2026-08-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Vem avverkade skogen?? Om han sålde en rotpost så hade han redan fått betalt för den. Köpekontrakt är nog upprättade därvidlag.

Det funkar inte så
Citera
2026-08-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Det spelar visst roll. Ändrade redovisningar av händelseförlopp som sedan ändras tillbaka stärker inte uppgiftslämnarens trovärdighet.

Förhör kan åberopas för att visa på just ändrade eller motstridiga uppgifter.
Det här har jag försökt säga hela tiden med, men fått mothugg.

tänk om åklagaren kan bevisa det inte gått till så som MGM berättar, självklart är det då en nackdel för honom
Citera
2026-08-10, 16:58
Medlem
Jag tycker att det mesta tyder på att JJ har studerat polisens arbete via media de senaste 20 åren och har helt enkelt anpassat sin story efter det. Det är inte en slump att han också säger sig ha sett en "röd 740".

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nytt tips om dubbelmordet i Brattås i Härnösand – person pekas ut: ”Hade en röd 740 – och kände Tor”
Uppdaterad idag 14:44Publicerad 25 september 2024

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor

SVT Västernorrland har kartlagt den utpekade mannen, som fortfarande bor i Härnösand.
Citera
2026-08-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Min tanke när jag läste det också
Vart finns den tidigare flickvännen som sagt detta?? I Härnösand vid tillfället för mordet. Har man dokumenterat det. Blir man miljonär genom att slå ihjäl folk?? Intressant...
Citera
2026-08-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Jag tycker att det mesta tyder på att JJ har studerat polisens arbete via media de senaste 20 åren och har helt enkelt anpassat sin story efter det. Det är inte en slump att han också säger sig ha sett en "röd 740".

Absolut. Brevet verkar även innehålla en variant på tjafset runt priset på skogen.

Undrar om polisen i dessa typer av kalla fall får plantera den typen av uppgifter via "tips". Vore rätt smart i så fall.
Citera
2026-08-10, 17:07
Medlem
Det ligger i sakens natur att svårt att veta vad som potentiellt saknades ur t.ex. en dokumentsfolder, om man inte visste vad som fanns i den. Enligt polisen var det gamla deklarationer m.m som var 4-5 år gamla. Men då kanske gm har tagit de senaste årens papper? (om inte de har hittats på en annan plats)

Citat:
Ursprungligen postat av honn
En affärsuppgörelse som går över styr. Dokument som måste röjas ur vägen efter dubbelmordet.
Citera
2026-08-10, 17:10
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Vem avverkade skogen?? Om han sålde en rotpost så hade han redan fått betalt för den. Köpekontrakt är nog upprättade därvidlag.

Skogssällskapet.

Kolla vid 12:40

https://poddtoppen.se/podcast/1382412000/olosta-fall/106-dubbelmordet-i-brattas
Citera
2026-08-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Det spelar visst roll. Ändrade redovisningar av händelseförlopp som sedan ändras tillbaka stärker inte uppgiftslämnarens trovärdighet.

Förhör kan åberopas för att visa på just ändrade eller motstridiga uppgifter.
Absolut, det är just det jag skriver. Att den åtalade ändrar sina uppgifter ska egentligen inte påverka en rättegång. Men givetvis kommer det att göra så. Men i vilken utsträckning att påvisa polisförhör... Givetvis, men den åtalade kommer ju att säga att han var under press då, och inget vad han sa vid tillfället ska tas under beaktande. Det är förhöret med den anhållne vid rättegången som man då kommer att utfärda domslutet ifrån.
Citera
2026-08-10, 17:17
Medlem
OBS edit: Insåg nu att det finns en fotnot i artikeln. "Fotnot: Namnet Robban är fingerat. Hans röst är AI-bearbetad." - kanske är det vad som gör att hans e:n låter mellansvenska...för mig låter det som grunden i hans dialekt är mer Mälardalsregionen än Norrland.
---
Minns att jag reagerade på den intervjuades dialekt när jag såg det här första gången där 2024 - men måste säga att jag tycker det är än mer anmärkningsvärt nu när jag ser och lyssnar igen: personen som intervjuas "Uppgiftslämnaren" har inte ångermanländsk dialekt, han låter ju snarare som att vara från Stockholmsområdet med omnejd - och jag tycker ej att han låter som en ångermanlänning som flyttat ner och bott här och därigenom fått en sån dialekt under 10-20 års boende i Svealand.

Sjuk känsla att det där skulle kunna vara JJ men då måste ju journalisten som täckt fallet så länge reagerat vid anhållandet/häktningen...

Känns lite som att JJ, om smart, hade kunnat börja injicera infon om personen med Volvon genom att skriva brevet för att han förstod att DNA-släktforskningen som metod snart skulle få användas igen...

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nytt tips om dubbelmordet i Brattås i Härnösand – person pekas ut: ”Hade en röd 740 – och kände Tor”
Uppdaterad idag 14:44Publicerad 25 september 2024

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor

SVT Västernorrland har kartlagt den utpekade mannen, som fortfarande bor i Härnösand.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-10 kl. 17:27.
Citera
2026-08-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det inte lite märkligt att man inte har gjort en forensisk genealogi på det kvinnliga DNA som hittades på tuggummipappret? Känns logiskt att skorna storlek 38 och tuggummipappret hör till en och samma person/kvinna.

Sluta med det med pappret ifrån tuggummi..
Kan ha blåst dit och DNA kan komma ifrån en mindreårig lika bra eller en fågel flygit dit med det..
Citera
2026-08-10, 17:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Vart finns den tidigare flickvännen som sagt detta?? I Härnösand vid tillfället för mordet. Har man dokumenterat det. Blir man miljonär genom att slå ihjäl folk?? Intressant...

Vet inte om det tagits upp tidigare men i gårdagens pappersupplaga av SvD står det angående tuggummipapperet "På gårdsplanen hittades även ett tuggummipapper med kvinnligt DNA. Det har jämförts med DNA mot kvinnliga släktningar till brottsoffren, samt från en kvinna som vid tillfället bodde i samma hus som den nu åtalade mannen utan träff"

Det behöver naturligtvis inte betyda att JJ hade ett förhållande med denna kvinna men det borde rimligtvis ha bott flera kvinnor i samma ingång som hans. Slutsats blir då att just den här kvinnan var intressant av något okänt skäl.

Det står också i artikeln att inga av de skospår som säkrats på brottsplatsen har kunnat knytas till JJ.
Citera
2026-08-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det funkar inte så
Så ser det ut. Jag kan mycket om sånt. Jag har själv varit i branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in