2026-08-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han kom oannonserad ut till ön för att "lappa ihop det"? Men hade de inte setts umgås dagen innan?
Aha, ja vete sjutton men nu har han på sig offerkoftan hos polisen o gnäller "jag kan inte, det gör för ont".....är så man kokar
Citera
2026-08-11, 20:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Fast det vet vi, att något är fel när han hugger ihjäl henne. Men nu var frågan om lägenhetsprocessen var ett tecken på att han är en sociopat.

Just i detta fall har vi utomstående ingen som helst aning om varför han begick detta vidriga mord. Det är väl troligtvis extrema undantag när brottsoffers eget uppträdande skulle driva en fullständigt frisk och normal människa till att mörda.
Det finns säkert människor som kan förnedra, tillintetgöra och driva en normal och frisk människa till fullständigt vansinne så att människan tappar det totalt och mördar personen som förnedrat.Jag tvivlar starkt på att det var så i detta fall. Ansvaret ligger ändå på GM att aldrig överskrida gränsen till att mörda.
Om du säljer ett radhus ocb flyttar in i en hr som står på partnern och sedan försöker tvinga av henne hyresrätten är något fel i huvudet.
Citera
2026-08-11, 20:15
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om du säljer ett radhus ocb flyttar in i en hr som står på partnern och sedan försöker tvinga av henne hyresrätten är något fel i huvudet.
Så sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han kom oannonserad ut till ön för att "lappa ihop det"? Men hade de inte setts umgås dagen innan?

Att han har en personlighetsstörning är ju helt klart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Normalstraffet för mord är i dag 16 år. Mildare än så tror jag inte han döms om han inte mot förmodan lyckas producera en historia som får domstolen att hitta förmildrande omständigheter. Finns försvårande omständigheter kan straffet bli längre, upp till 18 år eller rentav livstid. Sexton år motsvarar numera en tid bakom galler på 12 år, vilket då innebär att han är 69 år när han släpps villkorligt.

Han tycks agera smart och planerat i förhören, som någon valt att lämna ut till media (vilket är ett brott). Han kör det vanliga ”inga kommentarer” på de frågor som närmar sig själva gärningen, fast på ett mer slipat sätt, genom att säga att han inte klarar att prata om det; ”det går inte”. Tror det blir sagostund i rätten.

Efter att ha tittat på det här fallet från alla håll jag kan komma på så har jag landat i att han är den typiska kvinnomördaren fast utan förmågan att misshandla ”lagom”. Manipulativ, självcentrerad och med ett stort ego. Säkert ”kontrollerande”, vilket iofs är ett dåligt ord i sammanhanget. Alkohol eller någon annan drog finns säkert med i bilden.

12 år skulle vara 3/4 av 16 år och så länge behöver man inte sitta. 10-11 år borde det bli. Och då borde man säga det istället för 16 år. Det är respektlöst mot alla brottsoffer att konsekvent och genomgående låtsas som att alla dömda får mycket längre straff än vad de får, och ett sätt att missleda befolkningen att man inte vill uttala de verkliga strafflängderna. Myndigheterna alltså menar jag.
Senast redigerad av Trues245 2026-08-11 kl. 20:23. Anledning: .
Citera
2026-08-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Helt fruktansvärt och framför allt som hans exfru ska ha anmält honom till socialtjänsten vid två tillfällen med anledning av hans beteende mot barnen utöver det där. Samhället behöver verkligen ta uppgifter om våldsbenäga män på allvar om man ska lyckas fånga upp dem i tid, framför allt när sådana uppgifter kommer från flera håll. Bara en fjärdedel av de män som mördar sina partners är tidigare dömda för våldsbrott, men i fan alla såna här fall man följer visar det sig att mannen haft ett gränslöst och skadligt men inte straffbart beteende under lång tid.

