2026-07-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
När vi ändå talar lite om Klubb Super 8 & Christina Lindberg https://klubbsuper8.com/christina-lindberg/filmer/

Vilka filmer ska man egentligen ha i samlingen, än så länge så har jag
bara Rötmånad på Blu-Ray.
Funderar skarpt på att köpa Kultfilmen Thriller
Vilka mera ska man köpa?
Jag gillar Thriller och Sex & Fury bäst. Dom andra tycker jag ändå är sevärda för att se skönheten Christina Lindberg.

Annars är dokumentären "The Original Eyepatch Wearing Butt Kicking Movie Babe" verkligen värd ett köp. Mycket intressant dokumentär om hennes liv.
https://klubbsuper8.com/christina-lindberg/filmer/christina-lindberg-the-original-eyepatch-wearing-butt-kicking-mo-1.html

Det var faktiskt Thriller och Sex & Fury som inspirerade Quentin Tarantino till att göra Kill Bill filmerna.
Senast redigerad av FuckingDuck 2026-07-29 kl. 00:08.
Citera
2026-07-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
https://filmora.wondershare.com/se/basic-concept/what-is-timecode.html

Det här är väl också det som kallas PAL-speedup? Dvs, två helt oklippta DVD/Bluray-utgåvor (en i NTSC-format och en i PAL-format) är olika långa?

Minns att jag köpte nån DVD-film för många år sedan och blev lite upprörd när jag kollade på baksidan och såg att min utgåva var kortare än tiden som angavs på IMDB. Ställde frågan på ett filmforum och nån hjälpsam själ påpekade att en oklippt PAL-utgåva (från Europa) är några minuter kortare än en nordamerikansk med NTSC-format (för det mesta 3-4 minuter) Ingenting med klipp/censur, utan teknisk överföring mellan två olika färgsystem

Jag kan ha fel (jag är bara lekman, så kanske inte är PAL-speedup här?) men er diskussion (som i princip är överstökad) fick mig att tänka på detta begrepp
Citera
2026-07-30, 17:57
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Det här är väl också det som kallas PAL-speedup? Dvs, två helt oklippta DVD/Bluray-utgåvor (en i NTSC-format och en i PAL-format) är olika långa?

Minns att jag köpte nån DVD-film för många år sedan och blev lite upprörd när jag kollade på baksidan och såg att min utgåva var kortare än tiden som angavs på IMDB. Ställde frågan på ett filmforum och nån hjälpsam själ påpekade att en oklippt PAL-utgåva (från Europa) är några minuter kortare än en nordamerikansk med NTSC-format (för det mesta 3-4 minuter) Ingenting med klipp/censur, utan teknisk överföring mellan två olika färgsystem

Jag kan ha fel (jag är bara lekman, så kanske inte är PAL-speedup här?) men er diskussion (som i princip är överstökad) fick mig att tänka på detta begrepp

Hur är det mellan VHS och DVD när bägge är PAL? Är det någon skillnad där?
Citera
2026-07-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Hur är det mellan VHS och DVD när bägge är PAL? Är det någon skillnad där?

Om det "förs över" från en PAL-VHS till PAL-DVD alltså?

Googlade och fick detta svaret:

Citat:
No, a PAL VHS tape is generally the same length in running time as a PAL DVD for the same movie. Both formats typically use the same 4% "PAL speedup" (moving from 24 frames per second in theaters to 25 frames per second on PAL video), making them both about 4% shorter than the original theatrical version

https://www.robert-bresson.com/Words/On_PAL

Nej, ingen skillnad direkt Tar med det här också

What is PAL

Citat:
When films for the cinema are shot, they are actually recorded at 24 frames per second and this is the frame rate that is used in cinemas. When these films are converted to DVD using the PAL format of 25 frames per second, they are simply sped up by 4%. This means that both the footage and the soundtrack play 4% faster (and the soundtrack is a slightly higher pitch – two thirds of a semitone) than when shown at the cinema. If you compare DVD play lengths to cinema play lengths then you can see the difference in runtimes.
Citera
2026-07-30, 18:09
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:

Jag har också hört något liknande vad gäller NTSC och PAL.
Men jag ska vara ärlig och säga att jag inte fattar hur det går ihop, att en film blir kortare trots att det är samma klippning. Jag har även lite svårt att förstå det här med bildrutor per sekund osv.

