Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
Förstår problemen med teknikutvecklingen i en som det tycks otroligt konservativ bransch.
Jag skulle säga att alla i tråden sagt att radar inte fungerar i dåligt väder. Och ingen har sagt emot. Debatten har gällt huruvida snipan hade stalramar eller sån där mojäng som gör att den syns.
Men att nöja sig med radar som fungerar dåligt i dåligt väder får väl ändå anses som ”inte fungerar speciellt bra”. Du kan inte vara nöjd.
Radar fanns under andra världskriget. Var allmänna på fartyg på 50 talet. Fungerar inte i bra dåligt väder 2026….Är det sant.
Att då klanka ner på teknikutvecklingen på bilar känns märkligt.
Tur jag inte är sjökapten.
Jag har läst större delar av tråden och jag har inte sett en enda säga att radar inte fungerar i dåligt väder.
Radarn fungerar väldigt bra i dåligt väder för sin primära uppgift: att upptäcka andra handelsfartyg och landmassor. Handelsfartyg är stora och byggda i stål.
En snipa byggd i glasfiber, som reflekterar radiovågor dåligt, blir sjölvklart svår att upptäcka bland våg och regnstörningar.
En betydligt lättare lösning än att utveckla massa komplicerad teknik är att sätta en rejäl radarreflektor på alla fritidsbåtar. Man kanske skulle börja med att göra det obligatoriskt om man nu vill undvika olyckor mellannfritidsbåtar och handelsfartyg?
Eller så sätter vi press på svenska hamnar och företag att inte anlita skitfartyg till att frakta deras gods. Inga mer trimmade besärrningar med minimibemanning tex. Inga mer 6-6 vakter. Folk bryr sig om miljömärkning, rättvisemärkning för bönder och hejsan svejsan men det finns ingen certifiering för att villkoren för besättmingarna som fraktar godset är schysst eller för kvalitén på fartygen och dess utrustning. Nej, förlåt, Misje Verde är miljömärkt och det är väl allt som räknas. Att besättningen klagar på överarbete och fatigue skiter rederiet och lastägarna i. De avskedar visselblåsaren! Starkt jobbat PG.
Frågan kvarstår! Vem har anlitat pissefartyget att åka till Uddevalla?