2026-08-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag tyckte nog att jag svarade på din fråga, om än indirekt.
Jag tror att solur skulle visa rätt tid, på respektive plats på jorden, på både ett jordklot och en platt jord.
Jag tror att detsamma gäller för solupp- och nedgångar, men ämnet är inte min specialitet och jag har inte gjort mina egna försök och beräkningar för att kontrollera.
Vad har du för syn på din enkla fråga?

EDIT: nu tror jag att jag fattar vad du menar. Jodå en solupp- och nedgångarna skulle funka exakt likadant som på det påstådda jordklotet.
Tänk dig bara att solen är en lite klenare lampa som inte räcker till för att lysa upp hela solsystemet? Den har helt enkelt inte tillräckligt mycket klös för att lysa upp hela plattan på en gång.
Att du ens orkar lägga energi på uppenbart psykiskt sjuka individer, jag läser inte ens.

Du pratade tidigare om horisont på platt jord kontra rund i ett inlägg som kanske togs bort. Här kan du se lite tester jag gjort på platta ytor på mitt tidigare konto. Trista nyheter för efterblivna globies är det.

Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Redan bevisat och klart av mig att en platt yta skapar horisont samt är kapabel att dölja ting nedifrån och upp.

Detta är ännu ett felslut som globskallarna åker dit på. Låt mig förklara:
Cirkelargument: man startar med slutsatsen jorden är kurvad -> där är kurvan i form av horisonten -> jorden är glob

Ytterligare ett Cirkelargument: jorden är glob -> båten döljs av kurvan -> därför är jorden en glob

Solklara cirkelargument men i tillägg till detta begår globisarna ytterligare felslut: appeal to ignorance = om det ej är kurva finns det ej annan förklaring menar dem.

Tyvärr är detta ej sant se dessa videos tagna av mig

80 meter observerar 2.7 cm ficklampa. Ljuset döljs samt optisk horisont uppstår: https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=uLzRHeYN0hnTw1dJ

Ca 40 min inomhus 1 cm mobilkamera observerar 1cm ficklampa på mobil. Optisk horisont samt objekt försvinner nedifrån och upp på platt yta

https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=c16HFmO5bW2c93sL

Det som är väldigt trist med detta är att det bara är början har mycket mer av detta som kommer. 🤭

Det som är intressant med detta är att det debunkar metoden jag själv använt om jag var tvungen att steelmanna den korkade globen. Att steelmanna globen är typ omöjligt eftersom argumenten är helt kassa men detta är vad jag hade gjort:

Se på Turning Torso den försvinner nedifrån och upp synfältet är fritt så då måste det vara ngt som döljer. Det som döljer är såklart kurvan vad annars skulle det vara.

Tyvärr håller inte detta argument eftersom det beviserligen sker på en platt yta också.

Jag har ett gäng sånna taggar med starkt led lyse på en nyckelring de kommer väldigt nära marken och lyser starkt. Har planerat att lägga dem på rad i en lång korridor och sedan sänka ned mobilkameran. Har haft dem länge. Att jag inte fått ändan ur vagnen beror på att jag vet vad som kommer ske under testet. Korridoren kommer pga optik bete sig exakt som om den vore kurvad lyset längst bort kommer försvinna först osv.

Fenomenet kallas rayleigh's criterion.
Citera
2026-08-10, 22:01
Medlem
Får jag ställa några kanske korkade frågor utan att någon i ämnet/forumet skäller på mig? Snälla, missförstå mig inte.
Om jorden är platt, varför har vi ekvator-strömmar och ekvator-vindar i så fall? Var kommer vindarna ifrån i så fall?
Om jorden är platt, är alla andra planeter också platta i så fall? Allt ifrån Merkurius till Uranus? Är Saturnus ringar också platta i så fall jämns med sin planet?
Är solen också platt?
Jag vill ha en uppriktig diskussion, så jag dömer inte och jag fördömer inte, utan jag vill lära mig mer om universum.
Citera
2026-08-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Att du ens orkar lägga energi på uppenbart psykiskt sjuka individer, jag läser inte ens.

Du pratade tidigare om horisont på platt jord kontra rund i ett inlägg som kanske togs bort. Här kan du se lite tester jag gjort på platta ytor på mitt tidigare konto. Trista nyheter för efterblivna globies är det.

Det som är intressant med detta är att det debunkar metoden jag själv använt om jag var tvungen att steelmanna den korkade globen. Att steelmanna globen är typ omöjligt eftersom argumenten är helt kassa men detta är vad jag hade gjort:

Se på Turning Torso den försvinner nedifrån och upp synfältet är fritt så då måste det vara ngt som döljer. Det som döljer är såklart kurvan vad annars skulle det vara.

Tyvärr håller inte detta argument eftersom det beviserligen sker på en platt yta också.

Jag har ett gäng sånna taggar med starkt led lyse på en nyckelring de kommer väldigt nära marken och lyser starkt. Har planerat att lägga dem på rad i en lång korridor och sedan sänka ned mobilkameran. Har haft dem länge. Att jag inte fått ändan ur vagnen beror på att jag vet vad som kommer ske under testet. Korridoren kommer pga optik bete sig exakt som om den vore kurvad lyset längst bort kommer försvinna först osv.