Men det har väl på något sätt att göra med att ena versionen spelas upp snabbare... Äh, jag vet inte.

Men vad gäller våran överstökade diskussion om Thriller-utgåvorna jag jämförde så köper jag förklaringen med FPS-skillnaden som jag kom fram till, även om jag inte fattar det hela rent tekniskt.
Citera
2026-07-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Men det har väl på något sätt att göra med att ena versionen spelas upp snabbare... Äh, jag vet inte.

Men vad gäller våran överstökade diskussion om Thriller-utgåvorna jag jämförde så köper jag förklaringen med FPS-skillnaden som jag kom fram till, även om jag inte fattar det hela rent tekniskt.

Förhoppningsvis kan länkarna ovan ge lite klarhet (om man vill dyka lite "djupare")
Citera
2026-07-30, 18:20
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Förhoppningsvis kan länkarna ovan ge lite klarhet (om man vill dyka lite "djupare")
Visstja... det där med 4% snabbare... "vaffö gör di på detta viset?"

I början av min filmsamlarkarriär så blev jag frustrerad på det där väldigt ofta. Jag hade sett en bluray-version av en film som jag tyckte om, och jag köpte därefter DVD-utgåvan av filmen, där det skulle vara samma klippning. Men längden stämde ju aldrig med den bluray-version jag hade sett! Min DVD var alltid kortare, trots att det stod på fodralet att det skulle vara samma längd.

Jag förstod inte det där, och det tog tid innan jag insåg att jag behövde köpa bluray-versionen av filmen för att få "samma" version och längd

Men... jag förstår fortfarande inte vad det ska vara bra för att hålla på sådär med olika många bildrutor per sekund på olika utgåvor, NTSC/PAL osv osv... sluta krångla och släpp filmerna i rätt hastighet bara
Citera
2026-07-31, 05:29
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Ja. Kvarnvideo har mycket bra rabatter på en hel del Arrow utgåvor nu.
Jag tänkte beställa en Arrow-utgåva framöver därifrån som det är extrapris på nu, tillsammans med en film som har releasedatum i slutet av september.

Men jag sitter och klurar på om jag ska ha is i magen och vänta ett tag med att lägga beställningen (ifall något mer intressant och reapriser dyker upp på vägen närmare releasedatum), eller om extrapriset på Arrow-utgåvan hinner försvinna tills dess... Vet inte hur länge de brukar ha rabatter på filmerna.
Citera
2026-07-31, 09:19
Medlem
Citat:
Visstja... det där med 4% snabbare... "vaffö gör di på detta viset?"

I början av min filmsamlarkarriär så blev jag frustrerad på det där väldigt ofta. Jag hade sett en bluray-version av en film som jag tyckte om, och jag köpte därefter DVD-utgåvan av filmen, där det skulle vara samma klippning. Men längden stämde ju aldrig med den bluray-version jag hade sett! Min DVD var alltid kortare, trots att det stod på fodralet att det skulle vara samma längd.

Jag förstod inte det där, och det tog tid innan jag insåg att jag behövde köpa bluray-versionen av filmen för att få "samma" version och längd

Men... jag förstår fortfarande inte vad det ska vara bra för att hålla på sådär med olika många bildrutor per sekund på olika utgåvor, NTSC/PAL osv osv... sluta krångla och släpp filmerna i rätt hastighet bara

Se det såhär: Du uppgraderade till en version med skarpare bild (och det är ju inte så dumt!)

