2026-09-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Du verkar vara en empatisk person. Håller verkligen med om att det är tragiskt för alla inblandade! Något som är hemskt, är också att folk är snara att döma. Det gör även jag. Men när en person varit skötsam i alla år, borde även det spela in. Om han är skyldig, så har han knappast upprepat det. Det bästa vore även för honom tror jag, att berätta, och han har väl klart visat att han inte (längre) är farlig för andra människor. Han borde få hjälp, inte bara bli dömd och straffad, för nu är han kanske dömd av andra människor även om han inte döms i tingsrätten. Så, att han skött sig så väl i tjugo år borde spela roll.
Tack. Det är svårt att inte känna lite då JJ ändå inte är en främmande människa för en annan.
Det är såklart att är man inblandad ska man dömmas för det och få sitt straff. Det är rättvisa.. men man kan ju samtidigt ändå se det tragiska, alla andras blir drabbade helt utan påverkan och inblandning.
Som su säger, han har redan blivit dömd av många, skulle han bli friad är han ändå "dömd". Jag tror dock han absolut är inblandad, om inte ensam och fått någon "blackout " så har någon övertalat honom till detta då han var så lättpåverkad.
Jag hoppas för alla att han får hjälp, vård om så blir fallet. För bära på detta i 21 år och inte vara påverkad måste vara omöjligt.
Kanske kommer allt fram vid en dom när det inte spelar roll vad han säger?
Citera
2026-09-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
JJ var på platsen, hade kontakt med Gerd och väskan och berättar uppenbarligen inte sanningen om vad som hände och eftersom hans förklaring är en saga måste han alltså ha begått morden.
Var det där ironiskt skrivet?
Citera
2026-09-02, 17:34
Medlem
Kan han verkligen dömas för mordet på Tor? På Gerd döms han troligen för mord. Han är ju fortfarande kvar i häktet
Citera
2026-09-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Var det där ironiskt skrivet?
Ja det är skrivet med väldigt mycket ironi

Inget som jag backar upp, utan hur jag uppfattar någras åsikter.

Borde nog ha varit tydligare med det.
Citera
2026-09-02, 17:43
Medlem
Citat:
Här är tydliga exempel på ditt brus i tråden där man kan höja ögonbrynet och fundera på vilken agenda du har.

Jag skriver:

Du svarade med detta, och till och med boldat min ovanstående text.

Här har vi också ett märkligt inlägg där du istället för hålla dig till vad som diskuteras övergår till personliga attacker.

Varför håller du på så här? Det är inte riktigt ett trevligt beteende.
jag vidhåller vid jj ej är frisk och det borde gjorts undersökning och kanske psykisk tvångsvård tar du det som ett personangrepp kan jag faktiskt inte hjälpa det.

det är du som börjar med personangrepp och antyder jag är trög och inte fötstår din väldigt enkla förklaringar
Citera
2026-09-02, 17:46
Medlem
Citat:
Här är tydliga exempel på ditt brus i tråden där man kan höja ögonbrynet och fundera på vilken agenda du har.

Jag skriver:

Du svarade med detta, och till och med boldat min ovanstående text.

Här har vi också ett märkligt inlägg där du istället för hålla dig till vad som diskuteras övergår till personliga attacker.

Varför håller du på så här? Det är inte riktigt ett trevligt beteende.

Det verkar ju som ni köper hans beräättelse med tanke på eran övertygelse om han kommer bli friad, då måste man ju tro på hans story fullt ut menar jag på.

Frågan är vad ni får ut av det, de är ganska tydligt han inte är oskyldig och åker på något, och det verkar du och haggan inte vara nöjda med konstigt nog
Citera
2026-09-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Tack. Det är svårt att inte känna lite då JJ ändå inte är en främmande människa för en annan.
Det är såklart att är man inblandad ska man dömmas för det och få sitt straff. Det är rättvisa.. men man kan ju samtidigt ändå se det tragiska, alla andras blir drabbade helt utan påverkan och inblandning.
Som su säger, han har redan blivit dömd av många, skulle han bli friad är han ändå "dömd". Jag tror dock han absolut är inblandad, om inte ensam och fått någon "blackout " så har någon övertalat honom till detta då han var så lättpåverkad.
Jag hoppas för alla att han får hjälp, vård om så blir fallet. För bära på detta i 21 år och inte vara påverkad måste vara omöjligt.
Kanske kommer allt fram vid en dom när det inte spelar roll vad han säger?

