2026-08-09, 14:34
Medlem
Tack, mkt bra bild, jämför med höjdkurvor och se de sista 10 min på svenska fall för FBI. Fundera på vad det innebär att den platsen är så strategisk......Mitt svar kommer lite senare

Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Ja, det kan ha varit lite längre ut från vägen som sagt lite högre upp som de hittade hemarkivet men det är hur som helst inte "bakom huset" som inlägget jag svarade på skrev utan i princip bredvid infarten. Jag dubbelkollade positionen och väskan och hemarkivet hittades HÄR. Stigen till Solumshamn går rakt söderut enligt pilen som jag lade till.
Citera
2026-08-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Ångermanlands Tingsrätt. Men den är ganska liten, nya öppnar inte förrän september. Möjligen kanske rättegången flyttas till Sundsvalls Tingsrätt när det är ett så uppmärksammat mål.
Inte ens alla journalister får väl plats i Sal 1.
Åfan. vi får hoppas att den flyttas så fler kan bevittna detta 20+ år gamla mordfallet
Citera
2026-08-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Alltså det är ju otroligt svårt att säga. 50/50. Väldigt mycket talar emot honom men lite extra bevisning hade inte skadat. Är ju det här med eventuella andra gärningsmän som ställer till det.
åklagaren säger hon har mer så vi får väl se, jag är ganska säker på han blir fälld
Citera
2026-08-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Man tycker väl att föräldrarnas yrkesval borde påverkat honom något, så att han har heder och samvete. Etik och moral. En polis motverkar brott och skyddar liv.
Kanske någon form av psykos som utlöste det.

Finns väl massor av poliser som saknar både etik och moral? Polisyrket är ju krävande och ganska dåligt betalt och utbildningen är väldigt kort. Tror inte direkt att det drar till sig de mest lämpade. Hur som helst betyder det ju inte att en polis barn har samma kall i livet.
Citera
2026-08-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
klart det gör han måste ju ha en rimlig och trovärdig förklaring för hur hans dna hamnat där det gjort.

bespara mig dina hobby dektetiv utlåtande du vet ju ingenting har vi sett prov på innan.

eller blir han friad påstår du?

Läste du inte vad jag skrev? Det hela är inte svårare än att han behöver "en rimlig och trovärdig förklaring" i förhållande till bevisningen som finns. Men han behöver ingen rimlig och trovärdig förklaring rent generellt. En "rimlig och trovärdig förklaring", i förhållande till den bevisningen som finns, har han ju. För det är ju fullt trovärdigt och rimligt att man skulle avsätta sitt DNA på en fotled om man drar i dennes fotled (sedan "varför" han skulle gjort detta, eller av "vilken anledning", har ju ingenting med spåravsättningen i sig att att göra).

Det är ju alltid svårt att sia hur sådana här rättegångar slutar. Men skall jag komma med min gissning, så tror jag absolut att han kommer frias (även om jag personligen tror att han är skyldig). Varför?
1. Det enda konklusiva bevis man har är en (1) DNA-träff, som den misstänkte lämnat en förklaring till. Själva storyn är som sagt både dålig och märklig, men FÖRKLARINGEN är ju fullt rimlig.

2. Vad det gäller den mördade mannen så finns det NOLL bevisning som kopplar den misstänkte dit. Det finns alltså varken misstänkts DNA-spår på offret eller någonstans inne i huset. Man kommer alltså ha svårt att ö.h.t kunna koppla den misstänkte till huset.

3. Ovan nämnda skall ställas mot att den misstänkte berättat att det funnits andra personer på gården som utfört detta mordet. På brottsplatsen har man hittat två skospår (med olika skostorlekar), som inget av dom överensstämmer med den misstänkte, samt ett tuggummi-papper med okänds DNA på. Detta gör att man kommer få svårt att utesluta alternativa gärningsmän.

4. Tilläggas skall att det efter morden gjorts tre misslyckade bankomatuttag från ett av offrens bankomatkort. Inte heller dessa bankomatuttag har kunnat kopplas till den misstänkte. Vilket gör det ännu svårare att utesluta alternativa gärningsmän.