Så hur förklarar du att ekvatorn är 4000 mil lång och dessa radie är 1000 mil? Eller något av de ett hundra andra bevisen för att jorden inte är platt?

Har du någon karta man kan få kika på? Om inte - tycker du inte att det lite skumt att det inte finns någon karta trots att vi har rest både hit och dit i 500 år?

Citat:
... Fenomenet kallas rayleigh's criterion.

Fast det förklarar ju knappast att endast de nedre delarna av tornet ser ut att ligga under horisonten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-10 kl. 22:21.
Citera
2026-08-10, 22:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
J orden
Ä r
P latt
P latt
Allt lutar mot det men är det så igentligen?

Dom säger också att jorden ibland lutar 45 grader mot solen så dom har i princip avslöjat sig själva, för en rund boll kan ju inte luta 🤔
Jordens rotationsaxel lutar gentemot omloppsbanan runt solen fast absolut inte 45° utan 23.4°. Med 45° lutning så hade vi haft midnattsol ända ner till Frankrike.
Citera
2026-08-11, 06:41
Medlem
Comitiums avatar
Min fråga om hur jorden ser ut på undersidan om den nu är platt undviks regelmässigt, vilket bekräftar att den här tråden bara är till för att skoja och fungerar som ren sysselsättningsterapi.

Ha så kul alla hattifnattar!
Citera
2026-08-11, 06:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det var ju precis det som jag försökte förklara... Men analogin gick inte hem, tydligen?

Analogin gick hem precis. Varför tror du att jag är in icke läskunnig idiot?
Jag håller bara inte med dig i din slutsats att ljuset skulle vara synligt hur långt som helst. Backa några hundra meter så tror jag det kommer att slukas upp av mörkret. Men jag säger såklart inte att jag vet exakt.
Citera
2026-08-11, 07:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag har inte tid med sådant just nu. Men jag får säkert anledning att återkomma till det (någon gång).

Tack för att du försökte iallafall. Men du behöver inte känna dig misslyckad.

För du är inte den första som har märkt att det ofta biter sig själv i röven, när man försöker platta till någon (pun intended), utan att ha ordentligt på fötterna.

Och när det gäller jordens och solsystemets form, så trodde jag såklart också på jordklotet och den heliocentriska världsbilden. Tills för ca tio år sedan, när jag började granska saker och ting lite närmare.

Och för att tydliggöra min position idag, så vet jag inte vilken form jorden har.

Men när jag granskar den tillgängliga informationen så hittar jag många starka bevis för att jorden inte är en boll som snurrar runt sig själv och solen, som snurrar runt vintergatan med en hastighet av 666000 miles/h.

Tex så bevisar flygrutterna med nödlandningar (se mina poster från igår), att plattjordskartan hittar rätt på ett helt annat sätt än jordglobskartan (google earth).

Men när man börjar granska de sk bevisen för klotjorden, så är dom väldigt tunna, för att inte säga problematiskt tunna.

För det första så är "bildbevisen" och propagandan från NASA så välkänt problematiska och omfattande, att dessa diskuteras i en separat mastodonttråd. Och utan NASAs bilder så blir det mycket svårt att hitta entydiga bevis för den påstådda klotjorden.

Sanningen är tvärt om, att vetenskapsmän i alla tider har kämpat för att verifiera de påstådda uppgifterna om jordens krökning.
Och man har aldrig någonsin lyckats påvisa att jorden rör sig över huvud taget heller. Än mindre i de hisnande hastigheter som det påstås.

Och tom självaste Einstein lär ha spekulerat i att vetenskapen "aldrig kommer att kunna bevisa ett jorden rör på sig", eller nåt i den stilen. Och han borde väl ha lite insight, tycker man.

Men titta gärna runt och granska de påstådda bevisen och motbevisen. Du behöver absolut inte skämmas över att du aldrig har gjort det tidigare.

Du behöver inte heller be om ursäkt för att du kallade mina kartbilder "ritade av klåpare" heller. För din undanflykt med svansen mellan benen ("har inte tid") är den enda ursäkt jag behöver

Lycka till! (handhjärta-emojji)
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-11 kl. 07:32.
Citera
2026-08-11, 07:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
J orden
Ä r
P latt
P latt
Allt lutar mot det men är det så igentligen?

Dom säger också att jorden ibland lutar 45 grader mot solen så dom har i princip avslöjat sig själva, för en rund boll kan ju inte luta 🤔

Ja det har du iofs rätt i. Jag har alltid tänkt mig att jorden spinner ungefär som en sån där snurra som man kanske lekte med när man var liten. Och dom kan ju wobbla och ha sig.

Men när man tänker efter, så börjar dom ju bara wobbla mot slutet, när snurran börjar tappa farten?
Och så länge som snurran har ordentlig med fart, så stabiliserar den sig tillbaka om man puttar den lite ur balans. Tillbaka till utgångspostionen, där snurrans axel roterar vinkelrätt mot markplanet. Eller om det kanske är jordens gravitation som orienterar in snurrans axel lodrätt?

