2026-08-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är möjligt, men polisen hade väl redan topsat de som hade en känd anknytning till Tor?

Du menar någon hittills okänd koppling mellan Tor och MGM som ändå har kunnat beläggas i modern tid?

Jag håller för övrigt med dig om att åklagaren har mer info än vad media fått ta del av.

Jag får ingen rätsida på uppgifterna om flera skoavtryck på mordplatsen och tycker personligen att gården ser ut att vara lämplig för ett spontant inbrott med medelgod avkastning. Jag är ingen inbrottstjuv, men jag spekulerar så i alla fall. Då är mordet resultatet av en slump.

Mot detta står att mordet var planerat och att GM visste precis vad han sökte efter. Det stulna hemarkivet och den tafatta genomsökningen av boningshuset talar för denna teori, men att GM inte tog med sig ett eget mordvapen till gården talar lite mot.

MGM verkar däremot inte vara villig att sprida något ljus över detta då han redan har låst sig i sin historia.
Skospåren ska vi nog släppa. Skulle dom ha nån relevans då det kommer till brottsutredning tror jag inte. Dom kan vara avtryck när som helst. Vad hade Gerd för storlek på skor?? Givetvis har man kollat det i utredningen. Likväl som Tor kan ha haft dom större. Det är en trådsanning att man inte har identifierat dom. Det detta handlar om är inte dna och skoavtyck. Det är hur den åtalade och Tor träffades. Det är detta brottsutredningen handlar om.
Citera
2026-08-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vilken skostorlek har egentligen JJ? Har aldrig sett den uppgiften någonstans i tråden.

Står lite om det i sammanfattningen.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-09 kl. 17:07.
Citera
2026-08-09, 17:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Skospåren ska vi nog släppa. Skulle dom ha nån relevans då det kommer till brottsutredning tror jag inte. Dom kan vara avtryck när som helst. Vad hade Gerd för storlek på skor?? Givetvis har man kollat det i utredningen. Likväl som Tor kan ha haft dom större. Det är en trådsanning att man inte har identifierat dom. Det detta handlar om är inte dna och skoavtryck. Det är hur den åtalade och Tor träffades. Det är detta brottsutredningen handlar om.
Det är väl uppenbart att MGM säger tillräckligt mycket för att förklara hans DNA på Gerd. Sedan säger han inte så mycket mer.

Det är därför upp till Åklagaren att presentera ett annat alternativ.

Kan åklagaren presentera underlag för att MGM kände Tor innan mordet tappar hans historia nästan all trovärdighet.

Hade MGM varit tidningsbud åt Tor? Bråk vid postlådan om att inte stänga locket när det regnar? Tor påpekade kanske att han fått fel tidning och något brann i huvudet på MGM som återvände på sin lediga dag och slog ihjäl Tor?

Själva mordet är nog löst, men det juridiska efterspelet kan nog bli lite av ett Västgötaklimax.

Som sagt var är det mina egna tankar och inte så mycket mer än så.
Citera
2026-08-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Lite nyfiken, om vi studerar punkt 1; hur kan det inte vara ställt "bortom rimligt tvivel" och "bära sannolikhetens prägel" att MGM är skyldig om han drar Gerd i den bågen in genom först ett rum och sedan in i nästa rum och placerar henne bredvid en tidigare mördad person som mördats på samma sätt med samma typ av vapen ? Det är ju en stor rörelse med kroppen som uppenbarligen ej stannat upp eller tvekat och inväntat instruktioner, då skulle större blodpöl ju bildatas på vägen ? Detta är en självständig handling, genomtänkt, självständig, "bortom rimligt tvivel". Eller ?

Jag vill bara börja säga att förekomsten av DNA-träff, blodspåren som finns samt frågan kring att offret kan ha levt när hon släpades in - givetvis är någonting som kommer/skall värderas av rätten. Självklart talar detta (i någon mån) emot den misstänkte. Så ingenting av detta skall ju förringas.

Men som svar på frågan så skulle jag säga att dessa omständigheter fortfarande inte visar att HAN begått mordet/en. Jag menar han medger ju att han inte mördat någon, utan endast släpat in det kvinnliga offret i ladan. Någon konklusiv bevisning som kopplar honom till själva dödandet/mordet finns ju inte - utan man har ju endast DNA-träffen vid fotleden (i samband med släpandet) som han gett en förklaring till. Med detta vid handen spelar det ju ingen roll att offren mördats "på samma sätt", eftersom att dessa två mord kan/"skall ha" begåtts av någon annan person. Att det blivit blodspår i samband med att kroppen släpats motsäger ju heller ingenting, eftersom det fortfarande kan vara någon annan som förorsakat blödningen.

