2026-08-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast vänta på bussen bland folk, blöt och skadad, tror du inte det hade dragit till sig uppmärksamhet ? Nej jag tror han paddlade runt bland öarna för att han bara ville försvinna obemärkt och kanske tjäna lite tid. Undra vad som hade hänt om polisen inte hade hittat honom ? Hur länge hade legat på ön och tryckt ?

Vad var han för skadad? Han kunde väl duscha och torka sig? Han hade väl tillgång till sommarhuset? Och de var ensamma där? Polisen dök väl inte upp 10 min efter mordet?
Citera
2026-08-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Hänger inte riktigt med på din fråga och gissar att du slant med tangenterna. Att mörda folk ska såklart ge mycket allvarliga konsekvenser - i Sverige ger det dock inte per automatik livstid utan vanligen någonstans mellan 14 och 18 år. Om detta kan man tycka vad man vill och är man närstående så blir så klart alla alternativ till livstid för milda.

14 år är egentligen 8 år och det är inte standard för mord, i alla fall inte för personer över 21 år. Men vi ska väl vara tacksamma att mördare får något straff alls, inte bara ges en klapp på axeln, en ny bostad och skyddad identitet. Det var väl ännu värre med obefintliga straff för några decennier sedan som jag förstått det.
Citera
2026-08-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja …där kom äntligen kan rätta ansikte fram👺 denne annars så, i offentliga/sociala sammanhang, annars så milda herr ”Balsam”…jag anar en stor portion passivaggressivitet här

Ja,se där , som man säger i dom lugnaste vattnen......
Citera
2026-08-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vad var han för skadad? Han kunde väl duscha och torka sig? Han hade väl tillgång till sommarhuset? Och de var ensamma där? Polisen dök väl inte upp 10 min efter mordet?
Han hade enligt åklagaren ytliga skador som kan han fått av mordet eller senare vid flykten. Men barnet med partner var ju på väg och det var planerat så det visste han om. Sen ville han väl inte gå tillbaks in i huset när hon låg där blodig och döende.
Citera
2026-08-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Den här killen är väldigt manipulativ, att han nu spelar ångerfull etc betyder inte att han är det.

Uppenbart att många i denna tråd är godtrogna och lättlurade.
Han kan vara ångerfull för sin egen skull. Hade han varit någorlunda normal hade han ringt 112 och sen flytt! Då kanske hon haft en chans att överleva. Men han ville låta henne dö! Så fruktansvärt!
Citera
2026-08-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Enligt uppgift i tråden hade BO's ex. tillbringat tid där samtidigt men sedan åkt hem.
Det är det jag refererar till.
Detta påstående är falskt...
Citera
2026-08-11, 14:01
Medlem
Vapnet ligger nog i vattnet alternativt negrävt i skogen... så bara för polisen o antingen pressa aset eller leta själva!
Citera
2026-08-11, 14:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Vapnet ligger nog i vattnet alternativt negrävt i skogen... så bara för polisen o antingen pressa aset eller leta själva!
Lycka till med att gräva ner det där. Mer bergigt ställe får du nog leta efter! Hade han varit smart så hade han dumpat vapnet i havet, då det är riktigt djupt en liten ut.
Citera
2026-08-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Från artikeln

Inget motiv till händelsen har ännu framkommit, enligt åklagaren. I förhör nämner den misstänkte ”bråk” i perioder som lett till att han sagt saker han inte menat, men vill i övrigt inte gå in närmare på vad upprinnelsen till mordet kan vara.
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Som andra spekulerar om: BO kanske ville avsluta relationen.
Citat:
Mycket möjligt. Det har nog varit något såpass chockartat som utlöst denna kris som resulterade i ”något tumultartat”…ett hot om avslut när det det dessutom stundade en fest. Tror hela hans självbild och framtidsdröm rasade och gjorde honom oförmögen att kontrollera sina känslor och sin uppdämda ilska.
I bodelningstvisten (2021-2022) framkommer (inlagor till domstolen) att det var MGMs dåvarande ex (som några av oss kallar 'X' här i tråden) som ville avsluta den relationen.
Att det var X som valde att avsluta relationen har bägge parterna beskrivit i den tvisten.

X har åberopat en muntlig överenskommelse som enligt X ska ha ingåtts INNAN parterna blev sammanboende på Hagagatan 3 (där X och TN ska ha varit överens om att om sammanboendet inte skulle fungera så skulle lägenheten tillfalla X). Enligt X gjorde denna överenskommelse att X vågade testa sammanboendet (partsinlaga).

X ska ha meddelat T i början av januari 2021 att X ville avsluta relationen.

