Skulle vilja hävda att JJ inte bara är rökt i den här rättsprocessen utan också orimligt pantad.
Titta NOGA på de här bilderna (4 st) med blodspåret in i ladan:
https://imgur.com/a/6bE3UOU
Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.
Läs sedan det här från fredagens Aftonbladet:
"45-åringen säger att han vid tiden för mordet var ute på en långpromenad när han hörde ett bråk. Han såg Gerd liggandes på mage med ett sår i bakhuvudet och två män som gav sig av i en röd Volvo 740. 45-åringen beskriver sen hur han går fram till Gerd, tar tag om hennes fötter eller ben och släpar in henne i en lada, stänger ladudörren och går hem."
Fundera nu på det här:
Så inte nog med att det måste vara en totalt vidrig upplevelse att dra en lealös människa med inslagen skalle en enda millimeter är det här fråga om att göra så med en äldre liten kvinna ett tiotals meter. Hennes huvud släpas efter marken, in över tröskeln och sedan längs golvet och hela tiden rinner blodet och bildar ett så tydligt och brett blodspår, format i en enda lång svepande rörelse. Som det ser ut kan man sluta sig till att Gärds kropp/huvud INTE legat still någonstans i spåret som syns på bilderna för då hade en blodpöl ansamlats där.
För mig tyder detta på att den som drar in henne där utför det hela med fokus, bestämdhet och vetskap om var han vill placera kroppen, vilket visar sig vara i anslutning till där Tor ligger gömd.
Detta tycker jag gör att:
JJ's berättelse om att han
- hör bråk och på avstånd ser två personer slå ihjäl Gärd och fly i bil
- får panik av att kunna bli misstänkt för detta och då
- släpar in Gärd i ladan för att gömma henne om någon skulle råka se honom
är en totalt icke trovärdig berättelse kring sin oskuld.
Skulle någon, mot all världens logik, få en sådan panik och känna det orimliga behovet att gömma en kropp för att man precis bevittnat ett mord, där gärningsmännen flyr, så hade man kunnat tänka att man drog in kroppen precis innanför dörren och stängde den - inte dra in offret långt in i ladan och dessutom bara råka stanna i direkt närhet till ett andra, under jackor gömt, mordoffer.
JJs andra skrivna förklaring, som han visserligen dragit tillbaka, där han skulle blivit beordrad av de två männen att dra in Gärd i ladan är än mer osannolik: det skulle innebära att två kallblodiga mördare som uppenbarligen inte har någon respekt för andras liv istället för att döda ytterligare en person som sett dem på nära håll och kan vittna om vilka de är interagerar med detta vittne och bara sticker iväg i en avslöjad flyktbil…det är så jävla dumt att man nästan vill börja gråta.
Att han dragit till med en sådan alternativ historia, dessutom skriftligt, visar på att han inte går att lita på.
I båda scenariorna han gett så är det för mig inte heller trovärdigt att en som inte är (med)skyldig till dubbelmordet inte skulle hört av sig till polisen eller berättat för någon familjemedlem om det här under alla dessa år.
Min slutsats:
JJ är skyldig till brotten - jag tror att han flöjtade runt i området under sina promenader och kanske snokade för nära gården, Tor konfronterade honom och det blev ett oplanerat yxmord från JJs sida, han fick panik och gömde Tor noggrant och blir påkommen och överraskad av Gärd så i ännu mer panik och med adrenalinet maximerat jagar han efter och slår henne i bakhuvudet på gårdsplanen samt släpar in henne långt in i ladan där han gömt Tor.