Men jag håller med: Teknik kan vara ett "otyg" ibland *morr*
Citera
2026-08-06, 14:10
Medlem
gotets avatar
Jag har köpt en hel del nya boutique blu rays under sommaren. Har handlat från utgivare som Arrow och Visual vengence. Jag köper allt från svenska butiker såklart. Det har blivit mycket obskyr skräck och fighting filmer. Införskaffade även två rullar från svenska studio s.
Citera
2026-08-09, 06:37
Medlem
Bartman777s avatar
Jag tänkte posta i "Senaste film jag köpte var..." - men insåg att mitt inlägg svävade iväg (som så ofta ) och lade det här istället.

Jag har upptäckt genom min tid som filmsamlare att det kan tendera att se så rörigt ut i hyllan med alla dessa blandade "basic-utgåvor".
Köper jag ett gäng filmer från tex. Arrow så ser det istället snyggt och enhetligt ut i hyllan när jag sorterar dom därefter.

Jag fortsätter därför min lilla jakt på att uppgradera till finare/mer attraktiva utgåvor.
Jag säger inte att jag enbart är ute efter boutique-labels eller andra specialutgåvor, ibland vill jag bara ha ett snyggare omslag.

Men jag vill försöka få samlingen snyggare och mer enhetlig. Och dessa boutique/specialutgåvor hjälper ju definitivt till i det avseendet.

Nåja... här är mina senaste uppgraderingar, allt på bluray:

Breakfast Club (Limited Edition VHS Collection)
Who Framed Roger Rabbit? (4K Ultra HD + Blu-ray)
Goodfellas (4K Ultra HD + Blu-ray)
Dressed To Kill (Arrow Films)
Wild Things (Arrow Films)
Falling Down (Limited Edition) (Arrow Films)
Gorgeous (Limited Edition) (88 Films)
Rounders (Limited Edition) (88 Films)
Mark Of The Devil (4K Ultra HD + Blu-ray) (Vinegar Syndrome)
Interview With The Vampire (Limited Edition Steelbook) (4K Ultra HD + Blu-ray)

Jag råkade av en ren slump se att Interview With The Vampire kommer släppas i steelbook. Jag kollade efter en fräschare utgåva av den så sent som för bara någon vecka sedan utan resultat. Jag blev därför väldigt triggad att beställa denna nu.

Angående Dressed To Kill så tvekade jag länge på om jag skulle beställa Arrow-utgåvan. Jag har sedan innan den amerikanska standardutgåvan som jag tycker har ett så snyggt och cleant omslag, men det ser rörigare ut i hyllan mot om jag har den i Arrow. Tillslut blev det ett köp, men jag är inte helt såld på det omslaget (inte heller det andra omslaget jag kommer kunna välja).

Men det här med steelbooks gör mig verkligen kluven...
Jag har köpt lite steelbooks mot slutet då omslagen har varit väldigt snygga. Men jag gillar inte att om de blir buckliga så går det inte att byta ut fodralet. Jag tycker också på ett sätt det är lite synd att specifikationerna inte finns kvar efter att ha avlägsnat pappbiten som medföljer. Samtidigt är steelbooks väldigt cleana och snygga i och med det.

Som sagt... jag är kluven till dom.
Vad tycker ni om steelbooks, och har ni några andra reflektioner kring det jag delat?

Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag har köpt en hel del nya boutique blu rays under sommaren. Har handlat från utgivare som Arrow och Visual vengence. Jag köper allt från svenska butiker såklart. Det har blivit mycket obskyr skräck och fighting filmer. Införskaffade även två rullar från svenska studio s.
Vad roligt! Som du ser har jag också varit inne lite extra på det just nu, åtminstone diskuterat saken med mig själv här, än så länge
Men visst ser det snyggare ut i hyllan i och med enhetligheten det skapar än en massa olika standardutgåvor som mer skapar en enda estetisk röra? Åtminstone för mig...

