2026-08-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det förstod jag mycket väl. Däremot förstod jag inte vad du menade att det skulle ha för bevisvärde.
Plotta in samma rutt på en platt karta så kommer navigeringen att bli platt och inte storcirkelformad?

Suck... den är plottad på en platt karta - det är därför den inte är rak. Rutten är en cirkel på en platt yta men en rak kurs på en glob.

Citat:
... Flygplan navigerar inte alls efter en glob med stora cirklar eller vad du nu försöker påstå. ...

Jo det gör de, alla längre flygplansrutter är storcirklar. Ett tydligt bevis för att man navigerar som om jorden är ett klot.

Och modern navigation bygger helt på att jorden är ett klot. Man använder sig av "kartan" WGS84 och gyrokompasser och flygplanens IRS förutsätter ett roterande klot.

Just det faktum att vi hittar på jorden och att vi hittar fram genom att använda WGS84 är ett klockrent bevis för att jorden ser ut som WGS84.
Citera
2026-08-11, 08:24
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag presenterade bevis för att avstånden runt jorden blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer från ekvatorn. Det är det definitiva beviset för att jorden är rund. Allt jag skrev är fakta. Om du inte håller med, förklara åtminstone varför.

Av din text så framgick det väldigt dåligt vad det var som du tyckte bevisade det ena eller andra.
Det var därför jag skrev ungefär "tack för att du berättade". För det framgick liksom inga tydliga frågeställningar eller slutsatser.
Jag säger inte att det fanns några felaktigheter, för det kunde jag inte avgöra. Men däremot så var det inte tydligt vart du ville komma med själva resonemanget.
Du får gärna omformulara så att dina argument framgår tydligt, så skall jag med glädje granska dina tankar igen.
Men om du inte pallar så är det också ok. Tack igen
Citera
2026-08-11, 08:25
Medlem
Citat:
Vänligen plotta in irkutsk på din karta så man kan jämföra ordentligt

LoL - det här med att Irkutsk var en lång omväg är faktiskt ditt argument så det är faktiskt du som ska bevisa att det var en lång omväg.
Citera
2026-08-11, 08:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Han håller inte med för att han 'kan' inte verifiera det själv. Samma sak med södra stjärnhimlen - det förkastar han med ett 'jag har inte varit söder om ekvatorn'. Då blir det liksom svårt att komma med godkända bevis.

Du fortsätter i din intellektuellt oärliga stil.
Det är bara några få saker jag har sagt att jag inte kan eller vill uttala mig om, och där sätter du in din smutsiga lilla attack. Men jag har aldrig sagt att jag vet allt, så skit på dig
Citera
2026-08-11, 08:48
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag hittar inte något verktyg för planering av flygrutter över en platt jord. Hittar inte heller någon elektronisk karta över FE.

Har du någon koll på hur de planerar flygrutter och navigerar? Jag menar om de här vanliga verktygen är fejk så måste det ju någonstans finnas riktiga kartor och riktiga navigeringsverktyg.

Nej jag vet inte hur dom gör. Men dom navigerar såklart efter nån karta som funkar, och gissningsvis efter nån helt platt karta som tex det platta och ickeroterande referenssystemet från NASA(som jag länkade till igår).

Citat:
Här kan vi se rutten för QF63
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20260804/2345Z/YSSY/FAOR

Tycker nog den passar väldigt bra med en sydlig storcirkel. Och den passar definitivt inte med Gleason - har du någon bättre karta?

Frsika upp mitt minne, känner inte igen denne flygning, har det varit nån konstig nödlandning där?

För om man bara plottar ut en rutt på ett jordklot, via de platser man landar, då ser väl jordklotskartan ut att stämma bra.
Det är väl först när ett plan landar nånstans långt utanför flygrutten som man kan börja diskutera om flygrutten verkligen stämmer?

Här är förresten en till skön problematisk landning: EK225 från San Fransisco till Dubai. https://ibb.co/Xk3jhf1C

Dom tvingades nödlanda i Moskva, och då sa man på nyheterna att planet hade "åkt vilse" för att upprätthålla globlögnen
Citera
2026-08-11, 08:54
Medlem
Citat:
Nej jag vet inte hur dom gör. Men dom navigerar såklart efter nån karta som funkar, och gissningsvis efter nån helt platt karta som tex det platta och ickeroterande referenssystemet från NASA(som jag länkade till igår). ...

