2026-08-10, 18:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Har Misje Verde girat lite just där, för att gena eller av annat skäl, är det väl troligen på instruktion av lotsen.

Isf ingen skicklig handling av lotsen och olyckligt för kaptenen som inte motsatte sig rekommendationen och därför kanske riskerar att bli dömd för vållande till annans död.

Inget tyder på att Misje Verde hade nån annan kurs än vad som är normalt. Varför börja så tvivel om det?
Citera
2026-08-10, 18:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Exakt. Därför är det felaktig att säga att Misje Verdes kapten bär 100% av ansvaret.

Vid en sjöolycka är det alltid en uppdelning, precis som jag hävdat hela tråden igenom.

Denna uppdelning kan vara alltifrån 1%-99% till 50% men aldrig 0%-100%.

Men, ja. Det är högst troligt att Misje Verde bär huvudansvaret.

Men jag litar inte på åklagarens kompetens i att bedöma detta utan väntar tålmodigt tills vi har utredningen klar innan jag bestämmer mig för vad som är vad i detta fallet.

Det finns flera bottnar i detta:

Enligt Sjölagen skall vardera fartyget bära sina egna skador om skulden delas jämnt, annars procentuellt i proportion till ansvaret. Detta har att göra med ekonomiska värden i fartyg och last och när "jämbördiga" fartyg kolliderar. Så sjörättsligt kan det ofta vara så att ansvaret delas på olika sätt, beroende på vad som hänt. Det är också vanligt att det är den egna assuransen som får täcka de egna skadorna om skuldfrågan inte kan redas ut.

Sedan finns brottet "vårdslöshet i sjötrafik" (ringa, normal och grov) i Sjölagen, och det är vad som brukar vara aktuellt i "normala fall" när fartyg krockar.

Sedan finns en specialregel, som talar om att om brottet är grövre eller annorlunda, så använder man den generella lagen för brottet, om det inte begränsas till "vårdslöshet i sjötrafik". Därav att misstanke meddelats om "vållande till annans död" i detta fall.

Så, givet att det blir åtal, så kommer det att handla om "vårdslöshet i sjötrafik" av normalgraden eller grovt brott och/eller "vållande till annans död" - troligen yrkar han på båda. Ringa vårdslöshet i sjötrafik är straffri, troligen det som snipans förare kommer att klara sig på.

Det kan bli intressant att se hur åklagaren väljer här, men det är brottslig gärning som skall visas - domstolen känner lagen, säger man och kan styra upp gärning, brott och dom efter vad åklagaren kan visa.
Citera
2026-08-10, 18:40
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå, "hur man gör" är nog klart för många (och det är ju också MYCKET ovanligt att småbåtar seglas ner så reglerna fungerar ju.)

Det som FÖRESKRIVS är två man i vakten, oavbruten utkik och att det är möjligt att en kortare stund vara omedelbart nära bryggan. Att vid behov ha ytterligare utkik är ju ingalunda förbjudet. Skulle man ha en blind sektor från bryggan går det ju heller inte an att strunta i det. Nu vet jag inte hur det var där (har ju inte varit på den bryggan), men av de publicerade bilderna att döma gick man på lätten, men inte med någon stor trimvinkel akterut. Man hade grävmaskinen längs med, portalkranen akteröver och ansåg antagligen att man hade fullgod sikt.

Frågan är väl heller inte att det varit omöjligt att ha utkik från bryggan, utan om man verkligen kan sägas ha haft det? Regelverket säger ju tydligt att om man använder rorgängare, (om lotsen kör båten torde han vara rorgängare) så kan denne inte inräknas i de "nästan två" som skall hålla utkik. Sedan måste man ju från fartyget inse att det finns båtar i rörelse inomskärs, att leden för småbåtar korsar leden in till Stenungsund och att man måste ha uppsikt långt framför stäven.

Att man seglat ner snipan är illa nog, och har man sedan brutit mot de formella reglerna för säker bemanning på bryggan blir det ju än värre. Jag gissar att det är därför lotsen meddelats misstanke och varför hans egentliga roll behöver klarläggas.

Jag kommenterade också tidigare runt det faktum att om man inte rör sig aktivt från sida till sida på Misje Verdes brygga har man inte full uppsikt bakåt där heller.

I detta fall fanns det garanterat ingen rorgängare på bryggan ifall det bara var lots och kapten på där. De körde på autopilot.

När man pratar om 'vakten' menar man den navigatör som för tillfället har kommando på båten, alltså väljer kurs och fsrt. Det måste i detta fallet då vara kaptenen som hade vakt utan utkik, eftersom han var ensam. I vissa fall ger man lots direkt kontroll över kurs/fart men under överseende av befälet som har vakt.

Att de seglade utan utkik är ett brott mot bryggkungörelsen. Det skulle kunna vara så att lotsen godkänt detta, vilket skulle kunna göra honom medskyldig antar jag.

Jag har förövrigt läst folk som ställt frågor kring bemanningen av radar. Radarn är inte något som är bemannat eller obemannat utan används konstant under färd utav den navigatör som har vakten, alltså kapten i detta fall.
Citera
2026-08-10, 19:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
I detta fall fanns det garanterat ingen rorgängare på bryggan ifall det bara var lots och kapten på där. De körde på autopilot.

När man pratar om 'vakten' menar man den navigatör som för tillfället har kommando på båten, alltså väljer kurs och fsrt. Det måste i detta fallet då vara kaptenen som hade vakt utan utkik, eftersom han var ensam. I vissa fall ger man lots direkt kontroll över kurs/fart men under överseende av befälet som har vakt.

