Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Att använda autopilot innebär per definition att rorgängarens uppsikt försvinner eftersom han inte längre finns. Det är dåligt i sig, såvida han inte håller utkik ändå. I detta fall har man uppenbarligen inte haft uppsikt föröver, eftersom man inte ens märker att man kör över en 7.5 m lång snipa i dagljus.
Hade kaptenen, eller någon annan, stått vid rodret så kunde man ha hoppats att de skulle tittat föröver för att t.ex. navigerat efter den röda bojen vid Krokholmen eller Älgö fyr. Då hade de sett snipan mitt emellan.
Om de hade kastat ett öga på radarn så hade de med säkerhet sett snipan på flera sjömils håll. Jag tror inte de körde över den med uppsåt, och då följer att de uppenbarligen inte använde sin radar. Hur tänker du?
Nej autopilot i sig innebär inte stt rorgängarens uppsikt försvinner. Det beror ju på vad man bestämmer sig för att han ska göra istället. Använder man matrosen som utkik istället för som rorgängare så ökar man uppsikten, inte minskar. Det var alltså inte användadet av autopilot som minskade uppsikten utan beslutet om att inte ha dedikerad utkik på bryggan. Vilket är kutym på denna sortens fartyg. Även om skepparen är högst ansvarig så är det i grunden ett systemfel då kaptenen knappt ges rätt förutsättningar att ta rätt beslut i detta
Rorgängaren ska inte hålla utkik. Han ska primärt koncentrera sig att hålla fartyget på rätt kurs och styra fartyget enligt de instruktioner han fått från den nautiker som ansvarar för navigationen.
Om kaptenen eller lotsen handstyrt så förlorar de uppsikt framåt,
Jag hae som navigatör i trånga farleder båda handstyrt och kört med autopilot och kan garantera dig att autopiloten möjliggör att ha mångfalt mer uppmärksamhet på vad som händer framför fartyget.
Jag tänker att det kan finnas flera orsaker till att de inte såg snipan på radarn trots att de frekvent tittade på radarn.
Vet vi förresten när magnetronen senasr byttes på x-bands radarn, var den korrekt inställd, hur långt mellan MFDerna var det? Hade Misje Verde cockpit eller klassisk rak konsol?