Sen finns ju inte precis alla filmer i boutique/specialutgåvor heller.
Citera
2026-08-09, 19:19
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Jag tänkte posta i "Senaste film jag köpte var..." - men insåg att mitt inlägg svävade iväg (som så ofta ) och lade det här istället.

Jag har upptäckt genom min tid som filmsamlare att det kan tendera att se så rörigt ut i hyllan med alla dessa blandade "basic-utgåvor".
Köper jag ett gäng filmer från tex. Arrow så ser det istället snyggt och enhetligt ut i hyllan när jag sorterar dom därefter.

Jag fortsätter därför min lilla jakt på att uppgradera till finare/mer attraktiva utgåvor.
Jag säger inte att jag enbart är ute efter boutique-labels eller andra specialutgåvor, ibland vill jag bara ha ett snyggare omslag.

Men jag vill försöka få samlingen snyggare och mer enhetlig. Och dessa boutique/specialutgåvor hjälper ju definitivt till i det avseendet.

Nåja... här är mina senaste uppgraderingar, allt på bluray:

Breakfast Club (Limited Edition VHS Collection)
Who Framed Roger Rabbit? (4K Ultra HD + Blu-ray)
Goodfellas (4K Ultra HD + Blu-ray)
Dressed To Kill (Arrow Films)
Wild Things (Arrow Films)
Falling Down (Limited Edition) (Arrow Films)
Gorgeous (Limited Edition) (88 Films)
Rounders (Limited Edition) (88 Films)
Mark Of The Devil (4K Ultra HD + Blu-ray) (Vinegar Syndrome)
Interview With The Vampire (Limited Edition Steelbook) (4K Ultra HD + Blu-ray)

Jag råkade av en ren slump se att Interview With The Vampire kommer släppas i steelbook. Jag kollade efter en fräschare utgåva av den så sent som för bara någon vecka sedan utan resultat. Jag blev därför väldigt triggad att beställa denna nu.

Angående Dressed To Kill så tvekade jag länge på om jag skulle beställa Arrow-utgåvan. Jag har sedan innan den amerikanska standardutgåvan som jag tycker har ett så snyggt och cleant omslag, men det ser rörigare ut i hyllan mot om jag har den i Arrow. Tillslut blev det ett köp, men jag är inte helt såld på det omslaget (inte heller det andra omslaget jag kommer kunna välja).

Men det här med steelbooks gör mig verkligen kluven...
Jag har köpt lite steelbooks mot slutet då omslagen har varit väldigt snygga. Men jag gillar inte att om de blir buckliga så går det inte att byta ut fodralet. Jag tycker också på ett sätt det är lite synd att specifikationerna inte finns kvar efter att ha avlägsnat pappbiten som medföljer. Samtidigt är steelbooks väldigt cleana och snygga i och med det.

Som sagt... jag är kluven till dom.
Vad tycker ni om steelbooks, och har ni några andra reflektioner kring det jag delat?

Vad roligt! Som du ser har jag också varit inne lite extra på det just nu, åtminstone diskuterat saken med mig själv här, än så länge
Men visst ser det snyggare ut i hyllan i och med enhetligheten det skapar än en massa olika standardutgåvor som mer skapar en enda estetisk röra? Åtminstone för mig...

Sen finns ju inte precis alla filmer i boutique/specialutgåvor heller.

I mitt fall så är jag också lite kluven
Men i mitt fall när det kommer till en del utgåvor så har det blivit Arrow & även Studio S Blu- Rays i samlingen

Fast om det finns en film man gärna vill ha i lite lyxigare utgåva så blir det lätt ett köp
Det senare var väl Häxan som jag köpte på Kvarnvideo i lite läckrare utgåva.
Men vissa filmer vill man ju gärna ha i samlingen så finns det lite lyxigare utgåva.

Steelbooks på DVD hade jag lite svårt för när jag köpte DVD. Det var väldigt lätt att
de blev bucklor eller att de kunde gå i bitar.

Tror inte jag har några Steelboks kvar i samlingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in