Om man sedan ser till den märkliga slumpen kring att han skulle ha placerat det kvinnliga offret på exakt samma ställe som det andra, redan mördade, offret ligger - så har vi nog vid det här laget för lite bakgrundsfakta för att kunna analysera den omständigheten. Vi vet ju t ex inte om ladugårdsdörren stod öppen - vilket gjort att placering i ladan blivit "en normal följd" då han befann sig ute på gårdsplanen med den öppna ladan närbelägen. Vi vet heller inte om den misstänkte såg att de andra gärningsmännen kom ut från ladan - vilket kan leda till att den misstänkte fick "inspiration" eller utgick ifrån att ladan spelade en roll i detta.

Sammanfattningsvis: Jag skulle absolut säga att förekomsten av DNA-träff på fotled, blodspår in mot ladan samt att det sedermera är i ladan man hittar offret - är tillräckligt för att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att han dragit in det döda offret i ladan (även utan hans egna erkännande). Men jag har svårt att tro att det skulle anses vara ställt utom rimligt tvivel att han mördat...

/Observera nu att det jag skriver inte är vad jag själv tror har hänt...utan jag pratar ur bevissynpunkt och det den misstänkte framfört.
Citera
2026-08-09, 17:06
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Artikeln i Aftonbladet är gammal.
Jag tror inte det där stämmer.

Det tror inte jag heller. Hoppas de pudlar nu.
Citera
2026-08-09, 17:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det står även detta:

Mordvapnet hittades i den ombyggda ladugården.

Öhh...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddRbvo/fotspar-kan-falla-dubbelmordaren

från artikeln 2005:
– Spåren från sulorna kopplas till mordplatsen, säger kriminalinspektör Seppo Penttinen.
SP är en beryktad polis från andra utredningar.

Det står också om att mordvapnet hittats och om ett "misstänkt fingeravtryck" på ett fönsterbläck i artikeln.

Det är lite konstigt att media som läst FUPen inte skriver om mordvapnet.

Vi får se vad som kommer fram i huvudförhandlingen.
Citera
2026-08-09, 17:09
Medlem
K.Blomkvists avatar
Här är en gammal film om mamman.

Brattåsmannens mamma berättar om sista mötena med sonen
Uppdaterad 15 apr 2026 kl 16.22
Publicerad 15 apr 2026 kl 13.59

https://www.expressen.se/nyheter/krim/brattasmannens-mamma-berattar-om-sista-motena-med-sonen/

Till nytillkomna tittare...
Citera
2026-08-09, 17:23
Medlem
Haaaaag - jag skulle uppskatta att höra dina tankar kring mitt resonemang från igår som Akademiker12 länkar till nedan. Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men om du inte vet, och det endast framkommit att han släpat in offret i ladan, hur kan du då säga att han skall ha släpat in henne till det inre rummet? Haha det var ju den frågan du svarade på precis :-)

...Men rimligen borde han ju anföra att kroppen hittades där han placerade den. För han menar ju att är sista person att lämna gården, eftersom att han säger att de egentliga mördarna sprungit därifrån när han drar in kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Alla läs detta, nedan, noggrant, så kan vi fokusera på annat istället än om hurvida JJ är skyldig till dubbelmord eller ej...
Citera
2026-08-09, 17:24
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
från artikeln 2005:
– Spåren från sulorna kopplas till mordplatsen, säger kriminalinspektör Seppo Penttinen.
SP är en beryktad polis från andra utredningar.

Det står också om att mordvapnet hittats och om ett "misstänkt fingeravtryck" på ett fönsterbläck i artikeln.

Det är lite konstigt att media som läst FUPen inte skriver om mordvapnet.

Vi får se vad som kommer fram i huvudförhandlingen.

Jag tror att vi kan avfärda den där artikeln utan några större betänkligheter. Det står även att Gerd mördades inne i huset.

Förmodligen återspeglar innehållet den förvirring som rådde under den första tiden efter morden. Alternativt en journalist som missförstått eller överdrivit information från polisen.
Citera
2026-08-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Skospåren ska vi nog släppa. Skulle dom ha nån relevans då det kommer till brottsutredning tror jag inte. Dom kan vara avtryck när som helst. Vad hade Gerd för storlek på skor?? Givetvis har man kollat det i utredningen. Likväl som Tor kan ha haft dom större. Det är en trådsanning att man inte har identifierat dom. Det detta handlar om är inte dna och skoavtyck. Det är hur den åtalade och Tor träffades. Det är detta brottsutredningen handlar om.
Om det varit skoavtryck från brottsoffren så skulle de ju inte vara relevanta för utredningen, vilket de bevisligen är.
Citera
2026-08-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Haaaaag - jag skulle uppskatta att höra dina tankar kring mitt resonemang från igår som Akademiker12 länkar till nedan. Tack på förhand!

Tror det var detta jag svarade med-skribenten på alldeles nyss. Läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-09, 17:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag tror att vi kan avfärda den där artikeln utan några större betänkligheter. Det står även att Gerd mördades inne i huset.

Förmodligen återspeglar innehållet den förvirring som rådde under den första tiden efter morden. Alternativt en journalist som missförstått eller överdrivit information från polisen.
Jag håller med dig där. Artikeln har inte klarat tidens tand så bra som GMs DNA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in