2026-08-11, 09:41
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Avståndet mellan Tokyo och Los Angeles är 8831 km. Skulle man flyga Tokyo-Hawaii-Los Angeles blir det 6202+4113 = 10315 vilket verkar vara en enorm omväg på nästan 2 h.

Flyger man via Alaska blir det 3876+5100 km = 8976 km, vilket visar hur fel din FE-karta över flygrutten nära Hawaii är.

Vad är din poäng? Du har bara bevisat samma sak som mina bilder gjorde, nämligen att närmsta vägen går över Alaska.
Det är globkartan som föreslår en rutt strax norr om Hawaii
Citera
2026-08-11, 09:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
[...] "bildbevisen" och propagandan från NASA [är] så välkänt problematiska och omfattande, att dessa diskuteras i en separat mastodonttråd. Och utan NASAs bilder så blir det mycket svårt att hitta entydiga bevis för den påstådda klotjorden.
[...]

Jag vet inte om du känner till det, men jag ska i så fall upplysa dig.
Det är inte bara NASA som har tagit bilder av jorden, och som på alla fotografier som finns (av den, på avstånd) visar ett klot. Men... Alla sådana fotografier är ju så klart, enligt plattjordarna, fejkade.
Citera
2026-08-11, 09:53
Medlem
Citat:
Av din text så framgick det väldigt dåligt vad det var som du tyckte bevisade det ena eller andra.
Det var därför jag skrev ungefär "tack för att du berättade". För det framgick liksom inga tydliga frågeställningar eller slutsatser.
Jag säger inte att det fanns några felaktigheter, för det kunde jag inte avgöra. Men däremot så var det inte tydligt vart du ville komma med själva resonemanget.
Du får gärna omformulara så att dina argument framgår tydligt, så skall jag med glädje granska dina tankar igen.
Men om du inte pallar så är det också ok. Tack igen
Okej. Min poäng är att södra halvklotet är detsamma som det norra, och därför måste jorden vara rund. Norr om ekvatorn cirklar stjärnhimlen runt Polaris, och söder om ekvatorn cirklar stjärnhimlen runt Sigma Octantis på samma sätt. Det är midnattssol i söder precis som i norr. Avstånden runt jorden blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer - precis som norr om ekvatorn.

Om man jämför platser i söder (t.ex. Ushuaia) med platser på samma latitud i norr (t.ex. Köpenhamn) är dagarnas längd och hur länge solen är uppe densamma, men med ett sexmånadersintervall. Man hittar samma sak om man jämför andra städer också. I Ushuaia är solen uppe i 17 timmar den 23 december. Det stämmer inte överens med någon platt jordkarta, utan tvärtom är det perfekt med en rund.

Vi känner till avstånden söder om ekvatorn precis som i norr, och flygtiderna runt jorden i sør stämmer också överens med en rund jord och inte en platt. Människor har rest i dessa områden sedan urminnes tider.
Detta är inte vetenskap, utan något som vem som helst kan kontrollera.
Citera
2026-08-11, 09:55
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du kan på www.greatcirclemap.com ta tag i jorden (håll ned höger musknapp) och rotera fritt. Gör du det så kommer du se att det är en rak linje [...]

Exakt! Där har busy-signal ett mycket bra exempel, och förklaring, till varför hans tidigare exempel bara är helt enkelt fel.

(Jag missade själv att man kunde vrida och vända på jorden i din tidigare länk.)
Citera
2026-08-11, 10:10
Medlem
Citat:
... Men jag har inga planer på att bli nåt FE-proffs själv, även om jag tycker det är en viktig fråga. ...

Tyvärr märks det väldigt tydligt att du varken är ett proffs på FE eller vedertagen fysik och geografi. Det blir ju lite problematiskt att diskutera med någon som är så dåligt påläst och lättlurad som du är.

Citat:
... Här är förresten en till skön problematisk landning: EK225 från San Fransisco till Dubai. https://ibb.co/Xk3jhf1C

Dom tvingades nödlanda i Moskva, och då sa man på nyheterna att planet hade "åkt vilse" för att upprätthålla globlögnen

Jag skulle ha skämts ihjäl om jag skrev ett liknade inlägg. Ett riktigt lågvattenmärke, det du länkar till är gjort av en idiot och vänder sig enbart till okritiska idioter.

Citat:
.... Jodå, för precis samma sak händer i vätskor, dvs det som har lägre densitet än omgivningen stiger, och det som har högre sjunker. ...

Ännu ett lågvattenmärke. Om man inte har koll på att densitet inte är en kraft och dessutom är en skalär så är man inte riktigt kvalificerad för att diskutera varför saker flyter.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 10:14.
Citera
2026-08-11, 10:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Oj vad mycket felaktigheter i ett och samma inlägg.

När det gäller flygrutter och kända avstånd är det precis tvärtom mot vad du säger, de är inte förenliga med en platt jord.

Och självklart har man påvisat att jorden rör sig.

