2026-08-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jag är helt ense med detta, funderade mest på vad som skulle kunna ha fått honom att tro sig säker ( om han nu gjorde det )
Det skulle ju förstås också dessutom kunna vara så att något hände i båten de sista 10 minuterna som tog bort uppmärksamheten. På 10 minuter så kom MISJE VERDE 1 M närmare med den relativa fart på 6 knop som angetts.
Ja, det var gott om tid på en relativt öppen fjord i dagsljus (givetvis mörkare mot nordost än sydväst) så båda parterna bidrog till undermålig utkik. I 15 minuter (minus de sista 2) borde fartyget ha haft det lätt att sikta snipan (radar och visuellt)... Snipan behövde förvisso slänga en blick över axeln (och sannolikt kapellet) men det gör man ju helst någon gång varannan minut i a f.

Att de sedan lyckades pricka varandra på en såpass öppen fjord är nästan osannolikt. Båda låg ju väl styrbord i leden. Svårt att säga hur långt styrbord man bör ligga eftersom det är en omarkerad led utan en yttre gräns (bojar eller sandbankar) att förhålla sig till. Kanske hade snipans skeppare medvetet eller omedvetet dra sig mot mitten eftersom han skulle mot Instöfjorden efter Älgö gavel, men långt kvar dit...

Två undermåliga utkikar, en av dem var upphinnande.
Citera
2026-08-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
För att vara kapten måste du besitta tillräcklig kompetens för att inte köra över båtar. Du får icke heller vara drog och/eller drogpåverkad. Varför måste jag förklara sådana saker för dig?

Alla kan göra misstag, även kompetenta, speciellt när man är stressad och påverkad av fatigue. Även för att inneha ett körkort ska man ha tillräckligt stor konpetens för att inte orsaka trafikolyckor. Trots det sker det tusentals olyckor med ca 300 dödsfall årligen i Sverige. Hur förklarar du det?

I samband med skymning och soluppgång är det som svårast att visuellt upptäcka fritidsbåtar och andra mindre fartyg. Det kan vara mörkt nog för att vara svårt att se konturerna av båten men ljust nog för att inte se lanternan ordentligt. Deusstom går solen ner åt väster så det är svårt att sägq om det var något motljus som bländade Misje Verde. Skulle du saktat ner om något av detta störde, absolut! Tyvärr är många dåliga på det och det borde absolut skärpas till med det.

Har befälen på Misje Verde varit drogpåverkad? I så fall har jag missat det. Har inte följt tråden speciellt noggrant senaste veckan om jag ska vara ärlig.
Citera
2026-08-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Helt riktigt. Underligt att lotsen är häktad men han borde ju ha alla incitament att tala öppet om alla sina observationer. Fortfarande många spekulationer, men hoppas på några förbättringar efter detta:
* Lotsarna får börja fundera på sin roll ombord - måste vara kristallklart vem som har befälet
* Reglerna för ensam utkik skärps kraftigt - Sverige har långa inomskärsfarleder och ingen befälhavare >500 brt (med lots eller ej) kan ta ansvar för både god "ensam utkik" och navigation i inre vatten
* Det blir en rejäl påminnelse om skyldighet till säker fart
* Ytterligare en påminnelse om sjövett för fritidsbåtar. Hjälper inte att "skrämma bort dem" från farleder men borde snarast bli fokus på hur man agerar med liten båt i leder med stor trafik

1. Vad jag vet så ingår det i lotsars utb. Jag hade blivit extremt förvånad om jag har fel i detta.

2.En stor del av paragrafarna diskvalificeras i så fall och i princip all trafik på vänern och mälaren. Många av industrierna där hade drabbats hårt.

3. Det behövs absolut! Håller med.

4. Det har du rätt i!
Citera
2026-08-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vet vi om kaptenen på snipan väjde eller försökte väja?

Pappan tänkte kanske att fartyget skulle väja till vänster eftersom att snipan låg lite till höger.
Hade han försökt med en undanmanöver så hade hans familj ju givetvis varit vid liv nu. Det är ingen större konst att väja undan ett 16 m brett fartyg på stadig kurs... Om man ser det.
Citera
2026-08-10, 16:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hade han försökt med en undanmanöver så hade hans familj ju givetvis varit vid liv nu. Det är ingen större konst att väja undan ett 16 m brett fartyg på stadig kurs... Om man ser det.
Nej, det kan vi nog vara överens om att det inte tar särskilt många sekunder.
Citera
2026-08-10, 17:11
Medlem
Har jag förstått allt rätt att pappan ligger mitt i farleden, likaså fartyget, dom åker åt samma håll med skillnaden att fartyget åker snabbare.
Den lilla båten ser inte den stora och den stora ser inte den lilla (märkligt att inte se den stora men men)
Kapten i stora blir misstänkt.

Hur kan man missa det stora fartyget? Och är man en van båtmänniska så vet man väl om att det går stora fartyg där?
Att vädret spelat in okey, men om du kör bil på E4:an och inte ser och kan garantera säker körning då saktar man ner, sätter på extra lysen för att underlätta för bakomvarande fordon och sen in på första bästa rastplats. Föraren till den lilla båten, borde ha minst lika mycket ansvar kan jag som lekman tycka från dom uppgifterna som kommit fram.

