2026-08-11, 10:29
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Okej. Min poäng är att södra halvklotet är detsamma som det norra, och därför måste jorden vara rund. Norr om ekvatorn cirklar stjärnhimlen runt Polaris, och söder om ekvatorn cirklar stjärnhimlen runt Sigma Octantis på samma sätt. Det är midnattssol i söder precis som i norr. Avstånden runt jorden blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer - precis som norr om ekvatorn.

Om man jämför platser i söder (t.ex. Ushuaia) med platser på samma latitud i norr (t.ex. Köpenhamn) är dagarnas längd och hur länge solen är uppe densamma, men med ett sexmånadersintervall. Man hittar samma sak om man jämför andra städer också. I Ushuaia är solen uppe i 17 timmar den 23 december. Det stämmer inte överens med någon platt jordkarta, utan tvärtom är det perfekt med en rund.

Vi känner till avstånden söder om ekvatorn precis som i norr, och flygtiderna runt jorden i sør stämmer också överens med en rund jord och inte en platt. Människor har rest i dessa områden sedan urminnes tider.
Detta är inte vetenskap, utan något som vem som helst kan kontrollera.

Tack Matte
Citera
2026-08-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag tycker det är lyteskomik att du mopsar upp dig så fort du har en liten poäng att komma med.
Vad bra att du kunde bekräfta rutten på din storcirkelkarta. Konstigt att inte google earth gorde det också.
Räknar med att du inte har ett arbete så kan du inte cykla till jordens ände och ta en bild och lägga upp här?
Citera
2026-08-11, 10:31
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Kvatifierad? Driver du med oss? En dag är 24h och ett år är 365 dagar. Använd inte ord och begrepp du inte begriper.

Ja självklart är jordens rotation runt sin axel bevisad, ett vanligt gyro eller pendel visar med all tydlighet att jorden roterar 15 grader per timme.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel

Vi har koll på solens rörelse, därför har vi koll på året och dagarna.
Foccaults pendel drivs av en elmotor
Citera
2026-08-11, 10:37
Medlem
Citat:
Vi har koll på solens rörelse, därför har vi koll på året och dagarna.
Foccaults pendel drivs av en elmotor

Varför ber du mig "kvantifiera" något som du uppenbarligen redan vet är kvantifierat?

Citat:
... Foccaults pendel drivs av en elmotor

Nu har ditt trollande spårat ur.

Till och med den kände plattisen BoB Knodel lyckades bevisa att jorden roterar 15 grader per timme.
https://www.youtube.com/watch?v=fjDuCY82zEA
Citera
2026-08-11, 10:42
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Visa gärna några, jag kände bara till NASAS fejkbilder

Jag tänker inte servera dig sådant som du relativt enkelt kan hitta själv, och som du ändå inte accepterar!

Edit:
Allt som går emot din uppfattning är ju fejk. Och så, de gånger vi pekar ut något som är ganska lätt att verifiera, så förbigår du sådant med total tystnad!

Sådant är ett mycket typiskt plattjordarbeteende, och jag börjat på allvar tröttna på ditt evinnerliga tjafsande.

Edit igen:
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
[...]
Nu har ditt trollande spårat ur.
[...]

Det är även min uppfattning.
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-11 kl. 10:51.
Citera
2026-08-11, 11:02
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Visa gärna några, jag kände bara till NASAS fejkbilder

Bara ett exempel:
https://www.satellitetoday.com/launch/2019/08/16/chinese-satellite-provides-profile-of-earth-rf-spectrum/

Det är dock inte precis så lätt att hitta som jag trodde. De flesta kommer (faktiskt) från NASA.. denna Satans organisation.

Edit:
https://universemagazine.com/en/the-moon-photobombs-the-earth-in-the-image-of-a-japanese-satellite/

https://eng.obozrevatel.com/section-news/news-japanese-lunar-lander-takes-impressive-photo-of-the-most-remote-place-on-earth-31-01-2025.html
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-11 kl. 11:07.
Citera
2026-08-11, 11:21
Medlem
Citat:
Vad är din poäng? Du har bara bevisat samma sak som mina bilder gjorde, nämligen att närmsta vägen går över Alaska.
Det är globkartan som föreslår en rutt strax norr om Hawaii
Nej, jordglobskartan föreslår inte den rutten. Det är projektionen av jordgloben som gör det. Om du ska hitta den kortaste rutten på jordgloben måste du uppenbarligen använda en jordglob. Dra ett snöre från A till B, så ser du att flygrutten du pratar om går mycket närmare Alaska än Hawaii.

