2026-08-11, 05:44
Avstängd
ViModeraters avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/haverikommissionen-om-hur-olyckan-utanfor-tjorn-gick-till-har-nagorlunda-bild

Haverikommissionen om hur olyckan utanför Tjörn gick till: ”Har någorlunda bild”
Citera
2026-08-11, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jovars, jag har själv bidragit med ett antal videos. Trots det är nog bryggan bästa platsen fastän man måste hålla sig på fötterna.

Det är stor skillnad att stå statiskt vid autopilot/radar i centerlinjen vs. att röra sig ut mot bryggvingarna och få fri sikt. Dedikerade utkikar brukar ofta ta en position lite längre ut och/eller röra på sig. Den som har befälet, är ju mer "fastlåst" vid instrument och autopilot. Jag har själv spenderat många år på stora segelfartyg. Där hade vi mycket skymd sikt och utkik på fördäck. Som vakthavande gick man dessutom ofta fram och tillbaka en del för att få fri siktlinje över sidorna.

Det låter ju klokt, att ha utkiken någonstans där han kan se. (Bättre än de övriga)

Vad vi vet så fanns väl dessutom ingen utkik, eller.
I alla fall inte på bryggan. Där fanns bara kapten och lots, vilket är en av få kända ”fakta”.
Citera
2026-08-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det låter ju klokt, att ha utkiken någonstans där han kan se. (Bättre än de övriga)

Vad vi vet så fanns väl dessutom ingen utkik, eller.
I alla fall inte på bryggan. Där fanns bara kapten och lots, vilket är en av få kända ”fakta”.
Just precis. Befälhavaren hade s k "ensam utkik". Lotsen kan inte frita befälhavaren och hans besättning från sitt ansvar och sina skyldigheter.

Du kan läsa om ensam utkik här, kapitel 4 paragraf 11. Inte en chans att kaptenen uppfyllde dessa krav som vakthavande nautiker i måttlig sikt, skymningsljus, trafikerad farled, men många navigationshinder.
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/tsfs%202012_67.pdf
Citera
2026-08-11, 08:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Jag har förövrigt läst folk som ställt frågor kring bemanningen av radar. Radarn är inte något som är bemannat eller obemannat utan används konstant under färd utav den navigatör som har vakten, alltså kapten i detta fall.

Man kan ju lägga till att moderna radarapparater har goda möjligheter att ställa in olika larm, så behovet att stirra ner i en omvänd tratt är inte stort. En "modern radar" består av två system, dels sändar/mottagar-enheten ("den som snurrar" och sedan displayenheten. Det är den senare enheten som erbjuder allt godis i form av ARPA, larm, selektering av radarmål att se upp med, diskriminering av "ickemål" och allt sådant som man numera tar för givet att få hjälp med på bryggan.

Har man sedan ett professionell sjökortsdisplay på bryggan (det har man) så har man all den informationen överlagrad på sjökortet.

Även fritidsfolk med intresse kan ha det så, om man vill.
Citera
2026-08-11, 08:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tråden är väl ändå enig om att radar inte fungerar bra i dåligt väder. Det anser jag vara samma som att inte fungera. Nu för du in att den bara ska upptäcka handelsfartyg. Är det verkligen dem enda, eller en primära uppgiften.
Då förstår jag verkligen om kaptenen hamnar bakom lås o bom.

Min bil ( inte varken Amerikansk eller kinesisk) upptäcker fotgängare hur lätt som helst. Lässr av och tolkar ett stort antal vägmärken. Mm Visserligen på kortare avstånd än vad som fungerar för en båt. Men i en betydligt mer rörlig miljö.
Självklart finns tekniska lösningar som utan alltför stor kostnad skulle kunna fungera på båtar.
Men ni i branschen verkar gilla att sitta och hålla i stolskarmarna tills knogarna vitnar.

Vår diskussion började med att du sablade ner på nån som förordade ny teknik. Du har fel.
Lika fel som de som hyllar och rättfärdigar att några i båten tyckte det var klokt att inta ha flytväst.

Nog om detta.

Problemet är något som kallas "false positives", tror jag. I våra bilar gör det inte så mycket om det kommer ett larm i onödan på backsensorerna - vi går ut och ser efter utan problem (och sparkar oftast bort epakassen som hamnat bakom bilen, mer sällan lyfter upp det lilla barnet som älskar bilar)

Om fartygets sensorsystem larmar "för bra" (t ex radar) måste man antingen skruva ner känsligheten (och riskera att missa en snipa) eller ta det på allvar, med lägre fart, tidsutdräkt, mer folk på bryggan etc etc. (pengar, någon...?)

Men principen med förbättrad visuell utkik (back-kamera, bokstavligen) kanske med IR-tillägg är ju sund, precis som en backkamera ger mer information än fyra dumma tutande sensorer. Såklart.
Citera
2026-08-11, 08:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Då är det väl i stort sett klarlagt hur vädret var. Kaptenen har kryssat i för måttligt väder.

