Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
14 år är egentligen 8 år och det är inte standard för mord, i alla fall inte för personer över 21 år. Men vi ska väl vara tacksamma att mördare får något straff alls, inte bara ges en klapp på axeln, en ny bostad och skyddad identitet. Det var väl ännu värre med obefintliga straff för några decennier sedan som jag förstått det.
Normalstraffet för mord är i dag 16 år. Mildare än så tror jag inte han döms om han inte mot förmodan lyckas producera en historia som får domstolen att hitta förmildrande omständigheter. Finns försvårande omständigheter kan straffet bli längre, upp till 18 år eller rentav livstid. Sexton år motsvarar numera en tid bakom galler på 12 år, vilket då innebär att han är 69 år när han släpps villkorligt.
Han tycks agera smart och planerat i förhören, som någon valt att lämna ut till media (vilket är ett brott). Han kör det vanliga ”inga kommentarer” på de frågor som närmar sig själva gärningen, fast på ett mer slipat sätt, genom att säga att han inte klarar att prata om det; ”
det går inte”. Tror det blir sagostund i rätten.
Efter att ha tittat på det här fallet från alla håll jag kan komma på så har jag landat i att han är den typiska kvinnomördaren fast utan förmågan att misshandla ”lagom”. Manipulativ, självcentrerad och med ett stort ego. Säkert ”kontrollerande”, vilket iofs är ett dåligt ord i sammanhanget. Alkohol eller någon annan drog finns säkert med i bilden.