Citat:
Ursprungligen postat av
Frock
Nu är ju detta Flashback så att detta jag skriver nu är rätt intetsägande, det inser uag, men jag är själv befälhavare med kaptensbrev i handelsflottan. Innehar flera lotsdispenser i Sverige och i andra länder och kan informera er att det är helt otänkbart att man ska ha utkik någon annanstans än bryggan.
Jodå, "hur man gör" är nog klart för många (och det är ju också MYCKET ovanligt att småbåtar seglas ner så reglerna fungerar ju.)
Det som FÖRESKRIVS är två man i vakten, oavbruten utkik och att det är möjligt att en kortare stund vara omedelbart nära bryggan. Att vid behov ha ytterligare utkik är ju ingalunda förbjudet. Skulle man ha en blind sektor från bryggan går det ju heller inte an att strunta i det. Nu vet jag inte hur det var där (har ju inte varit på den bryggan), men av de publicerade bilderna att döma gick man på lätten, men inte med någon stor trimvinkel akterut. Man hade grävmaskinen längs med, portalkranen akteröver och ansåg antagligen att man hade fullgod sikt.
Frågan är väl heller inte att det varit omöjligt att ha utkik från bryggan, utan om man verkligen kan sägas ha haft det? Regelverket säger ju tydligt att om man använder rorgängare, (om lotsen kör båten torde han vara rorgängare) så kan denne inte inräknas i de "nästan två" som skall hålla utkik. Sedan måste man ju från fartyget inse att det finns båtar i rörelse inomskärs, att leden för småbåtar korsar leden in till Stenungsund och att man måste ha uppsikt långt framför stäven.
Att man seglat ner snipan är illa nog, och har man sedan brutit mot de formella reglerna för säker bemanning på bryggan blir det ju än värre. Jag gissar att det är därför lotsen meddelats misstanke och varför hans egentliga roll behöver klarläggas.
Jag kommenterade också tidigare runt det faktum att om man inte rör sig aktivt från sida till sida på Misje Verdes brygga har man inte full uppsikt bakåt där heller.