2026-08-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Läste du inte vad jag skrev? Det hela är inte svårare än att han behöver "en rimlig och trovärdig förklaring" i förhållande till bevisningen som finns. Men han behöver ingen rimlig och trovärdig förklaring rent generellt. En "rimlig och trovärdig förklaring", i förhållande till den bevisningen som finns, har han ju. För det är ju fullt trovärdigt och rimligt att man skulle avsätta sitt DNA på en fotled om man drar i dennes fotled (sedan "varför" han skulle gjort detta, eller av "vilken anledning", har ju ingenting med spåravsättningen i sig att att göra).

Det är ju alltid svårt att sia hur sådana här rättegångar slutar. Men skall jag komma med min gissning, så tror jag absolut att han kommer frias (även om jag personligen tror att han är skyldig). Varför?
1. Det enda konklusiva bevis man har är en (1) DNA-träff, som den misstänkte lämnat en förklaring till. Själva storyn är som sagt både dålig och märklig, men FÖRKLARINGEN är ju fullt rimlig.

2. Vad det gäller den mördade mannen så finns det NOLL bevisning som kopplar den misstänkte dit. Det finns alltså varken misstänkts DNA-spår på offret eller någonstans inne i huset. Man kommer alltså ha svårt att ö.h.t kunna koppla den misstänkte till huset.

3. Ovan nämnda skall ställas mot att den misstänkte berättat att det funnits andra personer på gården som utfört detta mordet. På brottsplatsen har man hittat två skospår (med olika skostorlekar), som inget av dom överensstämmer med den misstänkte, samt ett tuggummi-papper med okänds DNA på. Detta gör att man kommer få svårt att utesluta alternativa gärningsmän.

4. Tilläggas skall att det efter morden gjorts tre misslyckade bankomatuttag från ett av offrens bankomatkort. Inte heller dessa bankomatuttag har kunnat kopplas till den misstänkte. Vilket gör det ännu svårare att utesluta alternativa gärningsmän.

5. Vidare har man inte hittat det förmodade mordvapnet (yxan). Man har inte hittat någonting i den misstänktes mobiler eller datorer som kan härledas till mordet. Man har heller inte hittat några föremål, eller egendom, tillhörandes paret hos den misstänkte. Tilläggas skall också att trots att det gått 21 år sedan morden så har inga tips eller misstankar riktats mot den misstänkte genom åren. Ingen har upplevt att han betett sig konstigt eller sagt/gjort någonting som kan härledas till mordet.

...jag hoppas du förstår att bevisläget objektivt sett är svagt.
det du skriver och det katten skiter stoppar jag i samma låda.

efter sett dina inlägg i andra trådar så bedömer jag inte dig som kunnig.

Du tror på friande dom här alltså och att man kan säga vad som helst men ändå vara trovärdig
Citera
2026-08-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror det kan bli så att han fälls i tingsrätten av nämndemännen och att domen kommer att innehålla en reservation från ordföranden som måste rädda sitt juridiska anseende.

Hovrätten kommer därefter att fria honom, då bevisen inte räcker till en juridiskt fällande dom i Hovrätten.
Det här tror jag är en hyggligt bra gissning.
Citera
2026-08-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
det du skriver och det katten skiter stoppar jag i samma låda.

efter sett dina inlägg i andra trådar så bedömer jag inte dig som kunnig.

Du tror på friande dom här alltså och att man kan säga vad som helst men ändå vara trovärdig

Först och främst: Jag skiter i vad du tycker eller tror om mig. Jag är fullt trygg i min kompetens, erfarenhet och utbildning på området.
Till skillnad från många andra skribenter i detta forumet så ägnar jag mig inte åt gissningar eller "egna åsikter/värderingar", utan det jag anför är väl underbyggt (...att det sedan inte alltid är det du "vill höra" är någon ting du får härbärgera själv)