Att de seglade utan utkik är ett brott mot bryggkungörelsen. Det skulle kunna vara så att lotsen godkänt detta, vilket skulle kunna göra honom medskyldig antar jag.

Jag har förövrigt läst folk som ställt frågor kring bemanningen av radar. Radarn är inte något som är bemannat eller obemannat utan används konstant under färd utav den navigatör som har vakten, alltså kapten i detta fall.
Om de gick på autopilot utan tillräcklig utkik i en farled inomskärs så är Kapten Ivans karriär förhoppningsvis över.

Vad gäller radarn så förstår nog det flesta av oss att man inte har non-stop bemanning av den på ett fartyg om det inte är noll sikt, utan poängen här är att ingen kan ha tittat på skärmen under de ca 10 min det tog att närma sig snipan den sista sjömilen.
Citera
2026-08-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Har jag förstått allt rätt att pappan ligger mitt i farleden, likaså fartyget, dom åker åt samma håll med skillnaden att fartyget åker snabbare.
Den lilla båten ser inte den stora och den stora ser inte den lilla (märkligt att inte se den stora men men)
Kapten i stora blir misstänkt.

Hur kan man missa det stora fartyget? Och är man en van båtmänniska så vet man väl om att det går stora fartyg där?
Att vädret spelat in okey, men om du kör bil på E4:an och inte ser och kan garantera säker körning då saktar man ner, sätter på extra lysen för att underlätta för bakomvarande fordon och sen in på första bästa rastplats. Föraren till den lilla båten, borde ha minst lika mycket ansvar kan jag som lekman tycka från dom uppgifterna som kommit fram.

Men man är ju bara en fb tyckare i sammanhanget. Hursomhelst så känns det som en helt onödig olycka!

Du tänker helt rätt från början till slut.
Citera
2026-08-10, 19:56
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag är helt enig med dig! Snipaföraren har satt hela sin familj i fara.
Citera
2026-08-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seekeroftruth
Enligt kyrkobesökare (som jag känner) som talat med anhöriga, så såg pappan att mammans och dotterns flytvästar flöt i vattnet.

Pappans upplevelse var att de blivit påkörda i aktern.

Sjöräddningen sa kort efter olyckan att de visste att mamman och flickan inte bar flytväst.
Citera
2026-08-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om de gick på autopilot utan tillräcklig utkik i en farled inomskärs så är Kapten Ivans karriär förhoppningsvis över.

Vad gäller radarn så förstår nog det flesta av oss att man inte har non-stop bemanning av den på ett fartyg om det inte är noll sikt, utan poängen här är att ingen kan ha tittat på skärmen under de ca 10 min det tog att närma sig snipan den sista sjömilen.

Varför är det fel att använda autopilot inomskärs?

Hur vet du att ingen kastat ett öga på radarn? Vet du hur arbetet med en sjöradar går till i praktiken?
Citera
2026-08-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jo, nog kan man stå på bryggan om man kör på en öppen fjord. Men, man kanske inte står i centerlinjen utan ut emot bryggvingarna. Och man använder fötterna för att byta perspektiv sinsemellan. På backen ställer man bara någon i manövrar som kräver annorlunda perspektiv - inte under gång.

Det viktiga är ju att man inte ägnar 60% av sin uppmärksamhet på navigation, kommunikation eller andra bestyr utan 80% på utkik och inte är bunden vid en plats på en brygga med usel sikt.

I tråden har det ju framkommit, rätt eller fel vet jag inte, att man ser jäkligt dåligt från bryggan. I alla fall vad som sker framför båten.
Då är det väl rätt meningslöst att ha en tredje man på bryggan.
Citera
2026-08-10, 20:51
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
I tråden har det ju framkommit, rätt eller fel vet jag inte, att man ser jäkligt dåligt från bryggan. I alla fall vad som sker framför båten.
Då är det väl rätt meningslöst att ha en tredje man på bryggan.
Man kan ju undra vaför inte det är standard med olika typer av kameror och AI som i en tesla tex. Det är ju ett extremt lågt pris om man jämför med priset på en hel båt och vad det kostar att råka ut för olika typer av olyckor.
Citera
2026-08-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag är helt enig med dig! Snipaföraren har satt hela sin familj i fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Har jag förstått allt rätt att pappan ligger mitt i farleden, likaså fartyget, dom åker åt samma håll med skillnaden att fartyget åker snabbare.
Den lilla båten ser inte den stora och den stora ser inte den lilla (märkligt att inte se den stora men men)
Kapten i stora blir misstänkt.

Hur kan man missa det stora fartyget? Och är man en van båtmänniska så vet man väl om att det går stora fartyg där?
Att vädret spelat in okey, men om du kör bil på E4:an och inte ser och kan garantera säker körning då saktar man ner, sätter på extra lysen för att underlätta för bakomvarande fordon och sen in på första bästa rastplats. Föraren till den lilla båten, borde ha minst lika mycket ansvar kan jag som lekman tycka från dom uppgifterna som kommit fram.

Men man är ju bara en fb tyckare i sammanhanget. Hursomhelst så känns det som en helt onödig olycka!
Snipan låg troligtvis inte mitt i farleden utan långt till höger eftersom folk på Katten hörde hans visselpipa trots att det blåste 10-12 m/s och regnade. Snipan borde haft bättre uppsikt men det borde verkligen lastfartyget haft också. Vi får invänta utredningen men jag tror lastfartyget kommer få skulden sen om det leder till åtal/dom är en annan sak.
Citera
2026-08-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Instämmer fullt ut! Man gör inte detta mot sin familj. Man tar ansvar och sätter ut huvudet trots att det regnar! Beklagligt och väldigt tragiskt för denna familj. Stackars barn (och vuxna…en levande och en död )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in