Jag har följt Flat Earth Banjo, eller Eddie något eller annat, som han egentligen heter. De 16 fallen han listar är bara exempel på hans bristande förståelse för hur man hittar den kortaste rutten på en jordglob. Naturligtvis kan man inte använda en projektion som är förvrängd i förhållande till verkligheten. Det finns många andra saker Eddie inte förstår heller.

Citat:
Tack Matte
Precis. Det är vad som händer när bevisen presenteras för de som tror att jorden är platt. Jag har provat det flera gånger, och sedan försvinner de omedelbart. Det är inte så konstigt, för ni har inga motargument. Vad jag inte förstår är hur det är möjligt att hålla fast vid den platta jorden efteråt.
Citera
2026-08-11, 11:37
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
[...]
Precis. Det är vad som händer när bevisen presenteras för de som tror att jorden är platt. Jag har provat det flera gånger, och sedan försvinner de omedelbart. Det är inte så konstigt, för ni har inga motargument. Vad jag inte förstår är hur det är möjligt att hålla fast vid den platta jorden efteråt.

Ja, antingen har busy-signal somnat eller så har han helt sonika "bytt fokus".

Edit: Nä, nu har han helt enkelt loggat ut. /edit

Men vad det gäller att hålla fast vid "den platta jorden", så är det nog helt enkelt så att de vill tro att jorden är platt, att sagor är verklighet och annat trams! Och att plocka bort dylika villfarelser ur dem gör nog att de kanske tappar livsgnistan.. eller något sådant.. existensiell kris kanske. (?)
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-11 kl. 11:40.
Citera
2026-08-11, 11:38
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Du fortsätter i din intellektuellt oärliga stil.
Det är bara några få saker jag har sagt att jag inte kan eller vill uttala mig om, och där sätter du in din smutsiga lilla attack. Men jag har aldrig sagt att jag vet allt, så skit på dig
Så hur förklarar du södra stjärnhimlen på en platt jord?
Citera
2026-08-11, 11:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Analogin gick hem precis. Varför tror du att jag är in icke läskunnig idiot?
Jag håller bara inte med dig i din slutsats att ljuset skulle vara synligt hur långt som helst. Backa några hundra meter så tror jag det kommer att slukas upp av mörkret. Men jag säger såklart inte att jag vet exakt.
Tidigare frågade jag dig om hur långt solens ljus når. Den frågan ignorerade du.

En annan sak som har med solens ljus att göra:
När solen står som högst på himlen här hemma i Sverige kan den samtidigt befinna sig under horisonten på en annan plats på jorden. Vid samma tillfälle befinner sig solen gradvis på olika höjder längs sträckan mellan Sverige och den plats där den hamnat under horisonten.
Hur kan det komma sig att solens ljus tappar i intensitet beroende på hur högt på himlen den står?
Citera
2026-08-11, 11:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag tänker inte servera dig sådant som du relativt enkelt kan hitta själv, och som du ändå inte accepterar!

Edit:
Allt som går emot din uppfattning är ju fejk. Och så, de gånger vi pekar ut något som är ganska lätt att verifiera, så förbigår du sådant med total tystnad!

Sådant är ett mycket typiskt plattjordarbeteende, och jag börjat på allvar tröttna på ditt evinnerliga tjafsande.

Edit igen:

Det är även min uppfattning.

Tack för att du berättade. Nog för att jag tycker att du verkar ha kul, men
Hör gärna av dig igen om du har nåt tillägg till diskussionen, ha det fint!
Citera
2026-08-11, 11:56
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Bara ett exempel:
https://www.satellitetoday.com/launch/2019/08/16/chinese-satellite-provides-profile-of-earth-rf-spectrum/

Det är dock inte precis så lätt att hitta som jag trodde. De flesta kommer (faktiskt) från NASA.. denna Satans organisation.

Edit:
https://universemagazine.com/en/the-moon-photobombs-the-earth-in-the-image-of-a-japanese-satellite/

https://eng.obozrevatel.com/section-news/news-japanese-lunar-lander-takes-impressive-photo-of-the-most-remote-place-on-earth-31-01-2025.html

Tackar, det var fina bilder 👍
Kul att båda har en bit av månen med också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in