OBS edit: Insåg nu att det finns en fotnot i artikeln. "
Fotnot: Namnet Robban är fingerat. Hans röst är AI-bearbetad." - kanske är det vad som gör att hans e:n låter mellansvenska...för mig låter det som grunden i hans dialekt är mer Mälardalsregionen än Norrland.
---
Minns att jag reagerade på den intervjuades dialekt när jag såg det här första gången där 2024 - men måste säga att jag tycker det är än mer anmärkningsvärt nu när jag ser och lyssnar igen: personen som intervjuas "Uppgiftslämnaren" har inte ångermanländsk dialekt, han låter ju snarare som att vara från Stockholmsområdet med omnejd - och jag tycker ej att han låter som en ångermanlänning som flyttat ner och bott här och därigenom fått en sån dialekt under 10-20 års boende i Svealand.
Sjuk känsla att det där skulle kunna vara JJ men då måste ju journalisten som täckt fallet så länge reagerat vid anhållandet/häktningen...
Känns lite som att JJ, om smart, hade kunnat börja injicera infon om personen med Volvon genom att skriva brevet för att han förstod att DNA-släktforskningen som metod snart skulle få användas igen...
Citat:
Ursprungligen postat av
K.Blomkvist
Nytt tips om dubbelmordet i Brattås i Härnösand – person pekas ut: ”Hade en röd 740 – och kände Tor”
Uppdaterad idag 14:44Publicerad 25 september 2024
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor
SVT Västernorrland har kartlagt den utpekade mannen, som fortfarande bor i Härnösand.