2026-08-10, 11:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Hur vet du att det inte finns gudar eller nån form av högre makt?
Det är som att förneka att det finns objekt i universum som vi aldrig har upptäckt eller kommer att göra, bara det vi ser med blotta ögat finns.
Ja hur vet man att det finns gudar och högre makt när det inte finns bevis?
Citera
2026-08-10, 11:54
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja hur vet man att det finns gudar och högre makt när det inte finns bevis?
Tron spelar roll här, Gud bygger inte sin existens på att visa upp sig för folk så att man kan ta en bild med mobilen.
Citera
2026-08-10, 12:00
Medlem
Bara för att förklaringen med "Herren Jesus Kristus" är mer bekväm, så betyder inte det att den är sann.
Tanken på evigt liv, kärlek och återförening låter ju fantastiskt! Jag tycker att det vore gött att aldrig dö, utan istället att leva i härligheten med alla ens nära och kära (helst hade jag blivit vampyr om jag fick välja). Bara för att någon föredrar denna utväg, så betyder inte det att den blir mer sannolik.

TS byggde in sin slutsats i frågan direkt när frågan kom vad ateister "tjänar på att förneka". Ateister tänker inte att gud finns men ska förnekas, utan snarare att skälen inte finns där till att börja med. TS själv har troligtvis gjort precis samma sak med andra gudar som människor trott på genom historien. Eftersom skillnaden mellan oss inte är att tro eller inte, så är frågan varför just "Herren Jesus Kristus" ska accepteras och undantas från samma krav på belägg som Zeus, Oden eller andra gudar.

För att prata om döden, så blir den inte mer eller mindre verklig beroende på hur trevlig man tycker att den låter. När hjärnan dör kan man inte uppleva saker, och att allt skulle bli svart är en upplevelse. Det finns således ingen anledning till att tro att döden skulle vara svart. Det är inget som tyder på att det skulle vara något annat än frånvaro av upplevelse, precis som innan födseln. Det låter förjävligt, absolut.

Varför skulle dock livet skulle vara meningslöst bara för att man inte lever för evigt? Låt oss vända på detta och säga att just för att livet inte varar för evigt så är det värdefullt. Se möjligheten och värdet i att att under några årtionden kunna bilda relationer och göra något gott, istället för att sitta och gapa på en kyrkbänk.

Religion kan ge mening till folk, men det gör inte att andra människor inte kan hitta mening på andra sätt. Och det gör inte heller en massa övernaturligt trams sant.
Citera
2026-08-10, 12:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tron spelar roll här, Gud bygger inte sin existens på att visa upp sig för folk så att man kan ta en bild med mobilen.
Då finns alltså kalle anka och musse pigg också då om jag tror att dom finns?
Citera
2026-08-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Troligen av samma anledning till varför du förnekar Buddha, Muhammed, Krishna, och Oden m.m.
Citera
2026-08-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Mångtusenårig hörsägen som används till att kontrollera folk.

Helt enig!

Religion är enbart till för kontroll, och det är overkligt att det fungerar i ett modernt och upplyst samhälle fortfarande 2026.

Det finns uppskattningsvis omkring 4 200 kända religioner och aktiva trosuppfattningar i världen.

Antalet gudar är svårt att räkna men uppgår till miljontals, beroende på om man räknar gudar inom polyteistiska religioner som hinduismen eller naturandar inom animismen.

Antal religioner större världsreligioner: Det är vanligt att räkna upp de fem största: kristendom, islam, hinduism, buddhism och judendom.

Totalt antal: Forskare och uppslagsverk brukar uppskatta att det finns runt 4 200 skilda religioner, sekter och livsåskådningar globalt.
Antal gudar
Monoteism (en gud): Religioner som kristendom, islam och judendom tror på en enda skapargud.

Polyteism (flera gudar): Inom hinduismen talar man traditionellt om 330 miljoner gudar eller aspekter av det gudomliga, där de mest kända är Vishnu, Shiva och Brahma.

Animism och Shinto: I japansk shintoism och naturreligioner räknar man med ett oändligt antal kami (andar eller gudar) som besjälar naturen.

Historiska gudar: Räknar man dessutom med alla utövares gudar från antika mytologier (som grekisk, romersk, egyptisk och fornnordisk mytologi) handlar det om tusentals ytterligare gudar.

Så tror man på herren Jesus Krist så förnekar man väldigt många andra gudar.

Pastafarinismen känns nytänkande.
https://www.spaghettimonster.org/
Senast redigerad av Filfjant 2026-08-10 kl. 12:38.
Citera
2026-08-10, 12:41
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Då finns alltså kalle anka och musse pigg också då om jag tror att dom finns?
Vem tusan tror på seriefigurer, ett barn i så fall.
Vi skall ha tro som ett barn men inte förbli barnsliga, jag tror du förblir barnslig när du tar upp Kalle Anka och Musse pigg.
Citera
2026-08-10, 12:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Vem tusan tror på seriefigurer, ett barn i så fall.
Vi skall ha tro som ett barn men inte förbli barnsliga, jag tror du förblir barnslig när du tar upp Kalle Anka och Musse pigg.
Men det är lika trovärdigt som att gud finns
Citera
2026-08-10, 12:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar du alla andra religioner?
Citera
2026-08-10, 12:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

De tvivlar på att Jesus någonsin fanns eller så tvivlar de på att han talade sanning. De frön som sås i dem tar djävulen bort för att ingen tro ska växa fram hos dem.

Då hände sig, när han sådde, att somt föll vid vägen, och fåglarna kommo och åto upp det. Och somt föll på stengrund, där det icke hade mycket jord, och det kom strax upp, eftersom det icke hade djup jord; men när solen hade gått upp, förbrändes det, och eftersom det icke hade någon rot, torkade det bort. Och somt föll bland törnen, och törnena sköto upp och förkvävde det, så att det icke gav någon frukt. Men somt föll i god jord, och det sköt upp och växte och gav frukt och bar trettiofalt och sextiofalt och hundrafalt.» — Markus 4:4-8
Citera
2026-08-10, 13:02
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Men det är lika trovärdigt som att gud finns
Kalle och Musse har du sett med egna ögon men inte Gud, det betyder dock inte att Gud inte existerar eftersom hans ständiga frånvaro inte avgör hans existens.
Citera
2026-08-10, 13:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Kalle och Musse har du sett med egna ögon men inte Gud, det betyder dock inte att Gud inte existerar eftersom hans ständiga frånvaro inte avgör hans existens.
Nej jag har sett kalle och musse tecknat även gud tecknat

Men inte verkligt antingen finns dessa 3 i verkligheten eller så finns dom inte i verkligheten med andra ord påhittade sago figurer, har du sett dessa tre i verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in