2026-08-09, 23:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Vad lider man för skada av att tro att allt tar slut och varför tror du att man skulle längta efter att dö som troende?

Har du läst bibeln?

Självmord är vanligt.
Är det till eran fördel?
Kyrkan tror att hjärnan sitter ihop med el och frekvensstörningar.
Vad ska ni bli en svävande komet eller?

Inte bryr ni er heller om något alls såg man.
Citera
2026-08-10, 00:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?
Spelar ju ingen roll om man tror.
Inget förändras genom tron.
Man har väl svårt att tro på att hans finns
Citera
2026-08-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu är jag övertygad om Guds existens genom olika händelser, men jag har inga problem att se varför folk inte tror på Jesus. Varför ska man tro på Jesus något bara för att?

Varför skulle en ateist ha större ångest än någon annan på sin dödsbädd?

Det finns många religösa dårar som inte levt sina liv har de några minnen att tänka tillbaka på när de ligger där, tror du inte risken är att de kan vackla i sin tro?

Vilken gud är det du tror på?
Citera
2026-08-10, 00:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Det är inte direkt något nytänkade som du kommer dragandes med.

Detta är ett argument som är så gammalt att det till och med har ett namn: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pascals_trossats

Det är ju inte så att ateism finns, för att ateistiska tänkare varit helt ovetandes om det här argumentet i nästan 400 år.
Citera
2026-08-10, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Vilken gud är det du tror på?

Jag tror på Bibeln.
Citera
2026-08-10, 00:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Varför förnekar folk Herren Jesus Kristus?

Det enklaste motargumentet är:

Varför förnekar du Buddha, Vishnu, Shiva, Ik Onkar, och alla andra gudar, som alla andra tror på?

Varför vill du inte "omfamnas av dessa gudars kärlek"?

Du är alltså för dum för att förstå att ditt liv blir helt meningslöst, om du inte tror på Buddha?

Det är ju vad den andra halvan av jordens befolkning tycker, om oss som inte är buddhister.
Citera
2026-08-10, 01:21
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:

För att det inte finns några vetenskapliga bevis.

Det jag tjänar på det är att slippa tro och bli påverkad av sagofigurer och deras historier.
Citera
2026-08-10, 02:39
Avstängd
Han är väl säkert bättre än oss..

Hur får jag hans kärlek?

KRAMA MIG PAPPA!
Citera
2026-08-10, 04:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag kan inte godta den kristna etiken och alltså kan jag inte leva efter Guds ord, då det går emot min känsla av moraliskt ansvar. Jesus må vara herre, men jag måste gå min egen väg.
Himmelriket är för dem som kan leva i kärlek för alltid.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35
Citera
2026-08-10, 04:43
Medlem
Jiiimboohs avatar
Det handlar inte om att man tjänar något på att förneka att Jesus är Gud/Guds son, utan om att det inte finns särskilt bra bevis på att det skulle vara så. Det finns ungefär lika bra bevis för andra religioner, d v s religiösa skrifter och människors andliga upplevelser. Forskare har hittat andra förklaringar på saker som tidigare förklarades med gudar, t ex åska och hur Jorden kom till.

Finns det ett (behagligt) liv efter döden tar jag gärna en biljett till himmelriket. Jag är bara inte övertygad om att det funkar så.
Citera
2026-08-10, 04:49
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:

Jag tror på detta lika lite som jag tror på Jultomten och Kalle Anka.

Nu blir invaggade i en falsk trygghet.
Citera
2026-08-10, 05:42
Medlem
oyegies avatar
Vad menar du, att man förnekar att Gud/Ordet blev en livs levande människa?
Ja det har människor alltid gjort sedan Jesus började förkunna budskapet på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in