Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
12 år skulle vara 3/4 av 16 år och så länge behöver man inte sitta. 10-11 år borde det bli. Och då borde man säga det istället för 16 år. Det är respektlöst mot alla brottsoffer att konsekvent och genomgående låtsas som att alla dömda får mycket längre straff än vad de får, och ett sätt att missleda befolkningen att man inte vill uttala de verkliga strafflängderna. Myndigheterna alltså menar jag.
Nej det stämmer inte längre. Sedan årsskiftet så innebär fängelsestraff på 6 år eller mer att man sitter 3/4 av straffet. Alltså skulle 16 år innebära att han sitter 12 år.
I övrigt håller jag med dig, man borde skrota ”rabatten” helt och hållet. Döms man till 16 år så ska man såklart sitta i 16 år. Istället för att komma ut tidigare om man sköter sig så ska man istället komma ut senare om man missköter sig.
Sen tycker jag även att om man mördar en annan människa så ska man tillbringa resten av livet i fängelse. Människan som blir mördad har förlorat livet, varför ska då mördaren få en ny chans att leva ett fritt liv efter X antal år? Lite offtopic kanske men tycker ändå det rör fallet ifråga till viss del.