2026-07-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jomenvisst

Konstigt? Eller provocerande kanske? (men finns nog filmer som är än mer provocerande: TypIlsa-trilogin )
Blev rätt sugen på att titta om "Ilsa, She Wolf of the SS" Jag har den oklippta versionen på DVD.
Senast redigerad av FuckingDuck 2026-07-14 kl. 00:35.
Citera
2026-07-15, 15:38
Medlem
Bartman777s avatar
Nu blev jag förvirrad här...
Jag fick precis hem min Scandinavian Deluxe Edition av Thriller - En Grym Film. (Numrerad 448/500 förövrigt).
Det står att den ska vara oklippt, men när jag jämför den med utgåvan från Vinegar Syndrome så är denna från "Klubb Super 8" sju sekunder kortare Vad beror det på?

I slutet av båda filmerna så kommer Vinegar Syndrome-loggan fram. Här tog jag en printscreen där jag spelar upp både utgåvan från VS och utgåvan från Klubb Super 8 samtidigt. Jag har pausat vid samma sekund (1:47:59), men som ni ser så är inte loggans animation densamma. Alltså är dom inte synkade, och som ni ser så är Vinegar Syndrome's utgåva (den till höger) 7 sekunder längre än Klubb Super 8's (till vänster).

https://ibb.co/Zpw9s5jx

Vad är det jag missar?Klubb Super 8's version saknar 7 sekunder. Men vad är det för sekunder som saknas? Det står ju att båda versionerna ska vara oklippta...

Har jag värmeslag, eller kan någon hjälpa mig reda ut det här? Jag vill absolut inte gå miste om 7 sekunder av Christina Lindbergs vackra könshår om det är så

EDIT:
Jag jämförde nu även dels början av filmen, och första bilden börjar vid samma sekund på båda utgåvorna.
Sen jämförde jag slutet när bilden blir svart... och där slocknar Klubb Super 8's version sju sekunder tidigare (vid 1:46:33), Och Vinegar Syndrome's version slocknar alltså vid 1:46:40).

Vad är det här? Vad är det för 7 sekunder som inte synkar och/eller inte finns med?
Senast redigerad av Bartman777 2026-07-15 kl. 16:01.
Citera
2026-07-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Nu blev jag förvirrad här...
Jag fick precis hem min Scandinavian Deluxe Edition av Thriller - En Grym Film. (Numrerad 448/500 förövrigt).
Det står att den ska vara oklippt, men när jag jämför den med utgåvan från Vinegar Syndrome så är denna från "Klubb Super 8" sju sekunder kortare Vad beror det på?

I slutet av båda filmerna så kommer Vinegar Syndrome-loggan fram. Här tog jag en printscreen där jag spelar upp både utgåvan från VS och utgåvan från Klubb Super 8 samtidigt. Jag har pausat vid samma sekund (1:47:59), men som ni ser så är inte loggans animation densamma. Alltså är dom inte synkade, och som ni ser så är Vinegar Syndrome's utgåva (den till höger) 7 sekunder längre än Klubb Super 8's (till vänster).

https://ibb.co/Zpw9s5jx

Vad är det jag missar?Klubb Super 8's version saknar 7 sekunder. Men vad är det för sekunder som saknas? Det står ju att båda versionerna ska vara oklippta...

Har jag värmeslag, eller kan någon hjälpa mig reda ut det här? Jag vill absolut inte gå miste om 7 sekunder av Christina Lindbergs vackra könshår om det är så

EDIT:
Jag jämförde nu även dels början av filmen, och första bilden börjar vid samma sekund på båda utgåvorna.
Sen jämförde jag slutet när bilden blir svart... och där slocknar Klubb Super 8's version sju sekunder tidigare (vid 1:46:33), Och Vinegar Syndrome's version slocknar alltså vid 1:46:40).

Vad är det här? Vad är det för 7 sekunder som inte synkar och/eller inte finns med?
Förtexter och eftertexter kan ibland rulla i olika hastigheter på vissa utgåvor. Klubb Super 8 versionen är exakt identisk med Vinegar Syndrome versionen.
Det kan du även se på baksidan av fodralet längs ner till vänster där det står Klubb Super 8 AB/Vinegar Syndrome.

Vinegar Syndrome är den helt oklippta versionen. Synapse Versionen som tidigare ansågs vara den oklippta versionen är ca 1 minut kortare.
https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=178449
Senast redigerad av FuckingDuck 2026-07-16 kl. 23:57.
Citera
2026-07-24, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
CDON, Ginza, Kvarnvideo, Tradera och DVD-shoppen är nog de största svenska sidorna för Blu-ray och DVD.