5. Vidare har man inte hittat det förmodade mordvapnet (yxan). Man har inte hittat någonting i den misstänktes mobiler eller datorer som kan härledas till mordet. Man har heller inte hittat några föremål, eller egendom, tillhörandes paret hos den misstänkte. Tilläggas skall också att trots att det gått 21 år sedan morden så har inga tips eller misstankar riktats mot den misstänkte genom åren. Ingen har upplevt att han betett sig konstigt eller sagt/gjort någonting som kan härledas till mordet.

...jag hoppas du förstår att bevisläget objektivt sett är svagt.
Citera
2026-08-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Ångermanlands Tingsrätt. Men den är ganska liten, nya öppnar inte förrän september. Möjligen kanske rättegången flyttas till Sundsvalls Tingsrätt när det är ett så uppmärksammat mål.
Inte ens alla journalister får väl plats i Sal 1.

Platsen blir Ångermanlands Tingsrätt. Läs: https://www.domstol.se/angermanlands-tingsratt/nyheter/2026/08/atal-har-idag-vackts-gallande-mord-i-brattas-2005/
Citera
2026-08-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilier
Om inte JJ har skostorlek 44-45 är det ju helt klart en nackdel för åklagaren eftersom det fanns skoavtryck från skorna i denna storlek i blodet i ladan….

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddRbvo/fotspar-kan-falla-dubbelmordaren
Vilken skostorlek har egentligen JJ? Har aldrig sett den uppgiften någonstans i tråden.
Citera
2026-08-09, 15:29
Medlem
K.Blomkvists avatar
Här lite äldre bilder som jag lade upp april 16.

Lite fotspår.
https://imgur.com/a/f-rst-rkta-bilder-pVce9XR

Här är en annan bild också från april 15.
https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo
Citera
2026-08-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Tyvärr kan du ha rätt, trots att all rimlighetsanalys, skriker skyldig. Skulle säga utan minsta tvekan !
Tur du skrev att du själv tror han är skyldig, annars hade jag inte respekterat din analysförmåga.

Nej, men precis. Hela mitt syfte med denna repliken är ju att få upp ögonen för skillnaden mellan sådant som; vad man tror/inte tror eller vad som är rimligt/orimligt - men framförallt skillnaden mellan "en bristfällig förklaring som kan motstyrkas av bevisningen" och "bara en i största allmänhet bristfällig berättelse". Jag ser alltför många i denna tråden som tror att det här målet kommer att avgöras på om Tingsrätten tror på den misstänktes berättelse eller inte - och så är det inte!
Citera
2026-08-09, 15:38
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vilken skostorlek har egentligen JJ? Har aldrig sett den uppgiften någonstans i tråden.

Det står även detta:

Mordvapnet hittades i den ombyggda ladugården.

Öhh...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddRbvo/fotspar-kan-falla-dubbelmordaren
Citera
2026-08-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Åfan. vi får hoppas att den flyttas så fler kan bevittna detta 20+ år gamla mordfallet

Platsen blir Ångermanlands Tingsrätt. Läs: https://www.domstol.se/angermanlands-tingsratt/nyheter/2026/08/atal-har-idag-vackts-gallande-mord-i-brattas-2005/
Citera
2026-08-09, 15:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, men precis. Hela mitt syfte med denna repliken är ju att få upp ögonen för skillnaden mellan sådant som; vad man tror/inte tror eller vad som är rimligt/orimligt - men framförallt skillnaden mellan "en bristfällig förklaring som kan motstyrkas av bevisningen" och "bara en i största allmänhet bristfällig berättelse". Jag ser alltför många i denna tråden som tror att det här målet kommer att avgöras på om Tingsrätten tror på den misstänktes berättelse eller inte - och så är det inte!
Min gissning utan att först ha läst FUPen:

Jag tror det kan bli så att han fälls i tingsrätten av nämndemännen och att domen kommer att innehålla en reservation från ordföranden som måste rädda sitt juridiska anseende.

Hovrätten kommer därefter att fria honom, då bevisen inte räcker till en juridiskt fällande dom i Hovrätten.

Det är synd då jag tror han är skyldig, men ändå bra då det visar att rättsväsendet fungerar som det det är tänkt, vilket i detta fall inte håller för en fällande dom.

(Vi får dock se vad FUPen innehåller om den dyker upp före förhandlingen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in