I bodelningsmålet finns en transkribering av en inspelning (som X hade gjort), som åberopades som bevisning, ett litet udrag från transkriberingen ligger i spoilern (fetstil gjord av mig):
I övrigt har X beskrivit att situationen i lägenheten var påfrestande för X.
Eftersom parterna inte kunde enas om vem som skulle tilldelas lägenhetskontraktet på Hagagatan så försökte parterna bo där. Där X bodde på andra håll periodvis, hos vänner mm. Enligt X bodde TN där hela tiden.
När X var i lägenheten upplevde X att TN inte låtit X vara i fred.
Kränkningar, elakheter, TN ska ha öppnant post till X (partsinlaga) (något TN i yttrande förklarat ska ha skett vid enstaka tillfällen), TN ska ha slitit upp dörren till A utan förvarning och enligt larm- och polisrapporten ska det ha uttalats hot.

Det finns också beskrivet (partsinlaga) en mejlkonversation där TN skrivit att om de ”hade haft en framtid tillsammans” så .. sommarhus + andra ekonomiska fördelar.

Spekulation:
Uppfattar att X val att avsluta relationen var något som störde TN.

När X beskrivit kränkningar mm (av mer allvarlig karaktär) i inlagor till domstolen har TN bemött detta genom att kalla det för ”Parterna har haft konflikter och naturligtvis har det varit svårt att dela bostad trots att relationen har upphört”.

TN har valt att skriva en helt egen inlaga, som han låtit sitt juridiska ombud lämna in som ”yttrande”. Ett förfarande som kan förekomma, men som ändå är att betrakta som ganska ovanligt.

Nämnas bör att det av parternas inlagor nog kan finnas aspekter som såklart även TN har anledning att vara kritisk mot. Men angående aktuell mordutredning är det enligt mig av större intresse att beskriva aspekter av TNs agerande (än ett tidigare X).

Det finns spekulationer som handlar om hur TN skulle kunna reagera i en partnerrelation (inte minst när relationen innebär problem). Därför lyfts exempel fram från det tidigare bodelningsmålet (2021-2022) inklusive del av ljudinspelningen (se spoiler). Kanske bara små indikationer.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-11 kl. 14:40. Anledning: korrigering
Citera
2026-08-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Han kunde väl bada uppenbarligen. Och hade han inte tillgång till hennes hus? Där måste väl funnits en handduk och ett klädombyte om han nu varit där i två veckor, och sannolikt också en dusch.

Nu har jag inte hängt med riktigt på all info i detta fall, men jag tycker inte han verkar ha handlat riktigt rationellt efteråt om han ville undvika upptäckt. Hade ju blivit misstänkt ändå såklart men nu blev han ju tagen på bar gärning i flykten.

Särskilt allvarligt skadad tror jag inte han var, då kan man väl inte simma mellan öar eller bära kajaker. Skakad då snarare. Han kanske insåg att det är lite skillnad på att bara vara en sol och vårare som charmar kvinnor och lurar dem på bostäder och egendom, och på att slå ihjäl dem. Insåg att han bränt sin bekväma tillvaro som konstsnobb med lyxliv på Södermalm och får sitta i fängelse istället. Det svider nog. Kanske han t o m tänkte dränka sig för så himla långt kan man inte simma. Hade han flytväst på när han fiskades upp?

Flytväst vet jag inget om. Skador har media rapporterat om.

Han kan ha skadat handen vid dådet, vilket inte är ovanligt för knivmän, speciellt om kniven saknar parerskydd. Jag anar att han tillgrep någon form av kökskniv (?)
Vid t.ex. dubbelmordet i Råbo skadades mördaren allvarligt i handen men liftade och kördes till sjukhus.

Tror inte MGM här var pigg på att duscha och klä om sig med BO liggandes i huset. Samt att vänta på buss och sitta (blödande?) bland alla människor. Det om något hade varit märkligt.

Nej, han handlade kanske inte rationellt efter dådet men det gör nog inte en MGM i hans situation.
Citera
2026-08-11, 14:17
Medlem
Kan det vara så att vi har fått en svensk Madsen som alltid drömt om att mörda någon och nu fick förverkliga sin dröm!
Citera
2026-08-11, 14:19
Medlem
Citat:
Jag tror det handlar om personligheten. Och han verkar ha ett både skört och uppblåst ego. En karriärist där yttre/ytliga bekräftelse (titlar, bostadsläge, utbildning) spelar stor roll. Det var ju vikigt att lägenheten som han krävde var stor och fräsch. Han verkar ha ett stort behov av att alltid vill få sin vilja igenom. Han har inte velat spela andrafiolen i relationen, dvs han såg hennes goda ex relationer som hotande, dvs de hotade både hans självkänsla, självbild och hur han uppfattades utifrån.
Han hade alltså varit på ön i nån vecka, sen kommer JEB dit under några dagar. Kanske blev han besviken på att Åsa verkade glad att se honom ? Kanske kände han att JEB var lite distanserad mot honom ? TN kände sig kanske utanför och en aggressivitet byggdes upp ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in