Videodrome och Boa-Video har bra utbud också (dyker upp på diverse mässor/marknader etc. Typ Scifimässan)
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Förtexter och eftertexter kan ibland rulla i olika hastigheter på vissa utgåvor. Klubb Super 8 versionen är exakt identisk med Vinegar Syndrome versionen.
Det kan du även se på baksidan av fodralet längs ner till vänster där det står Klubb Super 8 AB/Vinegar Syndrome.

Vinegar Syndrome är den helt oklippta versionen. Synapse Versionen som tidigare ansågs vara den oklippta versionen är ca 1 minut kortare.
https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=178449
Absolut sista scenen i filmen slocknar och bilden blir svart vid 1:46:39 på Vinegar Syndrome's utgåva.
På Klubb Super 8's version slocknar den vid 1:46:32. Alltså 7 sekunder tidigare. Då har det iaf inget med eventuella eftertexter att göra, eftersom det redan är en differens på 7 sekunder vid den bildrutan.

Jag kollade början av filmen igen, första texten på skärmen kommer fram vid samma sekund som ni kan se på bilden här nedan. Den kommer in efter 7 sekunder och ser synkad ut på båda utgåvorna: https://ibb.co/bj6GMVxV

Filmen börjar ju ganska direkt med den där landsvägen och kyrkan, men de första cirka 4 sekunderna var svarta på Klubb Super 8's utgåva (dock fanns ljudet med), medan bilden kommer igång mer direkt på VS utgåva. Jag vet inte om eller vad det skulle kunna betyda. Men efter 7 sekunder in så är det ändå synkat.

Då blir jag ändå lika fundersam över var de där 7 sekunderna är tagna ifrån. Det tycks ju vara synkat i början (som jag tog bild på), medan slutet skiljer 7 sekunder. Jag förstår det inte. Det tycks ju då inte vara för- eller eftertexters hastighet ändå som spökar.

Jag testade också att köra den svenska undertexten från Klubb Super 8's utgåva till VS utgåva. Den var inte riktigt synkad heller när jag snabbkollade ungefär 20-30 minuter in. Om det har någon betydelse i sammanhanget vet jag inte. Men kanske värt att nämna ändå ifall någon här kan lösa detta mysterium.

Jag fick även svar av Rickard på Klubb Super 8:

Citat:
Tack för att du är ett fan av våra utgåvor.

Vår master till Thriller kommer från Vinegar Syndrome.
Vårt avtal för filmen är med dem.

Så det är samma film och innehåll.
Vi har inte censurerat något.

Jag kan inte förklara skillnaden på 7 sekunder.

Kan det vara någon vinjett eller vinjettmusik på den ena och inte den andra?

Det var jag som gjorde dokumentären som följer med releasen, så jag har väldigt nära samarbete med Vinegar Syndrome och bra koll på denna film.

Klubb Super 8 skulle aldrig censurera eller korta i en film.
Tvärtom, letar vi alltid efter längsta möjliga version av en film.

Vänliga hälsningar,

Rickard
Klubb Super 8
Kan någon hjälpa mig förstå?
Senast redigerad av Bartman777 Igår kl. 21:20.
Citera
Idag, 09:23
Medlem
Citat:
Absolut sista scenen i filmen slocknar och bilden blir svart vid 1:46:39 på Vinegar Syndrome's utgåva.
På Klubb Super 8's version slocknar den vid 1:46:32. Alltså 7 sekunder tidigare. Då har det iaf inget med eventuella eftertexter att göra, eftersom det redan är en differens på 7 sekunder vid den bildrutan.

Jag kollade början av filmen igen, första texten på skärmen kommer fram vid samma sekund som ni kan se på bilden här nedan. Den kommer in efter 7 sekunder och ser synkad ut på båda utgåvorna: https://ibb.co/bj6GMVxV

Filmen börjar ju ganska direkt med den där landsvägen och kyrkan, men de första cirka 4 sekunderna var svarta på Klubb Super 8's utgåva (dock fanns ljudet med), medan bilden kommer igång mer direkt på VS utgåva. Jag vet inte om eller vad det skulle kunna betyda. Men efter 7 sekunder in så är det ändå synkat.

Då blir jag ändå lika fundersam över var de där 7 sekunderna är tagna ifrån. Det tycks ju vara synkat i början (som jag tog bild på), medan slutet skiljer 7 sekunder. Jag förstår det inte. Det tycks ju då inte vara för- eller eftertexters hastighet ändå som spökar.