Jag har tänkt samma tanke men kommer fram till att det är en ganska krävande samhällsuppgift att förse alla människor i gränslandet med terapeuter och övervakare. Ta bara medlemmarna i våra olika fotbollsfirmor - kraftigt överrepresenterade vad gäller våldsbrottslighet inkluderande även partnervåld. Nästa kategori är såklart storkonsumenter av alkohol (så länge de inte bara betalar kontant så är gruppen fullt identifierbar).
Citera
2026-08-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Normalstraffet för mord är i dag 16 år. Mildare än så tror jag inte han döms om han inte mot förmodan lyckas producera en historia som får domstolen att hitta förmildrande omständigheter. Finns försvårande omständigheter kan straffet bli längre, upp till 18 år eller rentav livstid. Sexton år motsvarar numera en tid bakom galler på 12 år, vilket då innebär att han är 69 år när han släpps villkorligt.

Han tycks agera smart och planerat i förhören, som någon valt att lämna ut till media (vilket är ett brott). Han kör det vanliga ”inga kommentarer” på de frågor som närmar sig själva gärningen, fast på ett mer slipat sätt, genom att säga att han inte klarar att prata om det; ”det går inte”. Tror det blir sagostund i rätten.

Efter att ha tittat på det här fallet från alla håll jag kan komma på så har jag landat i att han är den typiska kvinnomördaren fast utan förmågan att misshandla ”lagom”. Manipulativ, självcentrerad och med ett stort ego. Säkert ”kontrollerande”, vilket iofs är ett dåligt ord i sammanhanget. Alkohol eller någon annan drog finns säkert med i bilden.

Håller med dig om analysen att han känns ganska stereotypisk. Framförallt den grandiosa självbilden och övertro på sin egen förmåga. Har han tänkt sig att komma undan med detta? Han har inte gjort något försök att göra sig av med kroppen, placerat sig själv ensam med offret på platsen i förhör enligt åklagare. Inte tagit sig från platsen trots att ön gränsar till en stor ö med broförbindelse och kollektivtrafik.
Citera
2026-08-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svantelicious
Jag är varken kränkt, hysterisk eller en kärring. Har inte heller haft en avsikt att diskutera med en vägg utan syftade enbart på att belysa fakta.

Vad gör du på ett diskussionsforum då? Du glömde bifoga faktan dessutom. Bra start, känns som att vi börjar förstå varandra.
Citera
2026-08-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
12 år skulle vara 3/4 av 16 år och så länge behöver man inte sitta. 10-11 år borde det bli. Och då borde man säga det istället för 16 år. Det är respektlöst mot alla brottsoffer att konsekvent och genomgående låtsas som att alla dömda får mycket längre straff än vad de får, och ett sätt att missleda befolkningen att man inte vill uttala de verkliga strafflängderna. Myndigheterna alltså menar jag.
I dag sitter man 3/4 av straffet.
Citera
2026-08-11, 20:44
Medlem
Hej!
Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg här. Jag har, liksom många andra, tagit del av nyheters information kring vad som framgått av förhör.

Det som slog mig direkt... råder det inte förundersökningssekretess vid det här laget???
Citera
2026-08-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej det stämmer inte längre. Sedan årsskiftet så innebär fängelsestraff på 6 år eller mer att man sitter 3/4 av straffet. Alltså skulle 16 år innebära att han sitter 12 år.

I övrigt håller jag med dig, man borde skrota ”rabatten” helt och hållet. Döms man till 16 år så ska man såklart sitta i 16 år. Istället för att komma ut tidigare om man sköter sig så ska man istället komma ut senare om man missköter sig.

Sen tycker jag även att om man mördar en annan människa så ska man tillbringa resten av livet i fängelse. Människan som blir mördad har förlorat livet, varför ska då mördaren få en ny chans att leva ett fritt liv efter X antal år? Lite offtopic kanske men tycker ändå det rör fallet ifråga till viss del.
Citera
2026-08-11, 21:04
Medlem
Jag tycker teorier om bostäder vid seperation är väldigt dålig teori.

Jag har inte genomgått seperation men brukar inte de föesta tänka på sig själva eftersom man uppenbarligrn inte vill vara med den andra parten?

Jag tror på det enkla, som det alltid brukar vara.

Påverkad och det slog slint. Han fick panik och flydde. Han kom inte längre för att han hade ingen plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in