Sedan: Det blir ju lite svårt att ta dig på allvar när du avfärdar det jag säger utan att komma med ett enda motargument. Nu har jag ju skrivit om skillnaderna mellan; vad man själv tror/inte tror, vad som är rimligt/orimligt och "en bristfällig förklaring som kan motstyrkas av bevisningen" och "bara en i största allmänhet bristfällig berättelse". Detta är ju helt grundläggande bevisvärderingspraxis och det finns ju hur många domar som helst där detta visats. Så om du anser någonting annat så får du ju komma med sakargument, och inte personpåhopp, för det här är ju bara löjligt det du håller på med. Jag kan också konstatera att du fått mothugg i frågan, vi avhandlar, av andra skribenter (läs CtrlAltDelThis och lantis60) så du är ju svaret/argument skyldig till några av oss...
Citera
2026-08-09, 16:08
Medlem
Lite nyfiken, om vi studerar punkt 1; hur kan det inte vara ställt "bortom rimligt tvivel" och "bära sannolikhetens prägel" att MGM är skyldig om han drar Gerd i den bågen in genom först ett rum och sedan in i nästa rum och placerar henne bredvid en tidigare mördad person som mördats på samma sätt med samma typ av vapen ? Det är ju en stor rörelse med kroppen som uppenbarligen ej stannat upp eller tvekat och inväntat instruktioner, då skulle större blodpöl ju bildats på vägen ? Detta är en självständig handling, genomtänkt, "bortom rimligt tvivel". Eller ? obs har respekt för dig, märker du vet vad du talar om. Det rättsläkaren sedan troligen kommer vittna om, dvs att dödandet fullbordas i inre rummet bredvid den döde Tor, hur kan det inte vara ställt bortom rimligt tvivel att MGM är skyldig till det då han vitsordat att det är han som drar in Gerd i ladan ?

Citat:
Läste du inte vad jag skrev? Det hela är inte svårare än att han behöver "en rimlig och trovärdig förklaring" i förhållande till bevisningen som finns. Men han behöver ingen rimlig och trovärdig förklaring rent generellt. En "rimlig och trovärdig förklaring", i förhållande till den bevisningen som finns, har han ju. För det är ju fullt trovärdigt och rimligt att man skulle avsätta sitt DNA på en fotled om man drar i dennes fotled (sedan "varför" han skulle gjort detta, eller av "vilken anledning", har ju ingenting med spåravsättningen i sig att att göra).

Det är ju alltid svårt att sia hur sådana här rättegångar slutar. Men skall jag komma med min gissning, så tror jag absolut att han kommer frias (även om jag personligen tror att han är skyldig). Varför?
1. Det enda konklusiva bevis man har är en (1) DNA-träff, som den misstänkte lämnat en förklaring till. Själva storyn är som sagt både dålig och märklig, men FÖRKLARINGEN är ju fullt rimlig.

2. Vad det gäller den mördade mannen så finns det NOLL bevisning som kopplar den misstänkte dit. Det finns alltså varken misstänkts DNA-spår på offret eller någonstans inne i huset. Man kommer alltså ha svårt att ö.h.t kunna koppla den misstänkte till huset.

3. Ovan nämnda skall ställas mot att den misstänkte berättat att det funnits andra personer på gården som utfört detta mordet. På brottsplatsen har man hittat två skospår (med olika skostorlekar), som inget av dom överensstämmer med den misstänkte, samt ett tuggummi-papper med okänds DNA på. Detta gör att man kommer få svårt att utesluta alternativa gärningsmän.

4. Tilläggas skall att det efter morden gjorts tre misslyckade bankomatuttag från ett av offrens bankomatkort. Inte heller dessa bankomatuttag har kunnat kopplas till den misstänkte. Vilket gör det ännu svårare att utesluta alternativa gärningsmän.

5. Vidare har man inte hittat det förmodade mordvapnet (yxan). Man har inte hittat någonting i den misstänktes mobiler eller datorer som kan härledas till mordet. Man har heller inte hittat några föremål, eller egendom, tillhörandes paret hos den misstänkte. Tilläggas skall också att trots att det gått 21 år sedan morden så har inga tips eller misstankar riktats mot den misstänkte genom åren. Ingen har upplevt att han betett sig konstigt eller sagt/gjort någonting som kan härledas till mordet.

...jag hoppas du förstår att bevisläget objektivt sett är svagt.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 16:18.
Citera
2026-08-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Min gissning utan att först ha läst FUPen:

Jag tror det kan bli så att han fälls i tingsrätten av nämndemännen och att domen kommer att innehålla en reservation från ordföranden som måste rädda sitt juridiska anseende.

Hovrätten kommer därefter att fria honom, då bevisen inte räcker till en juridiskt fällande dom i Hovrätten.

Det är synd då jag tror han är skyldig, men ändå bra då det visar att rättsväsendet fungerar som det det är tänkt, vilket i detta fall inte håller för en fällande dom.