Jag testade också att köra den svenska undertexten från Klubb Super 8's utgåva till VS utgåva. Den var inte riktigt synkad heller när jag snabbkollade ungefär 20-30 minuter in. Om det har någon betydelse i sammanhanget vet jag inte. Men kanske värt att nämna ändå ifall någon här kan lösa detta mysterium.

Jag fick även svar av Rickard på Klubb Super 8:

Kan någon hjälpa mig förstå?
Kan vara tidskoden mellan överföringarna som kan skilja på några sekunder i synk som knappt är märkbart för ögat. Och du missar garanterat ingenting av filmen i sin helhet iallafall.
Citera
Idag, 09:26
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Kan vara tidskoden mellan överföringarna som kan skilja på några sekunder i synk som knappt är märkbart för ögat. Och du missar garanterat ingenting av filmen i sin helhet iallafall.
Nu blir jag nyfiken... vad innebär detta mer rent tekniskt?
"Kan vara tidskoden mellan överföringarna som kan skilja på några sekunder i synk som knappt är märkbart för ögat."
Citera
Idag, 09:27
Medlem
Citat:
Nu blir jag nyfiken... vad innebär detta mer rent tekniskt?
"Kan vara tidskoden mellan överföringarna som kan skilja på några sekunder i synk som knappt är märkbart för ögat."
https://filmora.wondershare.com/se/basic-concept/what-is-timecode.html
Citera
Idag, 10:02
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
https://filmora.wondershare.com/se/basic-concept/what-is-timecode.html
Tack.
Jag ska inte säga att det där är mitt område riktigt.

Däremot körde jag filmerna i mediainfo nu och såg att VS-utgåvan är i 23.976 FPS, medan KS8-versionen är 24.000 FPS.
Min AI sa så här om mediainfon jag gav den:

Citat:
Utifrån dina MediaInfo-liknande uppgifter är den mest sannolika orsaken inte “tidskod som skiljer lite” utan framerate-mismatch / frame timebase mellan utgåvorna (och/eller att någon version är omkodad med en annan timebase).

Här är det som sticker ut:

Version A (längre): 23.976 FPS
Video: AVC, 24000/1001 ≈ 23.976
Längd: 1 h 48 min (men i praktiken ~7 s längre än B)
Version B (kortare): 24.000 FPS
Video: AVC, 24.000
Längd: 1 h 48 min (men i praktiken ~7 s kortare än A)

Varför det kan bli ~7 sek

Om man jämför två versioner som i övrigt motsvarar samma innehåll men den ena har spelats upp med fel fps, så blir total speltid proportionellt olika.

Skillnaden i fps är:

24.000 vs 23.976
Kvoten är ungefär 24 / 23.976 ≈ 1.001001

För en speltid runt 1:48 (~108 minuter = 6480 s):

Skillnad ≈ 6480 s × 0.001001 ≈ 6.5 s

Det är i praktiken “7 sek”-storleksordningen. Så det här förklarar nästan perfekt.

Så där kanske jag har svaret, att det är skillnaden i FPS som gör det.

Så då kanske jag inte riskerar att missa några sekunder av Christina Lindbergs könshår och tuttar?
Citera
Idag, 10:14
Medlem
Citat:
Tack.
Jag ska inte säga att det där är mitt område riktigt.

Däremot körde jag filmerna i mediainfo nu och såg att VS-utgåvan är i 23.976 FPS, medan KS8-versionen är 24.000 FPS.
Min AI sa så här om mediainfon jag gav den:

Så där kanske jag har svaret, att det är skillnaden i FPS som gör det.

Så då kanske jag inte riskerar att missa några sekunder av Christina Lindbergs könshår och tuttar?
Christina Lindberg var Sveriges sexigaste brud under 70 tal och är fortfarande vacker nu för att vara 75 år.
En annan film som jag gillar med henne också är "Sex & Fury" från samma år som Thriller.

https://klubbsuper8.com/en/christina-lindberg/movies/sex-fury-blu-ray-slipcover.html
Citera
Idag, 10:27
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Christina Lindberg var Sveriges sexigaste brud under 70 tal och är fortfarande vacker nu för att vara 75 år.
En annan film som jag gillar med henne också är "Sex & Fury" från samma år som Thriller.

https://klubbsuper8.com/en/christina-lindberg/movies/sex-fury-blu-ray-slipcover.html
Jao, oerhört vacker.
Sex & Fury såg jag också, men den fastnade jag inte för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in