2026-08-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det är alltså en självklarhet att man skulle haft en utkik vid tillfället ?
Med den båtens konstruktion kan denne knappast stå på bryggan ?
Jo, nog kan man stå på bryggan om man kör på en öppen fjord. Men, man kanske inte står i centerlinjen utan ut emot bryggvingarna. Och man använder fötterna för att byta perspektiv sinsemellan. På backen ställer man bara någon i manövrar som kräver annorlunda perspektiv - inte under gång.

Det viktiga är ju att man inte ägnar 60% av sin uppmärksamhet på navigation, kommunikation eller andra bestyr utan 80% på utkik och inte är bunden vid en plats på en brygga med usel sikt.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-10 kl. 13:39.
Citera
2026-08-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bra, tack.

Pappan kanske hade koll även bakåt.
Kanske sett fartyget och legat så långt ut åt höger (styrbord) han vågat för att inte gå på grund och trott lastfartyget skulle väja.

VI får nog mer svar när undersökningen är klar.
Snipan låg i högerkant av fyrens sektor. Det är inte i utkanten av farleden på ett sjökort. Men om pappan navigerade efter fyren så låg han i ytterkant av farleden. Det finns helt enkelt "flera farled" utifrån hur navigeringen har gjorts. Eftersom pappan är uppvuxen i trakten så är absolut inte navigering efter fyrar orimlig.

Varför försöka se något på plotter och sjökort i regnväder när man sedan barnsben är van att köra med utombordare efter märken och fyrar? Det är ju mycket enklare. Detta är naturligtvis ett hypotetiskt resonemang.

Men vi vet inte förrän utredningen är klar.
Citera
2026-08-10, 13:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jag har tidigare sett ais data från marinetraffic som enligt mig visar att MISJE VERDE i höjd med Katten gick c:a 150 m till höger om markerad farled i kortet. Själv har jag tolkat det som att man under en halvtimme hade rak kurs 214.5 grader 12.1 knop mot röda märket i SV där man sedan girade lite styrbord och därvid "genade" lite. Jag tror också att detta - att MISJE VERDE låg rätt långt till Sb i farleden - kan ha bidragit till att snipans kapten (troligen fadern) trodde sig vara säker då han felaktigt antagit att MISJE VERDE skulle följa farledsmarkeringen som bör ha funnits på hans egen plotter ( som ju synts på tidigare öppen bild på IG )
Detta genande är fortfarande kaptenens beslut, men om det grundade sig i en direkt rekommendation av lotsen talar det inte väl för lotsen. Som inte kan ha varit omedveten om den begränsade sikten mot styrbord.

Har lotsen rekommenderat genande i en riktning där man från bryggan inget såg?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-10 kl. 14:20.
Citera
2026-08-10, 14:48
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Var i sjövägsreglerna finner du stöd för dessa lögnaktoga påståenden?

Ingenstans skulle jag vilja säga.

För att vara kapten måste du besitta tillräcklig kompetens för att inte köra över båtar. Du får icke heller vara drog och/eller drogpåverkad. Varför måste jag förklara sådana saker för dig?
Citera
2026-08-10, 14:52
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vi vet alltså att

Skeppet hade utkik
Snipan inte hade utkik

Så du påstår att Misje Verde avsiktligt körde över snipan. Då är det mord det handlar om.
Citera
2026-08-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Har följt tråden rätt noggrannt, men har missat åklagarens sjökortsskiss - Finns den länkad i tråden?

Jag har tidigare sett ais data från marinetraffic som enligt mig visar att MISJE VERDE i höjd med Katten gick c:a 150 m till höger om markerad farled i kortet. Själv har jag tolkat det som att man under en halvtimme hade rak kurs 214.5 grader 12.1 knop mot röda märket i SV där man sedan girade lite styrbord och därvid "genade" lite. Jag tror också att detta - att MISJE VERDE låg rätt långt till Sb i farleden - kan ha bidragit till att snipans kapten (troligen fadern) trodde sig vara säker då han felaktigt antagit att MISJE VERDE skulle följa farledsmarkeringen som bör ha funnits på hans egen plotter ( som ju synts på tidigare öppen bild på IG )
Om situationsbilden är att fjorden är öppen och ingen kollisionsrisk föreligger så är det givetvis helt rätt att "gena" i en öppen farled. Finns ju ingen skyldighet att följa ett visst streck.