(Vi får dock se vad FUPen innehåller om den dyker upp före förhandlingen.)
Nu vet vi inte vad åklagaren har för kort i rockärmen. Inte fan springer denne runt med sitt bevismaterial i högsta hugg till massmedia. Att åtalet har dröjt beror nog inte på analyserna om dna träffen. Den är klar.Snarare vad den åtalade gjorde i Härnösand i 2 år efter han avslutade utbildningen han flyttade dit för. Han måste på nåt vis tjänat sitt uppehälle. På nåt sätt kan mordoffret Tor komma in i bilden där.
Citera
2026-08-09, 16:15
Medlem
Citat:
Först och främst: Jag skiter i vad du tycker eller tror om mig. Jag är fullt trygg i min kompetens, erfarenhet och utbildning på området.
Till skillnad från många andra skribenter i detta forumet så ägnar jag mig inte åt gissningar eller "egna åsikter/värderingar", utan det jag anför är väl underbyggt (...att det sedan inte alltid är det du "vill höra" är någon ting du får härbärgera själv)

Sedan: Det blir ju lite svårt att ta dig på allvar när du avfärdar det jag säger utan att komma med ett enda motargument. Nu har jag ju skrivit om skillnaderna mellan; vad man själv tror/inte tror, vad som är rimligt/orimligt och "en bristfällig förklaring som kan motstyrkas av bevisningen" och "bara en i största allmänhet bristfällig berättelse". Detta är ju helt grundläggande bevisvärderingspraxis och det finns ju hur många domar som helst där detta visats. Så om du anser någonting annat så får du ju komma med sakargument, och inte personpåhopp, för det här är ju bara löjligt det du håller på med. Jag kan också konstatera att du fått mothugg i frågan, vi avhandlar, av andra skribenter (läs CtrlAltDelThis och lantis60) så du är ju svaret/argument skyldig till några av oss...
jag är inte skyldig dig ett piss.

Jag tror bevisningen håller och han blir fälld du tror motsatsen så vi får väl se herr expert

Sedan har väl inte du läst FUP heller det verkar ingen här gjort ändå tror du att du vet innehållet i den ganska magstarkt
Citera
2026-08-09, 16:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Men om du inte vet, och det endast framkommit att han släpat in offret i ladan, hur kan du då säga att han skall ha släpat in henne till det inre rummet? Haha det var ju den frågan du svarade på precis :-)

...Men rimligen borde han ju anföra att kroppen hittades där han placerade den. För han menar ju att är sista person att lämna gården, eftersom att han säger att de egentliga mördarna sprungit därifrån när han drar in kroppen.

För att det var inne i det inre rummet som både hon och Tor hittades. Det visar även de två dokumentärerna:
1. ”Svensk Mord. OLÖSTA FALL: DÖDEN I BRATTÅS 2005”, med klipp från Efterlyst och Veckans Brott. https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw
och
2. ”Svenska fall för FBI ” (säsong 2 avsnitt 7) som kan ses gratis på Tv4 Play.
https://www.tv4play.se/video/f09e17793e762c92739a/avsnitt-7

Båda dokumentärerna visar bilder på brottsplatsen, från polisens förundersökning.

Ja det är ett rörigt fall. Där man inte vet om det är ren tillfällighet eller md viss planering. Om det handlade om affär som gått fel, eller stöld/inbrott och påkomna…de hade ju varit borresta så nån kan ju ha rekat innan. Men det man vet är ju att Gerd inte brukade vara där denna veckodag så hennes besök den dagen var ju oplanerat.

Man jag funderar över: om JJ nu inte var med när Tor dödades inne i det inre rummet i ladan utan kom dit först när han bevittnade att två män jagade Gerd med en yxa…så släpade han av nån anöedning in Gerd hela vägen in i det inre rummet. Tor var helt gömd, övertäckt med bl.a oljerockar, och han hittades ju först 3 tim efter Gerd. Även Gerd var var övertäckt, men bara ansiktet/överkroppen, av en jacka. Vem har täckt över dem? Täckte de båda mördarna över Tor, eller var det JJ? Och om han nu inte visste att Tor redan låg där gömd - varför tog han sig tid att täcka över Gerd om han nu var så panikslagen och ville därifrån då vem som helst kunde dyka upp…
Citera
2026-08-09, 16:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Nu vet vi inte vad åklagaren har för kort i rockärmen. Inte fan springer denne runt med sitt bevismaterial i högsta hugg till massmedia. Att åtalet har dröjt beror nog inte på analyserna om dna träffen. Den är klar.Snarare vad den åtalade gjorde i Härnösand i 2 år efter han avslutade utbildningen han flyttade dit för. Han måste på nåt vis tjänat sitt uppehälle. På nåt sätt kan mordoffret Tor komma in i bilden där.
Det är möjligt, men polisen hade väl redan topsat de som hade en känd anknytning till Tor?

Du menar någon hittills okänd koppling mellan Tor och MGM som ändå har kunnat beläggas i modern tid?

Jag håller för övrigt med dig om att åklagaren har mer info än vad media fått ta del av.

