2026-08-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror att hennes samägande av sommarstugan med sitt ex har kommit upp i flertalet av deras diskussioner. Och då det framkommit att han uppvisat både härskartekniker och ett kontrollerande beteende mot sitt ex gör att jag tror hans passivaggressiva beteende i form av spydigheter orsakat gnissel. Jag tycker att han uppvisar ett dominerande beteende, som han kan dölja i offentliga sammanhang och där framstå som snäll och mild.

Han ville väl ha halva sommarstugan, på samma sätt som han snodde åt sig tidigare sambos bostad.
Citera
2026-08-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Jo, sommarvikarie-läckage eller andra skäl kan det såklart handla om.

Spekulerar: Kanske någon i staben, med frustration över att den misstänkte under förhören inte lämnar ut något mer än "fruktansvärt att hon är borta..." ("ledsen" "orkar inte prata").
Dvs (i så fall) medvetet läckage med förhoppning att personer med tidigare kännedom om MGM kontaktar polisen och lämnar uppgifter om problem (aggressioner eller liknande). Men lite tidigt i så fall.
Och, om "fiskar"-läcka: sannolikt inte sanktionerat av åklagare eller andra ansvariga).

Nu är reportern som skrev artikeln en känd krim-journalist. Fast undrar hur mycket man egentligen får skriva ut i ett sådant här tidigt skede?
Citera
2026-08-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
2.1 miljoner är väl exklusive ev. löneväxling till tjänstepension (som jag utgår ifrån att hon gjorde).

(källa: alla mina vänner med lön över brytpunkten löneväxlar så mycket de kan, framför allt dom som arbetar på ställen där arbetsgivaren lägger på 6% extra, vilket alla(?) banker gör)
Hon hade väl f ö också några styrelseposter. Ev får hon betalt för dessa också, vilket ju då gör att den faktiska lönen för hennes anställning, kan vara något lägre än 2,15 millar delat i 12.
Citera
2026-08-11, 13:36
Medlem
SloppySecondss avatar
Alkohol ..
Citat:
och fina saker. Lagat mat, njutit av sommaren.
Min gissning
Då kom exet och han kunde fylla sig ännu mer med alkohol.

Vad var det som fick de att gå isär, undrade han nog och BO-Ex kunde trycka på knapparna medan det kunde inte konstgubben som inte gillar att förlora typ gräva guld men ...
Citera
2026-08-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det tillhör väl kalkylerandet (medvetet eller inte) men bra att du påpekar det
Borde forskas på! Varför får män (oftast) aldrig "snäpp" på stora starka motståndare

De vill inte åka på stryk själva såklart och törs bara ge sig på personer som de vet att de kan övermanna. Behövs inte så mkt forskning.
Citera
2026-08-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Låter som för mycket alkohol på semestern och ett bråk som urartade.
Han verkar ju vara en man som blir skogtokigt och van att hota och bli otäck.
En person som inte kan hantera sig och sina känslor när man läser om honom i tidigare relation.
Han vill få sin vilja igenom och ser bara sig själv och sina egna behov. Det kan lätt slå slint.
Vi har alla ett namn för den här typen av människor.
De är läskiga!

Ett intensivt kontrollbehov och en stark ägandekänsla, gissningsvis har en upplevd avvisning utvecklats till ett ”allt eller inget” scenario. Fruktansvärt tragiskt. Mina tankar går till kvinnan och de annhöriga, hoppas att straffet blir proportionerligt.
Citera
2026-08-11, 13:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nu var ju detta inget misshandelsbrott utan ett mord, så du kanske ska ta rätt statistik. Våld med dödlig utgång. Förslagsvis väl utan tillhyggen för med tillhyggen gäller ju inte längre storlek- och styrkeförhållandet i vem som kan övermanna vem. Med en pistol eller yxa kan en mindre person övermanna en större utan problem.

Det är inte så ofta man läser om en man strypmördat sin kompis för att han sagt upp kontakten, t ex.

Jo, men jag hänvisade till statistik på män "som ger sig på", vilket var ditt ordval. Feltolkning av mig, men du kunde också varit tydligare med att skriva att det var mord du avsåg. Men jag håller med dig, ingen vidare statistik. Den innefattar ju dessutom även kvinnor som misshandlar kvinnor, och kvinnor som misshandlar män. Gör väl ingen massiv skillnad, men ändå.
Citera
2026-08-11, 13:45
Medlem
Citat:
Han ville väl ha halva sommarstugan, på samma sätt som han snodde åt sig tidigare sambos bostad.

Antar att du menar 25 %?
Halva sommarstugan kunde han väl inte ha försökt "sno till sig"? Tror nog inte BO bara hade givit upp sitt egandeskap till honom. Anar också att exet som ägde hälften inte skulle gå med på detta.

.
Citera
2026-08-11, 13:46
Medlem
Citat:
Varför tycker du man ska få nörda folk utan konsekvens?
Hänger inte riktigt med på din fråga och gissar att du slant med tangenterna. Att mörda folk ska såklart ge mycket allvarliga konsekvenser - i Sverige ger det dock inte per automatik livstid utan vanligen någonstans mellan 14 och 18 år. Om detta kan man tycka vad man vill och är man närstående så blir så klart alla alternativ till livstid för milda.
Senast redigerad av SonnyKennyLenny 2026-08-11 kl. 13:49.
Citera
2026-08-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Var antagligen blodig och skadad. Ville nog inte viss sig på allmänna kommunikationsmedel.

Han kunde väl bada uppenbarligen. Och hade han inte tillgång till hennes hus? Där måste väl funnits en handduk och ett klädombyte om han nu varit där i två veckor, och sannolikt också en dusch.

Nu har jag inte hängt med riktigt på all info i detta fall, men jag tycker inte han verkar ha handlat riktigt rationellt efteråt om han ville undvika upptäckt. Hade ju blivit misstänkt ändå såklart men nu blev han ju tagen på bar gärning i flykten.

Särskilt allvarligt skadad tror jag inte han var, då kan man väl inte simma mellan öar eller bära kajaker. Skakad då snarare. Han kanske insåg att det är lite skillnad på att bara vara en sol och vårare som charmar kvinnor och lurar dem på bostäder och egendom, och på att slå ihjäl dem. Insåg att han bränt sin bekväma tillvaro som konstsnobb med lyxliv på Södermalm och får sitta i fängelse istället. Det svider nog. Kanske han t o m tänkte dränka sig för så himla långt kan man inte simma. Hade han flytväst på när han fiskades upp?
Citera
2026-08-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Visst, men tror det är ganska ovanligt att mogna människor beter sig så barnsligt. Rent anekdotiskt hade min nuvarande flickvän inga problem med att jag i många år ägde ett hus ihop med mitt ex. Faktiskt ska vi ner till just mitt ex (och huset) i skärgården i helgen och hälsa på. Alla inblandade ser fram mot det, men vi kanske är ovanliga på nåt sätt.

Kanske litet ovanligt men det var samma i min familj, så visst föreklmmer det precis som i fallet här.
Citera
2026-08-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Som jag tidigare nämnt, anar jag att det ligger svartsjuka i botten om uppgiften är sann att paret även tillbringat tid dagarna innan med BOs ex.

Svartsjuks kan vara explosiv.

Alltså om hon har behållt ett sommarhus ihop med ett ex så beror det nog mest på att det är dyrt att köpa ut den andra om man äger det tillsammans. Alla skiljs inte som ovänner heller. De behöver ju inte vara där samtidigt heller utan hade kanske delat upp det så att den ena hade huset i några veckor och sedan den andra i några veckor, växelvis. Inget konstigt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in