I rapporten, som måste lämnas till myndigheterna inom 72 timmar från det att en olycka har inträffat, har kaptenen kryssat i att det rådde ”måttlig” sikt, bland alternativen ”god”, ”måttlig” och ”dålig”.

Han uppger också att det var skymning, eller ”twilight”, ute och att vinden gick i 6 m/s. Vågorna var upp till 1,5 meter höga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4al1x/haverikommissionen-soker-svar-om-tjorn-bortom-svarta-ladan

SMHI angående siktförhållanden. Måttligt väder motsvarar 4-10 km sikt.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/dimma-och-fuktdis/sikt

Vän av ordning funderar då på hur kaptenen redogör för vädret på platsen och veta att det var skymning när han inte visste när olyckan skett ?

Det här man ju visserligen enkelt ut med hjälp av SMHI och tiden för solens nedgång, men ändå.
Citera
2026-08-11, 08:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja tills alla har det och handelsfartygen stänger av visning av b-mål eftersom de knappt hittar relevanta a-mål längre

Det gör de redan, dessvärre. Runt "fritidsbåtstäta" områden finns tusentals AIS-sändare, där handelssjöfarten är intresserade av kanske 25 eller 50 av dem. Alltså diskriminerar man Class-B för att få en hanterlig skärm.

Jag har själv haft AIS på min (i sammanhanget lilla) båt i 15 år eller så, och inser naturligtvis att när situationen är sådan, så kan man inte längre räkna med att sticka ut och synas. Däremot är AIS-mottagare av stort värde, men den kräver rent praktiskt att man har en plotter för att visa fartygen på.
Citera
2026-08-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att använda autopilot innebär per definition att rorgängarens uppsikt försvinner eftersom han inte längre finns. Det är dåligt i sig, såvida han inte håller utkik ändå. I detta fall har man uppenbarligen inte haft uppsikt föröver, eftersom man inte ens märker att man kör över en 7.5 m lång snipa i dagljus.
Hade kaptenen, eller någon annan, stått vid rodret så kunde man ha hoppats att de skulle tittat föröver för att t.ex. navigerat efter den röda bojen vid Krokholmen eller Älgö fyr. Då hade de sett snipan mitt emellan.

Om de hade kastat ett öga på radarn så hade de med säkerhet sett snipan på flera sjömils håll. Jag tror inte de körde över den med uppsåt, och då följer att de uppenbarligen inte använde sin radar. Hur tänker du?

Nej autopilot i sig innebär inte stt rorgängarens uppsikt försvinner. Det beror ju på vad man bestämmer sig för att han ska göra istället. Använder man matrosen som utkik istället för som rorgängare så ökar man uppsikten, inte minskar. Det var alltså inte användadet av autopilot som minskade uppsikten utan beslutet om att inte ha dedikerad utkik på bryggan. Vilket är kutym på denna sortens fartyg. Även om skepparen är högst ansvarig så är det i grunden ett systemfel då kaptenen knappt ges rätt förutsättningar att ta rätt beslut i detta

Rorgängaren ska inte hålla utkik. Han ska primärt koncentrera sig att hålla fartyget på rätt kurs och styra fartyget enligt de instruktioner han fått från den nautiker som ansvarar för navigationen.

Om kaptenen eller lotsen handstyrt så förlorar de uppsikt framåt,

Jag hae som navigatör i trånga farleder båda handstyrt och kört med autopilot och kan garantera dig att autopiloten möjliggör att ha mångfalt mer uppmärksamhet på vad som händer framför fartyget.

Jag tänker att det kan finnas flera orsaker till att de inte såg snipan på radarn trots att de frekvent tittade på radarn.

Vet vi förresten när magnetronen senasr byttes på x-bands radarn, var den korrekt inställd, hur långt mellan MFDerna var det? Hade Misje Verde cockpit eller klassisk rak konsol?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-11 kl. 09:22.
Citera
2026-08-11, 09:26
Medlem
Citat:
Tråden är väl ändå enig om att radar inte fungerar bra i dåligt väder. Det anser jag vara samma som att inte fungera. Nu för du in att den bara ska upptäcka handelsfartyg. Är det verkligen dem enda, eller en primära uppgiften.
Då förstår jag verkligen om kaptenen hamnar bakom lås o bom.

Min bil ( inte varken Amerikansk eller kinesisk) upptäcker fotgängare hur lätt som helst. Lässr av och tolkar ett stort antal vägmärken. Mm Visserligen på kortare avstånd än vad som fungerar för en båt. Men i en betydligt mer rörlig miljö.
Självklart finns tekniska lösningar som utan alltför stor kostnad skulle kunna fungera på båtar.
Men ni i branschen verkar gilla att sitta och hålla i stolskarmarna tills knogarna vitnar.

Vår diskussion började med att du sablade ner på nån som förordade ny teknik. Du har fel.
Lika fel som de som hyllar och rättfärdigar att några i båten tyckte det var klokt att inta ha flytväst.

Nog om detta.

Vad du anser om att fungera dåligt = inte fungera är orelevant. Du vet ju knappt hur en marin radar fungerar överhuvudtaget. Jag skrev inte att den BARA ska upptäcka handelsfartyg. Jag skrev att det är en av dess primära uppgifter. Problemet verkar ligga i din läsförståelse.