Du talar mot bättre vetande, i och med att jag har demonstrerat flera nödlandningar för dig, som ligger långt utanför den angivna rutten på globkartan.
Men var så god och presentera flugrutter som stämmer med nödlandningarna, så kan vi jämföra kartorna och se om dina kartor passar bättre.
Här är förresten länken till hela (gratis) e-boken igen "16 Emergency Landings Proving a Flat Earth", så att du och andra intresserade kan kolla och jämföra själva:

https://www.slideshare.net/slideshow/16-emergency-landings-proving-flat-earth-246169638/246169638

Sen när du påstår att jordens rörelse är bevisad (och kvanitiferad?), så är det möjligt att jag har fel på den punkten. Och jag ser med spänning fram emot dina argument/bevis/referenser.
Men om du menar att gåtan med jordens krökning och rörelse skulle ha varit knäckt i årtionden eller ännu längre tid, då påstår jag att du är dåligt påläst.
Och då är det upp till dig att avgöra om du vill försöka bevisa motsatsen för dig.
Men efter att ha försökt diskutera med dig i några dagar, angående vetenskaplig koherens och integritet, så har jag inga stärre förväntningar att du plötsligt skulle börja inkomma med vetenskapligt vederhäftiga argument.

Men varken jag eller vetenskapen är särskilt långsint, så om du skulle vilja styrka eller backa upp några påståenden, så kommer jag att ge dig en ny chans.
Och, och dina argument är vettiga så kommer jag ge dig min tid en gång till, och jag kommer inte att snäsa av dig som jag iubland gör för duitt smpaktiga trams
Tvärtom kommer jag vara ärlig och berömma dig för dina synpunkter
Citera
2026-08-11, 10:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Suck... den är plottad på en platt karta - det är därför den inte är rak. Rutten är en cirkel på en platt yta men en rak kurs på en glob.

Jo det gör de, alla längre flygplansrutter är storcirklar. Ett tydligt bevis för att man navigerar som om jorden är ett klot.

Och modern navigation bygger helt på att jorden är ett klot. Man använder sig av "kartan" WGS84 och gyrokompasser och flygplanens IRS förutsätter ett roterande klot.

Just det faktum att vi hittar på jorden och att vi hittar fram genom att använda WGS84 är ett klockrent bevis för att jorden ser ut som WGS84.

Suck. Plotta ut berörda orter på globkartan så man kan se hur väl det stämmer, annars är dom inte värda så mycket?
Men, en sak man kan lägga märke till på dom där flugrutterna som ni visar, är att dom inte är så lätta att pricka in andra orter på. Det ser nästan ut som att det är meningen att man inte skall kunna avgöra exakt vilka städer som rutten flyger över.
Citera
2026-08-11, 10:22
Medlem
Citat:
... Sen när du påstår att jordens rörelse är bevisad (och kvanitiferad?), så är det möjligt att jag har fel på den punkten. Och jag ser med spänning fram emot dina argument/bevis/referenser. ...

Kvatifierad? Driver du med oss? En dag är 24h och ett år är 365 dagar. Använd inte ord och begrepp du inte begriper.

Ja självklart är jordens rotation runt sin axel bevisad, ett vanligt gyro eller pendel visar med all tydlighet att jorden roterar 15 grader per timme.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel
Citera
2026-08-11, 10:23
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Närmaste rutten mellan SFO och DXB passerar mer eller mindre Moskva. Och en så stor kärra som en B77 behöver såklart gå ned på en stor flygplats.
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SFO-DXB

Och nej, flygplanet hade såklart inte åkt vilse. Vi åker inte vilse längre eftersom vi har så exakta navigationshjälpmedel såsom gyrokompasser, GPS och den perfekta kartan WGS84.

Den som har gjort den där bilden är ju helt jävla förvirrad. Det går ju såklart inte att använda sig av en Mercator-projektion för att hitta den närmaste rutten.

Är du helt okritiskt när du länkar till den? Eller förstår du inte ens vad du ser? Hemskt ledsen men det är ju ren lyteskomik över ditt inlägg.

Jag tycker det är lyteskomik att du mopsar upp dig så fort du har en liten poäng att komma med.
Vad bra att du kunde bekräfta rutten på din storcirkelkarta. Konstigt att inte google earth gorde det också.
Citera
2026-08-11, 10:24
Medlem
Citat:
Suck. Plotta ut berörda orter på globkartan så man kan se hur väl det stämmer, annars är dom inte värda så mycket?
Men, en sak man kan lägga märke till på dom där flugrutterna som ni visar, är att dom inte är så lätta att pricka in andra orter på. Det ser nästan ut som att det är meningen att man inte skall kunna avgöra exakt vilka städer som rutten flyger över.

Suck... om du går till t.ex flightaware så kan du se vilka koordinater flyget passerar. Att du sedan inte orkar mappa det mot olika orter är ditt problem.
Citera
2026-08-11, 10:25
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag vet inte om du känner till det, men jag ska i så fall upplysa dig.
Det är inte bara NASA som har tagit bilder av jorden, och som på alla fotografier som finns (av den, på avstånd) visar ett klot. Men... Alla sådana fotografier är ju så klart, enligt plattjordarna, fejkade.

Visa gärna några, jag kände bara till NASAS fejkbilder
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-11 kl. 10:32.
Citera
2026-08-11, 10:27
Medlem
Citat:
Jag tycker det är lyteskomik att du mopsar upp dig så fort du har en liten poäng att komma med.
Vad bra att du kunde bekräfta rutten på din storcirkelkarta. Konstigt att inte google earth gorde det också.

Självklart ritar google earth upp samma rutt. Varför ljuger du?

Citat:
... en liten poäng att komma med. ...

Att du länkar till någon som har dragit upp en rutt på en merkator-projektion är inte en liten poäng eftersom det tydligt visar att du har noll koll på vad du diskuterar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in