Jag får ingen rätsida på uppgifterna om flera skoavtryck på mordplatsen och tycker personligen att gården ser ut att vara lämplig för ett spontant inbrott med medelgod avkastning. Jag är ingen inbrottstjuv, men jag spekulerar så i alla fall. Då är mordet resultatet av en slump.

Mot detta står att mordet var planerat och att GM visste precis vad han sökte efter. Det stulna hemarkivet och den tafatta genomsökningen av boningshuset talar för denna teori, men att GM inte tog med sig ett eget mordvapen till gården talar lite mot.

MGM verkar däremot inte vara villig att sprida något ljus över detta då han redan har låst sig i sin historia.
Citera
2026-08-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Mordvapnet hittades i den ombyggda ladugården.
Artikeln i Aftonbladet är gammal.
Jag tror inte det där stämmer.
Citera
2026-08-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vilken skostorlek har egentligen JJ? Har aldrig sett den uppgiften någonstans i tråden.
Någonstans mellan 38 och 45 enligt hans mor.

Det utesluter dock inte att han medvetet kan ha valt för stora skor för den där dagen.
Citera
2026-08-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
jag är inte skyldig dig ett piss.

Jag tror bevisningen håller och han blir fälld du tror motsatsen så vi får väl se herr expert

Men vad jag TROR och du TROR är ju inte fakta. Vad du och jag personligen tycker om bevisläget är heller inte fakta. Detta är heller inte särskilt mycket "juridik" eftersom att det snarare bygger på "värdering" och "bedömning". Så detta är ju varken någonting att vara upprörd över, eller att gå i polemik om. Vi tycker olika helt enkelt - och det är okej!

Det jag söker svar/argument kring är ju din övertygelse om att mitt påstående, kring skillnaden mellan "en bristfällig förklaring som kan motstyrkas av bevisningen" och "bara en i största allmänhet bristfällig berättelse" med slutsatsen att skuldfrågor inte avgörs på om domstolen i största allmänhet tror på den misstänktes berättelse eller inte, inte skulle stämma. För den frågan är ju både grundläggande och binär. Den har ju ett facit, vilket jag uppgett.

Nej, jag har inte läst FUP - liksom inte någon här gjort. Så reservation för det. Men i övrigt är jag säker på att det inte kommer tillkomma särskilt mycket mer matnyttigt. Någonting sådant har ju inte framkommit av rapporterande media, som ju fått ta del av FUP redan. Jag kan också konstatera att åklagaren i intervju med P3 Krim sagt att det inte finns någon mer "särskilt stark/avgörande bevisning än DNA-spåret" och heller inte att det finns någon teknisk bevisning från mannens bostad eller datorer/mobiler.
Citera
2026-08-09, 16:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Lite nyfiken, om vi studerar punkt 1; hur kan det inte vara ställt "bortom rimligt tvivel" och "bära sannolikhetens prägel" att MGM är skyldig om han drar Gerd i den bågen in genom först ett rum och sedan in i nästa rum och placerar henne bredvid en tidigare mördad person som mördats på samma sätt med samma typ av vapen ? Det är ju en stor rörelse med kroppen som uppenbarligen ej stannat upp eller tvekat och inväntat instruktioner, då skulle större blodpöl ju bildats på vägen ? Detta är en självständig handling, genomtänkt, "bortom rimligt tvivel". Eller ? obs har respekt för dig, märker du vet vad du talar om. Det rättsläkaren sedan troligen kommer vittna om, dvs att dödandet fullbordas i inre rummet bredvid den döde Tor, hur kan det inte vara ställt bortom rimligt tvivel att MGM är skyldig till det då han vitsordat att det är han som drar in Gerd i ladan ?

Just det fetade stör mig också.
Och vem täckte över den mördade Tor: de två mördarna eller JJ?
För enligt JJ kom han ju dit först när Gerd jagades och höggs utanför ladan.
Och Gerd täcktes också över i det senare skedet, om än med endast en jacka.
Inget av detta känns panikslaget (”han lämnar i panik rädd för att bli misstänkt”) utan mer ett hyfsat genomtänkt döljande av brott.

Och ja vad jag läst så kommer rättsläkaren att vittna om att Gerd kan ha varit vid liv…

”Enligt åtalet kan Gerd Viklund däremot ha varit vid liv när hon släpades in, något som rättsläkaren Anders Rietz kommer att vittna om i rätten.
Den tekniska undersökningen av fyndplatsen av Tor Öberg och Gerd Wiklund inne i ladugården tyder också på att Gerd utsatts för våld även där inne. Något som den nu häktade mannen inte har någon förklaring till.”

Det sistnämda är rätt talande tycker jag. Vem har utsatt Gerd för detta våld …efter att JJ panikslaget rusat iväg…?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-09 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in