2026-08-09, 12:31
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Om en dålig förklaring är avgörande hade Mats Alm fått fängelse för mord.

Huvudet på spiken
Citera
2026-08-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
han kommer ju åka på det här.

Hans förklaringar är bland det sämsta jag sett

Det handlar inte särskilt mycket om den misstänktes förklaring. Jag har utvecklat detta i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-09, 12:38
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har för mig att det i en av bilderna från serien svenska fall för FBI så visas det bilder på blodiga skoavtryck

Men inte inifrån huset väl?

Om det hade funnits blodiga skoavtryck med annan storlek än MGM:s borde försvaret rimligtvis ha tryckt hårt på detta som en indikation på att gärningen kunde ha begåtts av någon annan.
Citera
2026-08-09, 12:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fråga: Har den misstänkte utvecklat vart/hur han skulle ha lagt offret i ladan? Alltså vart/hur har han placerat kroppen i förhållande till hur den sedan hittades?

Inte vad jag vet. Det har endast framkommit att han släpat in Gerd i ladan. Hur detta skett har han ev visat vid vallning. Men jag undrar likt andra postare varför han släpade henne ända in i det inre rummet - om han nu var så panikslagen och rädd för upptäckt - och placerade Gerd så nära där Tor redan låg väl gömd.

”Mannen medger att han släpat in Gerd i ladan, innan han stängde igen dörren och vände tillbaka hem.
Han har även visat hur det gick till

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43xd79/misstankte-brattasmordaren-medger-slapade-in-kvinnan-i-ladan
Citera
2026-08-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inte vad jag vet. Det har endast framkommit att han släpat in Gerd i ladan. Hur detta skett har han ev visat vid vallning. Men jag undrar likt andra postare varför han släpade henne ända in i det inre rummet - om han nu var så panikslagen och rädd för upptäckt - och placerade Gerd så nära där Tor redan låg väl gömd.

”Mannen medger att han släpat in Gerd i ladan, innan han stängde igen dörren och vände tillbaka hem.
Han har även visat hur det gick till

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43xd79/misstankte-brattasmordaren-medger-slapade-in-kvinnan-i-ladan

Men om du inte vet, och det endast framkommit att han släpat in offret i ladan, hur kan du då säga att han skall ha släpat in henne till det inre rummet? Haha det var ju den frågan du svarade på precis :-)

...Men rimligen borde han ju anföra att kroppen hittades där han placerade den. För han menar ju att är sista person att lämna gården, eftersom att han säger att de egentliga mördarna sprungit därifrån när han drar in kroppen.
Citera
2026-08-09, 13:13
Medlem
Alla läs detta, nedan, noggrant, så kan vi fokusera på annat istället än om hurvida JJ är skyldig till dubbelmord eller ej...

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Skulle vilja hävda att JJ inte bara är rökt i den här rättsprocessen utan också orimligt pantad.

Titta NOGA på de här bilderna (4 st) med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.

Läs sedan det här från fredagens Aftonbladet:
"45-åringen säger att han vid tiden för mordet var ute på en långpromenad när han hörde ett bråk. Han såg Gerd liggandes på mage med ett sår i bakhuvudet och två män som gav sig av i en röd Volvo 740. 45-åringen beskriver sen hur han går fram till Gerd, tar tag om hennes fötter eller ben och släpar in henne i en lada, stänger ladudörren och går hem."
Fundera nu på det här:

Så inte nog med att det måste vara en totalt vidrig upplevelse att dra en lealös människa med inslagen skalle en enda millimeter är det här fråga om att göra så med en äldre liten kvinna ett tiotals meter. Hennes huvud släpas efter marken, in över tröskeln och sedan längs golvet och hela tiden rinner blodet och bildar ett så tydligt och brett blodspår, format i en enda lång svepande rörelse. Som det ser ut kan man sluta sig till att Gärds kropp/huvud INTE legat still någonstans i spåret som syns på bilderna för då hade en blodpöl ansamlats där.

För mig tyder detta på att den som drar in henne där utför det hela med fokus, bestämdhet och vetskap om var han vill placera kroppen, vilket visar sig vara i anslutning till där Tor ligger gömd.

Detta tycker jag gör att:

JJ's berättelse om att han

- hör bråk och på avstånd ser två personer slå ihjäl Gärd och fly i bil
- får panik av att kunna bli misstänkt för detta och då
- släpar in Gärd i ladan för att gömma henne om någon skulle råka se honom

är en totalt icke trovärdig berättelse kring sin oskuld.