Men man är ju bara en fb tyckare i sammanhanget. Hursomhelst så känns det som en helt onödig olycka!
Citera
2026-08-10, 17:13
Medlem
Nyss gick fartyget LEMLAND förbi. Bara på den korta sträckan förbi mig signalerade hon med hornet 2 gånger. (Första gången 2 korta och 5min senare en lång).

Alla är nog lite extra försiktiga nu efter detta…
Citera
2026-08-10, 17:16
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta genande är fortfarande kaptenens beslut, men om det grundade sig i en direkt rekommendation av lotsen talar det inte väl för lotsen. Som inte kan ha varit omedveten om den begränsade sikten mot styrbord.

Har lotsen rekommenderat genande i en riktning där man från bryggan inget såg?

Har Misje Verde girat lite just där, för att gena eller av annat skäl, är det väl troligen på instruktion av lotsen.

Isf ingen skicklig handling av lotsen och olyckligt för kaptenen som inte motsatte sig rekommendationen och därför kanske riskerar att bli dömd för vållande till annans död.
Citera
2026-08-10, 17:34
Medlem
Enligt kyrkobesökare (som jag känner) som talat med anhöriga, så såg pappan att mammans och dotterns flytvästar flöt i vattnet.

Pappans upplevelse var att de blivit påkörda i aktern.
Senast redigerad av Seekeroftruth 2026-08-10 kl. 17:43.
Citera
2026-08-10, 18:05
Medlem
Nu är i insamlingen igång till pappan. Ett gäng kvinnor har samlat ihop 150 000.

Undrar hur dessa ska överlämnas? Med en liten ceremoni kanske? ’Tycka-synd-om-pappan-ceremonin’?

Först skämtar han grovt om döda fruar, barnamord och pedofili, sedan tar han ut familjen på sjön i dålig väder i en liten skit-båt. Nu blev han visserligen påkörd men nog hade han del i olyckan som aldrig kommer komma fram pga Kalle-anka advokaten. Kan ingen orosanmäla pappan så socialen går in och tar sonen? Det skulle troligtvis rädda sonens liv….
Citera
2026-08-10, 18:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Nu är ju detta Flashback så att detta jag skriver nu är rätt intetsägande, det inser uag, men jag är själv befälhavare med kaptensbrev i handelsflottan. Innehar flera lotsdispenser i Sverige och i andra länder och kan informera er att det är helt otänkbart att man ska ha utkik någon annanstans än bryggan.

Jodå, "hur man gör" är nog klart för många (och det är ju också MYCKET ovanligt att småbåtar seglas ner så reglerna fungerar ju.)

Det som FÖRESKRIVS är två man i vakten, oavbruten utkik och att det är möjligt att en kortare stund vara omedelbart nära bryggan. Att vid behov ha ytterligare utkik är ju ingalunda förbjudet. Skulle man ha en blind sektor från bryggan går det ju heller inte an att strunta i det. Nu vet jag inte hur det var där (har ju inte varit på den bryggan), men av de publicerade bilderna att döma gick man på lätten, men inte med någon stor trimvinkel akterut. Man hade grävmaskinen längs med, portalkranen akteröver och ansåg antagligen att man hade fullgod sikt.

Frågan är väl heller inte att det varit omöjligt att ha utkik från bryggan, utan om man verkligen kan sägas ha haft det? Regelverket säger ju tydligt att om man använder rorgängare, (om lotsen kör båten torde han vara rorgängare) så kan denne inte inräknas i de "nästan två" som skall hålla utkik. Sedan måste man ju från fartyget inse att det finns båtar i rörelse inomskärs, att leden för småbåtar korsar leden in till Stenungsund och att man måste ha uppsikt långt framför stäven.

Att man seglat ner snipan är illa nog, och har man sedan brutit mot de formella reglerna för säker bemanning på bryggan blir det ju än värre. Jag gissar att det är därför lotsen meddelats misstanke och varför hans egentliga roll behöver klarläggas.

Jag kommenterade också tidigare runt det faktum att om man inte rör sig aktivt från sida till sida på Misje Verdes brygga har man inte full uppsikt bakåt där heller.
Citera
2026-08-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
1. Vad jag vet så ingår det i lotsars utb. Jag hade blivit extremt förvånad om jag har fel i detta.

2.En stor del av paragrafarna diskvalificeras i så fall och i princip all trafik på vänern och mälaren. Många av industrierna där hade drabbats hårt.

3. Det behövs absolut! Håller med.

4. Det har du rätt i!

Sant kring #2, min far spenderade 15 år med att jobba & lobba för svensk inlandsjöfart... Dock tror jag inte att utkikskrav knäcker deras ekonomi helt och hållet - jag har för mig att de inte har samma fördelar gällande bemanning såsom flodskepparna i Europa. Alternativt får man väl fundera på tekniska krav i dessa tider. Radarförmåga, LIDAR etc. - det finns ju lösningar. Kan också vara säsongsbetingat.

Kring #1, lotsen är ju skäligen misstänktför vårdslöshet i sjötrafik så någonting måste ha gått väldigt snett i Bridge mgmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in