2026-08-11, 15:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Efter att ha läst artikeln så verkar det inte alls som att han hävdar blackout. Han bekräftar ju att han har gjort det här och säger att han inte försöker slingra sig utan att han helt enkelt inte är redo mentalt för att berätta detaljer.

Förhoppningsvis kommer han med tiden berätta mer och mer, det blir svårt att hävda blackout efter detta förhör.
Anledningen till mordet kanske är så pinsam så här i efterhand och att han därför inte vill berätta.
Citera
2026-08-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Han kan glömma att få det till dråp när han huggit en människa med kniv i hennes eget hem. Ett rent överfall som bör få längsta möjliga straff.
Det är inte så enkelt. Att ta någons liv med kniv kan klassas som dråp. Allt beror på omständigheterna.
Citera
2026-08-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Anledningen till mordet kanske är så pinsam så här i efterhand och att han därför inte vill berätta.
Utan att veta så känns det också rimligt i mina öron. Det kan lika gärna ha varit en liten grej som blivit ett stort tjafs och sen tappar han det. Då har du rätt i att det förmodligen är väldigt pinsamt att berätta om anledningen.
Citera
2026-08-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jo, men jag hänvisade till statistik på män "som ger sig på", vilket var ditt ordval. Feltolkning av mig, men du kunde också varit tydligare med att skriva att det var mord du avsåg. Men jag håller med dig, ingen vidare statistik. Den innefattar ju dessutom även kvinnor som misshandlar kvinnor, och kvinnor som misshandlar män. Gör väl ingen massiv skillnad, men ändå.

Jag pratade om män som ger sig på kvinnor, varpå du vill ta fram statistik om allt möjligt, t ex män som ryker ihop på krogen. Det är inte samma sak. Om man vill veta hur många av de män som är våldsamma mot kvinnor som också är våldsamma mot män så kan man inte inkludera alla i statistiken, utan endast de män som dömts för våld mot kvinnor. Då kan man se hur många av dem som också ”tappat kontrollen” och gett sig på en stor kille som kan slå tillbaka.
Citera
2026-08-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tyvärr tror jag aldrig vi kommer få reda på vad som verkligen hänt. Möjligtvis att han så småningom kläcker ur sig en uppdiktad version för att försöka få det till dråp.
Kan knappast bli dråp. Oavsett vilken historia som han dukar upp kommer det bli mord. Om inte pga annat så pga likgiltighetsuppsåt. Dvs det kommer vara ställt utom rimligt tvivel att han om inte direkt så iaf någon gång under den grova misshandeln fattade att det våld han använde mot sitt offer var dödligt. Samt att han sket i den insikten.
Citera
2026-08-11, 15:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag pratade om män som ger sig på kvinnor, varpå du vill ta fram statistik om allt möjligt, t ex män som ryker ihop på krogen. Det är inte samma sak. Om man vill veta hur många av de män som är våldsamma mot kvinnor som också är våldsamma mot män så kan man inte inkludera alla i statistiken, utan endast de män som dömts för våld mot kvinnor. Då kan man se hur många av dem som också ”tappat kontrollen” och gett sig på en stor kille som kan slå tillbaka.

Vilken del av "Men jag håller med dig, ingen vidare statistik." är det du inte förstår?
Citera
2026-08-11, 15:56
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt. Att ta någons liv med kniv kan klassas som dråp. Allt beror på omständigheterna.

Fast man råkar väl inte hugga ihjäl någon med kniv? Har folk inget bättre för sig än att försvara mördare? Evigt daltande.
Citera
2026-08-11, 15:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Kan knappast bli dråp. Oavsett vilken historia som han dukar upp kommer det bli mord. Om inte pga annat så pga likgiltighetsuppsåt. Dvs det kommer vara ställt utom rimligt tvivel att han om inte direkt så iaf någon gång under den grova misshandeln fattade att det våld han använde mot sitt offer var dödligt. Samt att han sket i den insikten.

Håller helt med, det är på gränsen till helt uteslutet. Men han kommer säkert försöka, vilket såklart inte är så konstigt :/
Citera
2026-08-11, 15:58
Medlem
Citat:
Utan att veta så känns det också rimligt i mina öron. Det kan lika gärna ha varit en liten grej som blivit ett stort tjafs och sen tappar han det. Då har du rätt i att det förmodligen är väldigt pinsamt att berätta om anledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

En tanke är att han smygläst meddelande i hennes mobil, där hon skrivit till någon nära att hon är färdig med relationen med Thomas.
Citera
2026-08-11, 15:58
Medlem
Har Leif GW sagt något om fallet?
Citera
2026-08-11, 15:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ja, hon blev utsatt för både trubbigt och vasst våld.
Han borde ha avbrutit efter det ena och inte övergått till det andra.
Det kommer nog att ses som försvårande.
Citera
2026-08-11, 16:00
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Gissningsvis är det därför MGM enligt TV4 inte vill prata om det.

Dråp (6-10 år)
Mord (10-18 år, eller livstid).

Hoppas hoppas BO hade beskrivit för vänner, har sparade sms om problem eller till och med kanske har lyckats spela in något, av "bråk" där MGM ska ha "sagt saker..." (fetstil = uppgifter från förhör, enligt TV4).
Skrev BO dagbok eller anteckningar i en almanacka om GM om deras umgänge och bråk kan många svar finnas där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in