Därför undrar man verkligen hur jorden skulle kunna vara permanentad med sin axel i en halvsned position i förhållande till solen. Liksom varför pekar den med antingen syd- eller nordpolen rakt mot solen??

Sen om man tänker ett steg till på din liknelse med bollen. Frågan är om rotationen skulle hålla sig stabil för en spinnande boll, såvida inte man spetsade den med nåt slags pinne? (Dvs så att man skulle kunna sätta den i spinn som en snurrleksak.)

Jag tror du har helt rätt faktiskt. Jag tror inte att ett spinnande klot skulle hålla sin axel i en permanent, men sned riktning, i förhållande till gravitationsfältet som styrde den.

För för mig som inte köper detta BS-resonemang, så låter den tiltade jordaxeln som en nödvändig efterkonstruktion för att kunna förklara varför det är kallare på norra halvkotet.

Men det är kanske lätt för mig att säga eftersom jag inte tror att planeter snurrar runt solen.
Citera
2026-08-11, 07:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ok... så du har lite svårt att förstå. Men det är lungt, jag kan försöka förklara lite mer.

Vad du ser är är storcirkelrutt som är den närmaste vägen på en boll.

Det förstod jag mycket väl. Däremot förstod jag inte vad du menade att det skulle ha för bevisvärde.
Plotta in samma rutt på en platt karta så kommer navigeringen att bli platt och inte storcirkelformad?
Citera
2026-08-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tack för att du försökte iallafall. Men du behöver inte känna dig misslyckad.

För du är inte den första som har märkt att det ofta biter sig själv i röven, när man försöker platta till någon (pun intended), utan att ha ordentligt på fötterna.

Och när det gäller jordens och solsystemets form, så trodde jag såklart också på jordklotet och den heliocentriska världsbilden. Tills för ca tio år sedan, när jag började granska saker och ting lite närmare.

Och för att tydliggöra min position idag, så vet jag inte vilken form jorden har.

Men när jag granskar den tillgängliga informationen så hittar jag många starka bevis för att jorden inte är en boll som snurrar runt sig själv och solen, som snurrar runt vintergatan med en hastighet av 666000 miles/h.

Tex så bevisar flygrutterna med nödlandningar (se mina poster från igår), att plattjordskartan hittar rätt på ett helt annat sätt än jordglobskartan (google earth).

Men när man börjar granska de sk bevisen för klotjorden, så är dom väldigt tunna, för att inte säga problematiskt tunna.

För det första så är "bildbevisen" och propagandan från NASA så välkänt problematiska och omfattande, att dessa diskuteras i en separat mastodonttråd. Och utan NASAs bilder så blir det mycket svårt att hitta entydiga bevis för den påstådda klotjorden.

Sanningen är tvärt om, att vetenskapsmän i alla tider har kämpat för att verifiera de påstådda uppgifterna om jordens krökning.
Och man har aldrig någonsin lyckats påvisa att jorden rör sig över huvud taget heller. Än mindre i de hisnande hastigheter som det påstås.

Och tom självaste Einstein lär ha spekulerat i att vetenskapen "aldrig kommer att kunna bevisa ett jorden rör på sig", eller nåt i den stilen. Och han borde väl ha lite insight, tycker man.

Men titta gärna runt och granska de påstådda bevisen och motbevisen. Du behöver absolut inte skämmas över att du aldrig har gjort det tidigare.

Du behöver inte heller be om ursäkt för att du kallade mina kartbilder "ritade av klåpare" heller. För din undanflykt med svansen mellan benen ("har inte tid") är den enda ursäkt jag behöver

Lycka till! (handhjärta-emojji)

Oj vad mycket felaktigheter i ett och samma inlägg.

När det gäller flygrutter och kända avstånd är det precis tvärtom mot vad du säger, de är inte förenliga med en platt jord.

Och självklart har man påvisat att jorden rör sig.
Citera
2026-08-11, 08:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Var det du som ljög om experiment du utfört i din 30-metershall, med en papperstuss? Det var tider det
Citera
2026-08-11, 08:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tycker nog det faktum att vi navigerar mha WGS84 är ett betydligt starkare bevis.
Kanske det. Plotta gärna ut flugrutterna på den kartan också, så kan vi jämföra med google maps och FE-kartan.

Citat:
Planet landade i Ikutsk vilken ligger utefter storcirkel rutten mellan Shangai och Paris.
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SHA-PAR

Vänligen plotta in irkutsk på din karta så man kan jämföra ordentligt. På mina bilder så ligger det ganska off flygrutten iallafall.
Här är en jämförelse med vanliga världskartan: https://ibb.co/k2184LL0
Och här är samma bild som jag länkade igår (som jämför med google globkartan): https://ibb.co/chgxNThc
Där är visserligen inte irkutsk utpekat, men man kan tydligt se att rutten behöver går norr om mongoliet för att passera i närheten.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-11 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in