Citat:
Att du ens orkar lägga energi på uppenbart psykiskt sjuka individer, jag läser inte ens.
Jag tyckte nog att jag svarade på din fråga, om än indirekt.
Jag tror att solur skulle visa rätt tid, på respektive plats på jorden, på både ett jordklot och en platt jord.
Jag tror att detsamma gäller för solupp- och nedgångar, men ämnet är inte min specialitet och jag har inte gjort mina egna försök och beräkningar för att kontrollera.
Vad har du för syn på din enkla fråga?
EDIT: nu tror jag att jag fattar vad du menar. Jodå en solupp- och nedgångarna skulle funka exakt likadant som på det påstådda jordklotet.
Tänk dig bara att solen är en lite klenare lampa som inte räcker till för att lysa upp hela solsystemet? Den har helt enkelt inte tillräckligt mycket klös för att lysa upp hela plattan på en gång.
Jag tror att solur skulle visa rätt tid, på respektive plats på jorden, på både ett jordklot och en platt jord.
Jag tror att detsamma gäller för solupp- och nedgångar, men ämnet är inte min specialitet och jag har inte gjort mina egna försök och beräkningar för att kontrollera.
Vad har du för syn på din enkla fråga?
EDIT: nu tror jag att jag fattar vad du menar. Jodå en solupp- och nedgångarna skulle funka exakt likadant som på det påstådda jordklotet.
Tänk dig bara att solen är en lite klenare lampa som inte räcker till för att lysa upp hela solsystemet? Den har helt enkelt inte tillräckligt mycket klös för att lysa upp hela plattan på en gång.
Du pratade tidigare om horisont på platt jord kontra rund i ett inlägg som kanske togs bort. Här kan du se lite tester jag gjort på platta ytor på mitt tidigare konto. Trista nyheter för efterblivna globies är det.
Citat:
Redan bevisat och klart av mig att en platt yta skapar horisont samt är kapabel att dölja ting nedifrån och upp.
Detta är ännu ett felslut som globskallarna åker dit på. Låt mig förklara:
Cirkelargument: man startar med slutsatsen jorden är kurvad -> där är kurvan i form av horisonten -> jorden är glob
Ytterligare ett Cirkelargument: jorden är glob -> båten döljs av kurvan -> därför är jorden en glob
Solklara cirkelargument men i tillägg till detta begår globisarna ytterligare felslut: appeal to ignorance = om det ej är kurva finns det ej annan förklaring menar dem.
Tyvärr är detta ej sant se dessa videos tagna av mig
80 meter observerar 2.7 cm ficklampa. Ljuset döljs samt optisk horisont uppstår: https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=uLzRHeYN0hnTw1dJ
Ca 40 min inomhus 1 cm mobilkamera observerar 1cm ficklampa på mobil. Optisk horisont samt objekt försvinner nedifrån och upp på platt yta
https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=c16HFmO5bW2c93sL
Det som är väldigt trist med detta är att det bara är början har mycket mer av detta som kommer. 🤭
Detta är ännu ett felslut som globskallarna åker dit på. Låt mig förklara:
Cirkelargument: man startar med slutsatsen jorden är kurvad -> där är kurvan i form av horisonten -> jorden är glob
Ytterligare ett Cirkelargument: jorden är glob -> båten döljs av kurvan -> därför är jorden en glob
Solklara cirkelargument men i tillägg till detta begår globisarna ytterligare felslut: appeal to ignorance = om det ej är kurva finns det ej annan förklaring menar dem.
Tyvärr är detta ej sant se dessa videos tagna av mig
80 meter observerar 2.7 cm ficklampa. Ljuset döljs samt optisk horisont uppstår: https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=uLzRHeYN0hnTw1dJ
Ca 40 min inomhus 1 cm mobilkamera observerar 1cm ficklampa på mobil. Optisk horisont samt objekt försvinner nedifrån och upp på platt yta
https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=c16HFmO5bW2c93sL
Det som är väldigt trist med detta är att det bara är början har mycket mer av detta som kommer. 🤭
Det som är intressant med detta är att det debunkar metoden jag själv använt om jag var tvungen att steelmanna den korkade globen. Att steelmanna globen är typ omöjligt eftersom argumenten är helt kassa men detta är vad jag hade gjort:
Se på Turning Torso den försvinner nedifrån och upp synfältet är fritt så då måste det vara ngt som döljer. Det som döljer är såklart kurvan vad annars skulle det vara.
Tyvärr håller inte detta argument eftersom det beviserligen sker på en platt yta också.
Jag har ett gäng sånna taggar med starkt led lyse på en nyckelring de kommer väldigt nära marken och lyser starkt. Har planerat att lägga dem på rad i en lång korridor och sedan sänka ned mobilkameran. Har haft dem länge. Att jag inte fått ändan ur vagnen beror på att jag vet vad som kommer ske under testet. Korridoren kommer pga optik bete sig exakt som om den vore kurvad lyset längst bort kommer försvinna först osv.
Fenomenet kallas rayleigh's criterion.