Det kan ju faktiskt vara så att han fått en blackout. Att det enda han minns av händelsen, är att han släpat in en kvinna i ladan. Resten är för hemskt att minnas, så hans hjärna kan ha stängt av. Ja, det måste ha varit svårt att bära på, kanske därför han aldrig riktigt släppte någon in på livet. Han har redan fått sitt straff, tycker jag. Hoppas också han får hjälp. Och vågar berätta.
Citera
2026-09-02, 17:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
jag vidhåller vid jj ej är frisk och det borde gjorts undersökning och kanske psykisk tvångsvård tar du det som ett personangrepp kan jag faktiskt inte hjälpa det.

det är du som börjar med personangrepp och antyder jag är trög och inte fötstår din väldigt enkla förklaringar
De kan inte göras innan han av tingsrätten anses skyldig enligt Sveriges Rikes lag. Enbart om han erkänt moden kan de ske innan rättegången.
Så i fall om tingsrätten finner honom skyldig kan de begära RPU, domen avkunnas då efter RPU som tar cirka 4 veckor.
Citera
2026-09-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vi vet väl inte ett dugg om hur eventuella utländska förövare fungerar och vad dom känner till. Kan ju tom vara alfabeter.
Obs jag skrev eventuella utländska förövare.
jag vidhåller precis det jag sagt läs en gång till, jag tycker det scenariet är långt ifrån verkligheten
Citera
2026-09-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon

Ja, det var ju en kreativ tolkning av det jag skrev.

Jag har varken påstått att ditt resonemang om JJ:s psykiska hälsa är ett personangrepp på mig, kallat dig trög eller skrivit att du inte förstår enkla förklaringar.

Det jag faktiskt reagerade på var att du skrev ”jag antar du och haaag tror på den här tomten” i stället för att bemöta sakfrågan.

Men nu börjar vi dessutom diskutera påståenden om vad jag påstås ha sagt, i stället för vad jag faktiskt har skrivit.

Det är ungefär den typ av brus som diskussionen ovan handlade om.

Så vi gör det enkelt: citera gärna var jag kallat dig trög.
Kan du inte göra det tycker jag att vi lämnar påhittade personangrepp därhän och återgår till Brattåsmorden.

Punkt från min sida.
Citera
2026-09-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De kan inte göras innan han av tingsrätten anses skyldig enligt Sveriges Rikes lag. Enbart om han erkänt moden kan de ske innan rättegången.
Så i fall om tingsrätten finner honom skyldig kan de begära RPU, domen avkunnas då efter RPU som tar cirka 4 veckor.
De kan väl göra en sådan där undersökning vad heter den paragraf7 före förhandlingen det brukar ju göras
Citera
2026-09-02, 18:08
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror han frias:
  • Polisen har inte hittat ett spår på 21 år förens nu = Explosion
  • DNA säger inte allt
  • Finns inga andra bevis t.ex vittnen eller video/bilder
  • Finns bara DNA på en väska - inget annat
  • Gammalt mord = lätt att glömma = polisen är medveten om detta

Frågan är hur dom kunde hitta hans DNA?

Jag har följt detta fallet väldigt dåligt. Men är allt de har lite DNA på nylonstrumpan och inuti väskan.

Detta kan väl omöjligt räcka! DNA ska väl vara stödbevisning.
Jag håller alltså med dig, detta känns för klent. Men som jag också skrev har jag följt fallet dåligt och kan ha missat en del.
Men här verkar det mesta (som jag läst) saknats. Motiv, DNA på mordvapen, ensam kille som "nästan" samtidigt mördar två personer? Inget kriminellt förflutet, inte ute efter pengar till droger.
Varför sätter denne amatör så lite DNA efter sig? Helt otroligt allting!

Som jag ser det räcker det absolut inte till fällande dom. Kanske i TR men inte i HR.
Senast redigerad av why123 2026-09-02 kl. 18:14. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in