Jag sablade inte ner ny teknik. Jag förklarade varför det tar tid för den att nå sjöfart.
Citera
2026-08-11, 09:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nej autopilot i sig innebär inte stt rorgängarens uppsikt försvinner. Det beror ju på vad man bestämmer sig för att han ska göra istället. Använder man matrosen som utkik istället för som rorgängare så ökar man uppsikten, inte minskar. Det var alltså inte användadet av autopilot som minskade uppsikten utan beslutet om att inte ha dedikerad utkik på bryggan. Vilket är kutym på denna sortens fartyg. Även om skepparen är högst ansvarig så är det i grunden ett systemfel då kaptenen knappt ges rätt förutsättningar att ta rätt beslut i detta

Rorgängaren ska inte hålla utkik. Han ska primärt koncentrera sig att hålla fartyget på rätt kurs och styra fartyget enligt de instruktioner han fått från den nautiker som ansvarar för navigationen.

Om kaptenen eller lotsen handstyrt så förlorar de uppsikt framåt,

Jag hae som navigatör i trånga farleder båda handstyrt och kört med autopilot och kan garantera dig att autopiloten möjliggör att ha mångfalt mer uppmärksamhet på vad som händer framför fartyget.

Jag tänker att det kan finnas flera orsaker till att de inte såg snipan på radarn trots att de frekvent tittade på radarn.

Vet vi förresten när magnetronen senasr byttes på x-bands radarn, var den korrekt inställd, hur långt mellan MFDerna var det? Hade Misje Verde cockpit eller klassisk rak konsol?
Jag förstår hur du menar med rorgängare vs. utkik. Min poäng var det självklara: om du slår på autopilot, eller självstyrning i en bil, så finns alltid möjligheten att du gör något annat med din frihet. Det är därför självkörande i bilar kräver att du har handen på ratten och blicken framåt. Så kaptenen frigör sig själv från rodret men vi vet inte om han faktiskt agerade utkik i stället. Det faktum att han lät sitt lastfartyg köra över en snipa tyder på att han använde sin frihet till något annat.

Din distinktion mellan rorgängare och nautiker faller ju också här eftersom kaptenen stod för båda rollerna. Ca 10 min efter kollisionen var han rimligen tvungen att (som rorgängare) göra SB giren vid Älgö fyr, såvida han inte lät autopiloten göra den också (?!).

Vad gäller radarn så kommer vi väl att få ett besked från utredningen efter de analyserat data från bryggan. Men att en radar från 2023 inte skulle upptäcka en snipa fylld med metalldelar på 0.5-2 nm avstånd menar jag helt kan uteslutas.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-11 kl. 09:34.
Citera
2026-08-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag förstår hur du menar med rorgängare vs. utkik. Min poäng var det självklara: om du slår på autopilot, eller självstyrning i en bil, så finns alltid möjligheten att du gör något annat med din frihet. Det är därför självkörande i bilar kräver att du har handen på ratten och blicken framåt. Så kaptenen frigör sig själv från rodret men vi vet inte om han faktiskt agerade utkik i stället. Det faktum att han lät sitt lastfartyg köra över en snipa tyder på att han använde sin frihet till något annat.

Din distinktion mellan rorgängare och nautiker faller ju också här eftersom kaptenen stod för båda rollerna. Ca 10 min efter kollisionen var han rimligen tvungen att (som rorgängare) göra SB giren vid Älgö fyr, såvida han inte lät autopiloten göra den också (?!).

Vad gäller radarn så kommer vi väl att få ett besked från utredningen efter de analyserat data från bryggan. Men att en radar från 2023 inte skulle upptäcka en snipa fylld med metalldelar på 0.5-2 nm avstånd menar jag helt kan uteslutas.

Ja, det är en förklaring.

En annan kan vara att de har tittat framåt men av någon anledning ändå inte sett snipan. Det är ju inte precis som att se en annan bil 50 m framför sig på vägen.

Dessa metalldelar är inte nog, som redan förklarats i tråden. Köp en radarreflektor om du har en fritidsbåt.
Citera
2026-08-11, 09:56
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du tror inte att snipan bedömde att det gick an att segla med "en man och en pojk" ? De var ju åtminstone två ur besättningen på däck, medan det verkar som fartyget bara hade kaptenen där?

Nu skall man vare sig vara absurd vad gäller regeltolkning eller raljera, men även om det finns exempel på fritidsbåtar som räddat livet genom att utgå från att fartyget inte sett dem, så är det ingenting som ett väjningsskyldigt, upphinnande fartyg skall kunna skydda sig med. Alla önskar naturligtvis att snipans förare hade förstått att de inte observerats och att han då flyttat på sig, men när det nu inte blev så, så får man hantera situationen via vem som haft mest ansvar och vem som mest brutit mot reglerna. Snipan med besättning råkade mest illa ut, men deras (eller snipans förares) ansvar för att det inte skulle bli så är mycket mindre än fartygets.

Pojken i fråga är 5 år. Han bidrog nog inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in