Alla moderna navigationsutrustningar använder sig av "kartan" WGS84. Vi navigerar som om jorden vore ett klot - och vi hittar fram varje gång.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 09:02.
Citera
2026-08-11, 09:00
Medlem
Citat:
... Här är förresten en till skön problematisk landning: EK225 från San Fransisco till Dubai. https://ibb.co/Xk3jhf1C

Dom tvingades nödlanda i Moskva, och då sa man på nyheterna att planet hade "åkt vilse" för att upprätthålla globlögnen

Närmaste rutten mellan SFO och DXB passerar mer eller mindre Moskva. Och en så stor kärra som en B77 behöver såklart gå ned på en stor flygplats.
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SFO-DXB

Och nej, flygplanet hade såklart inte åkt vilse. Vi åker inte vilse längre eftersom vi har så exakta navigationshjälpmedel såsom gyrokompasser, GPS och den perfekta kartan WGS84.

Citat:
... https://ibb.co/Xk3jhf1C
...

Den som har gjort den där bilden är ju helt jävla förvirrad. Det går ju såklart inte att använda sig av en Mercator-projektion för att hitta den närmaste rutten.

Är du helt okritiskt när du länkar till den? Eller förstår du inte ens vad du ser? Hemskt ledsen men det är ju ren lyteskomik över ditt inlägg.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 09:09.
Citera
2026-08-11, 09:16
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
[...]
Planet landade i Ikutsk vilken ligger utefter storcirkel rutten mellan Shangai och Paris.
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SHA-PAR

Den rutten stämmer betydligt bättre överens med verkligheten än den som busy-signal delgav oss tidigare. Främst på grund att klåparen som ritade på hans "bollkarta" helt enkelt bara drog en rak linje, som ett barn skulle göra, på en jord som är betydligt mer bortvänd, om man säger som så, än din.

Hade jorden på din bild varit ännu mer lutad mot oss, eller hur jag ska uttrycka det, så hade man nästan kunnat dra en rak linje.
Citera
2026-08-11, 09:17
Medlem
Citat:
Frsika upp mitt minne, känner inte igen denne flygning, har det varit nån konstig nödlandning där?

QFA63 flygs dagligen mellan Sydney och Johannesburg och dess rutt visar med all tydlighet att de navigerar som om jorden var ett klot. De flyger utefter en sydlig storcirkel vilket man såklart bara gör om man tror att man är på ett klot.

https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20260809/2345Z/YSSY/FAOR

Rutt och avstånd på QFA63 är en direkt falsifiering av Gleason-map. Och lägger du till alla andra tusentals rutter som vi dagligen flyger kors och tvärs över jorden så stämmer riktningar och avstånd bara med en enda form och storlek på jorden.

De kända avstånden på jorden är ett väldigt tydligt bevis för att jorden är ett klot.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 09:27.
Citera
2026-08-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Den rutten stämmer betydligt bättre överens med verkligheten än den som busy-signal delgav oss tidigare. Främst på grund att klåparen som ritade på hans "bollkarta" helt enkelt bara drog en rak linje, som ett barn skulle göra, på en jord som är betydligt mer bortvänd, om man säger som så, än din.

Hade jorden på din bild varit ännu mer lutad mot oss, eller hur jag ska uttrycka det, så hade man nästan kunnat dra en rak linje.

Du kan på www.greatcirclemap.com ta tag i jorden (håll ned höger musknapp) och rotera fritt. Gör du det så kommer du se att det är en rak linje

Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
... Främst på grund att klåparen som ritade på hans "bollkarta" helt enkelt bara drog en rak linje, som ett barn skulle göra, ...

Ja man har nog inte tänkt speciellt mycket om man tror att man kan hitta närmaste vägen på ett klot genom att titta på en 2D-projektion.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 09:21.
Citera
2026-08-11, 09:19
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tja, vi ser ju ljuset från stjärnorna. Åker solen ännu längre bort på natten?

Du tänker fel. Plattjordarna tror inte på stjärnor, planeter eller rymden. Det är bara ljusprickar fastklistrade på ostkupan, och utanför den finns det i princip bara vatten. Hur skulle det annars kunna regna? Det är ju "någon" som öppnar upp "något" i "ostkupan".
Citera
2026-08-11, 09:38
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
[...]
Jag har ett gäng sånna taggar med starkt led lyse på en nyckelring de kommer väldigt nära marken och lyser starkt. Har planerat att lägga dem på rad i en lång korridor och sedan sänka ned mobilkameran. [...] jag vet vad som kommer ske under testet. [...]

Nämen. En "lång korridor" skriver du? Fantastiskt!
Du vet kanske inte om att experimentet redan har gjorts av några plattjordare, fast då handlade det om flera kilometer. Reaktionen när de var tvungna att höja ljuset/lyset ovanför huvudet för att det över huvud taget skulle kunna ses var enkelt: "Interesting!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in