Nu var det ju bara så att där var kollisionsrisk. Pappan skulle givetvis ha fortsatt slänge ett öga över axeln då och då om han en gång hade sett ett stort fartyg. Det kallas sjövett (a k a självbevarelsedrift)

Antagligen hade ingen av dem sett varandra. Men detta förändrar givetvis inte den övergripande skuldfrågan.
Citera
2026-08-10, 15:17
Medlem
Klommeroxs avatar
Hur mår sonen? (Vet att han är utskriven från sjukhuset). Är han medicinskt återställd?
Citera
2026-08-10, 15:25
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Om situationsbilden är att fjorden är öppen och ingen kollisionsrisk föreligger så är det givetvis helt rätt att "gena" i en öppen farled. Finns ju ingen skyldighet att följa ett visst streck.

Nu var det ju bara så att där var kollisionsrisk. Pappan skulle givetvis ha fortsatt slänge ett öga över axeln då och då om han en gång hade sett ett stort fartyg. Det kallas sjövett (a k a självbevarelsedrift)

Antagligen hade ingen av dem sett varandra. Men detta förändrar givetvis inte den övergripande skuldfrågan.
Jag är helt ense med detta, funderade mest på vad som skulle kunna ha fått honom att tro sig säker ( om han nu gjorde det )
Det skulle ju förstås också dessutom kunna vara så att något hände i båten de sista 10 minuterna som tog bort uppmärksamheten. På 10 minuter så kom MISJE VERDE 1 M närmare med den relativa fart på 6 knop som angetts.
Citera
2026-08-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Snipan låg i högerkant av fyrens sektor. Det är inte i utkanten av farleden på ett sjökort. Men om pappan navigerade efter fyren så låg han i ytterkant av farleden. Det finns helt enkelt "flera farled" utifrån hur navigeringen har gjorts. Eftersom pappan är uppvuxen i trakten så är absolut inte navigering efter fyrar orimlig.

Varför försöka se något på plotter och sjökort i regnväder när man sedan barnsben är van att köra med utombordare efter märken och fyrar? Det är ju mycket enklare. Detta är naturligtvis ett hypotetiskt resonemang.

Vet vi om kaptenen på snipan väjde eller försökte väja?

Pappan tänkte kanske att fartyget skulle väja till vänster eftersom att snipan låg lite till höger.
Citera
2026-08-10, 15:37
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Det var ljust så Älgö fyr var näppe nåt han styrde efter. Syns dåligt vid Katten innan det är mörkt.

En farled blir inte bredsare/smalare beroende på om det finns fyrar där eller inte.
En farled begränsas av fysiska hinder (öar/skär/grund) eller sjämärken (prickar/bojar)
Citera
2026-08-10, 15:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta genande är fortfarande kaptenens beslut, men om det grundade sig i en direkt rekommendation av lotsen talar det inte väl för lotsen. Som inte kan ha varit omedveten om den begränsade sikten mot styrbord.

Har lotsen rekommenderat genande i en riktning där man från bryggan inget såg?
Genande?
Se tidigare i tråden där fartygets exakta rutt har visats. Den var helt normal, öht inget att anmärka på (bortsett från att utkiken var under all kritik/non existent bortsett från kapten)
Citera
2026-08-10, 15:41
Medlem
Citat:
Som uttryckts flera gånger tidigare, ens misstag innebär inte att den andres skyldigheter försvinner. Misstagen som snipans kapten har gjort är relativt lindriga och skulle möjligen ge ett mindre straff, som troligen skulle strykas. Misstagen som fartygets kapten (och eventuellt lotsen - jag misstänker att denna styrde fartyget) har gjort är mycket större. Det lär ändå inte bli något tufft straff här heller, men här har vi fängelse i straffskalan i alla fall.

Exakt. Därför är det felaktig att säga att Misje Verdes kapten bär 100% av ansvaret.

Vid en sjöolycka är det alltid en uppdelning, precis som jag hävdat hela tråden igenom.

Denna uppdelning kan vara alltifrån 1%-99% till 50% men aldrig 0%-100%.

Men, ja. Det är högst troligt att Misje Verde bär huvudansvaret.

Men jag litar inte på åklagarens kompetens i att bedöma detta utan väntar tålmodigt tills vi har utredningen klar innan jag bestämmer mig för vad som är vad i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in