Skulle någon, mot all världens logik, få en sådan panik och känna det orimliga behovet att gömma en kropp för att man precis bevittnat ett mord, där gärningsmännen flyr, så hade man kunnat tänka att man drog in kroppen precis innanför dörren och stängde den - inte dra in offret långt in i ladan och dessutom bara råka stanna i direkt närhet till ett andra, under jackor gömt, mordoffer.

JJs andra skrivna förklaring, som han visserligen dragit tillbaka, där han skulle blivit beordrad av de två männen att dra in Gärd i ladan är än mer osannolik: det skulle innebära att två kallblodiga mördare som uppenbarligen inte har någon respekt för andras liv istället för att döda ytterligare en person som sett dem på nära håll och kan vittna om vilka de är interagerar med detta vittne och bara sticker iväg i en avslöjad flyktbil…det är så jävla dumt att man nästan vill börja gråta.

Att han dragit till med en sådan alternativ historia, dessutom skriftligt, visar på att han inte går att lita på.

I båda scenariorna han gett så är det för mig inte heller trovärdigt att en som inte är (med)skyldig till dubbelmordet inte skulle hört av sig till polisen eller berättat för någon familjemedlem om det här under alla dessa år.

Min slutsats:

JJ är skyldig till brotten - jag tror att han flöjtade runt i området under sina promenader och kanske snokade för nära gården, Tor konfronterade honom och det blev ett oplanerat yxmord från JJs sida, han fick panik och gömde Tor noggrant och blir påkommen och överraskad av Gärd så i ännu mer panik och med adrenalinet maximerat jagar han efter och slår henne i bakhuvudet på gårdsplanen samt släpar in henne långt in i ladan där han gömt Tor.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 13:22.
Citera
2026-08-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
han kommer ju åka på det här.

Hans förklaringar är bland det sämsta jag sett
JJ behöver inte förklara någonting.
Det är åklagaren som ska bevisa hur det har gått till.
Citera
2026-08-09, 13:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tänker att det också är det personliga motivet för de som ställer upp som nämndemän. Bevisvärdering är medlet för ett personligt behov av att förstå mer om människan som art.

Motivet för att ställa ut statyer i skogen intresserar mig. Var det statyer som tröstade och gjorde betraktaren glad, alltså något altruistiskt motiv? Eller var det bara nån sorts bisarr hämnd på världen, skrämma "de andra", väcka vilken reaktion som helst, vilket alltid enklast är en negativ, att jävlas?

Bild finns i media. Har bara sett en. Monstertyp.
Citera
2026-08-09, 13:28
Medlem
Jag undrar om det inte var en affärsuppgörelse som gick fel ändå.
Vet man varför Tor varit iväg samma morgon? Var det inte till lantmäteriet?
Tror de diskuterade och var oense. Tillslut "rann sinnet över" på gm. Som förmodligen var JJ.
Citera
2026-08-09, 13:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om mordet är ett mål i sig så skulle jag inte kalla det för ett motiv. Åtminstone inte i en kriminologisk diskussion. Det finns ju helt enkelt inget vidare varför, inget bakomliggande syfte. Kanske kan man tala om motiv i en mer psykologisk diskussion dock. Motiv i form av typ maktkänsla eller tillfredsställelse.

Hm. Alltså jag tycker ju visst att MGM känns just som en sådan, särskilt i brist på andra mer plausibla förklaringar. Så man kan nog inte säga att du håller med mig.

Jag skulle nog säga att även lusten att döda är ett "varför" så även sådana tomtar har ett motiv, men som sagt, det är OT så vi kan släppa den diskussionen.

Och jag läste nog in ett "inte" för mycket i ditt tidigare inlägg så nej, då håller jag inte med, men det får väl visa sig vem som får rätt, om man nu kan klämma ur MGM något vettigt dvs.
Citera
2026-08-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vet man varför Tor varit iväg samma morgon? Var det inte till lantmäteriet?
På en Lördag?
Citera
2026-08-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det senare tippar i alla fall jag på.
Annars hade han kunnat valt små änglar eller något annat sött. Men han valde djävulsstatyer. Det säger väl en del. Han kan ha varit satanist, haft en dragning åt det mörka. Hoppas att han inte gjorde djur illa också - en del av dessa monster gör ju det. Jag kanske spinner iväg nu i mina fantasier men jag får tyvärr ingen trevlig bild av honom.
Var bodde han då de här statyerna placerades ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in