2026-08-09, 17:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Modern konservatism är en anti-elitistisk rörelse med fokus på familjen, traditionella värderingar, självständighet, självförsörjning, ordning och reda och låg invandring.

Jag har inte någon bakvänd syn, utan står för ovanstående saker, medan du framstår ha mer gemensamt med sionister, globalister, akademiker, eu-byråkrater och boljsieviker som vill skapa en elit som styr över ett folk de föraktar.

Vad har du emot akademiker? Konservatismen har fullt av akademiker i sin rörelse, det är därför den har vuxit.
Citera
2026-08-09, 18:06
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Snälla lägg ned det patetiska konspirationssnacket. Tucker var på Donald Trumps sida tills Trump gick Israels intressen och försatte sig i ett meningslöst krig mot Iran. Tuckers invändningar är helt rimliga.

Att vara influencer och driva en pod kräver inga pengar.

All form av "intellektuell elit" är en fiende till folket. Det är sådana som förr eller senare hamnar i en gaskammare eller får huvudet uppspikat på en påle.

Vem har sagt att tuckers invändningar inte är rimliga? Vem har sagt att en kontraelits invändningar inte är rimliga?

Var Tuckers pappa en cia agent av hög rang eller inte?

Du kan påstå att jag spekulerar men du kan unte påstå att det inte finns grund för mina spekulationer.

Att all intellektuell elit är fiende till folket låter problematiskt, för alla samhällen organiserar sig omkring en elit, och utan intellektuell elit av något slag så återstår det inte någon motkraft ens emot större makters intellektuell elit som bombarderar folket med ideer utifrån.
.
Citera
2026-08-10, 00:22
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad har du emot akademiker? Konservatismen har fullt av akademiker i sin rörelse, det är därför den har vuxit.

Självklart finns det bra akademiker.

Men min bild är att akademin i stort blivit en särskild måltavla för vänsterliberalt hippietrams, och många akademiker bär vidare på den produkten. I akademin odlas teorier om verkligheten, istället för upplevelser av den. Där skapas avstånd till vanliga människor. Där lär man sig mycket om en bråkdel av verkligheten, men inbillar sig att man vet mer om det mesta. Där skapas förakt för vanliga människor. Man kallar sig intelligentian, underförstått att andra är enfaldiga. Där växer idéer om bolsjevism Johan, där en intellektuell elit vet bättre vad pöbeln behöver och ska härska över dem, för deras skull. Där gömmer sig ljusskygga och missanpassade individer som använder akademin som bidragsautomat, som inte kan göra ett hederligt dagsverke, ställa klockan, dyka upp.

Vi behöver ingenjörer, läkare, jurister osv. Men akademin kan inte vara en ekokammare för kulturmarxism och en inavelsfarm för bolsjevism!
Citera
2026-08-10, 00:23
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Självklart finns det bra akademiker.

Men min bild är att akademin i stort blivit en särskild måltavla för vänsterliberalt hippietrams, och många akademiker bär vidare på den produkten. I akademin odlas teorier om verkligheten, istället för upplevelser av den. Där skapas avstånd till vanliga människor. Där lär man sig mycket om en bråkdel av verkligheten, men inbillar sig att man vet mer om det mesta. Där skapas förakt för vanliga människor. Man kallar sig intelligentian, underförstått att andra är enfaldiga. Där växer idéer om bolsjevism Johan, där en intellektuell elit vet bättre vad pöbeln behöver och ska härska över dem, för deras skull. Där gömmer sig ljusskygga och missanpassade individer som använder akademin som bidragsautomat, som inte kan göra ett hederligt dagsverke, ställa klockan, dyka upp.

Vi behöver ingenjörer, läkare, jurister osv. Men akademin kan inte vara en ekokammare för kulturmarxism och en inavelsfarm för bolsjevism!

De flesta av persornerna du namndroppar som du (ochg jag) gillar, t.ex. Alice Weidel, Eric Zemmour osv har ju hög utbildning.
Citera
2026-08-10, 00:28
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
De flesta av persornerna du namndroppar som du (ochg jag) gillar, t.ex. Alice Weidel, Eric Zemmour osv har ju hög utbildning.

Därav skrav jag att det självklart finns bra akademiker.
Citera
2026-08-10, 00:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Därav skrav jag att det självklart finns bra akademiker.

Vad vi andra i tråden stör oss på är att du påstår att "vanligt folk" vad fan nu det är, kommer göra politisk skillnad. Du vinner ingen politisk makt utan att först få stöd av eliter.
Citera
2026-08-10, 00:30
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Vad vi andra i tråden stör oss på är att du påstår att "vanligt folk" vad fan nu det är, kommer göra politisk skillnad. Du vinner ingen politisk makt utan att först få stöd av eliter.

SD har ca 20%. Var det eliter eller folket som möjliggjort detta?
Citera
2026-08-10, 00:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
SD har ca 20%. Var det eliter eller folket som möjliggjort detta?

Eliten hade kunnat förbjuda SD, alternativt gjort en December-ÖK så att SD hade förpassats ut i kylan.
Citera
2026-08-10, 00:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Eliten hade kunnat förbjuda SD, alternativt gjort en December-ÖK så att SD hade förpassats ut i kylan.

Förbjuda SD? Så en elit tillåter SD att exister? Vad menar du?

Jimmie tillhör inte ens själv någon elit. Han gick in i ett parti och byggde ihop med andra upp partiet. Den politik SD bedriver attraherar större stöd än andra partiers politik. Var kommer eliten in i det hela? Var det den Jimmie träffade i Jerusalem tro?
Citera
2026-08-10, 00:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jimmie tillhör inte ens själv någon elit.

Nähä, han är bara en av Sveriges största och mest välbetalda politiker.
Citera
2026-08-10, 00:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Nähä, han är bara en av Sveriges största och mest välbetalda politiker.

Har han inte representerat anti-etablissemang? Det är senaste 4 åren de andra tvingats till samarbete.

Det finns organiska gräsrotsrörelser som är sprungna ur folkets vilja. I dessa fall anser jag det inte vara en elit som skapar rörelsernas makt, utan det är folkviljans triumf.
Citera
2026-08-10, 01:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Har han inte representerat anti-etablissemang? Det är senaste 4 åren de andra tvingats till samarbete.

Det finns organiska gräsrotsrörelser som är sprungna ur folkets vilja. I dessa fall anser jag det inte vara en elit som skapar rörelsernas makt, utan det är folkviljans triumf.

Många anser Trump vara anti-etablisemang också, ändå är Trump elit och världens mäktigaste man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in