Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Det där med boxar och om man inte gillar hela filmserien, eller redan har ett par filmer i filmserien känner jag igen.
Det är alltid en avvägning hur jag vill göra... vad vill jag prioritera?
Vill jag ha enbart de filmer jag tycker är bra i filmserien?
Vill jag att det ska ta upp så liten plats som möjligt i hyllan?
Vill jag ha snygga omslag?
Jag köpte en Nightmare On Elm Street-box förut med alla 7 filmer. Dock tycker jag i ärlighetens namn bara att film 1, 2 och 3 är värda att se. Det slutade med att jag gjorde mig av med den boxen och köpte de tre första filmerna i separata utgåvor istället (nåja, film 2-3 blev en liten minibox).
Det tog totalt upp mindre plats i hyllan, och jag slapp den där boxen som jag ändå aldrig riktigt gillade.
Men jag köpte också Friday The 13th-boxen med de 8 filmerna för ett tag sedan. Där tycker jag bara film 1-2 är sevärda. Men boxen är ju lika liten som ett enkelt fodral, och omslaget är ganska snyggt, så där behåller jag hela boxen ändå.
Men vill jag åt alla filmer i en filmserie (eller alla säsonger av en TV-serie), så är det bästa att försöka hitta en komplett box, anser jag. Det brukar i längden bli billigare, se cleanare ut i filmhyllan, och även ta mindre plats än om man köper de separat.
Det går ju alltid att skänka eller sälja de överblivna dubletterna som man hade sedan innan då tänker jag.
Jag vet inte om mitt inlägg gjorde dig något klokare, men jättekul att du börjat köpa film igen

Det är väl bara jag som är lite gnällig. Jag ser ju smidigheten i boxar ibland, men det är inte alltid idealiskt för mig.
Jag köpte Friday 13th-box nyligen, och ägde Freddy vs Jason sedan tidigare. Skulle ha klarat mig med de första två, tror jag. Resten av filmerna är rätt varierande. Men jag vill nog ändå behålla boxen.
Har funderat på Terror på Elm street-boxen, men har inte sett filmerna på evigheter. Vill åtminstone minnas att jag gillade första filmen. Men osäker på om jag vill ha alla sju filmer.
Sedan har jag flertal James Bond-filmer. Köpta billigt på loppis. Vill jag då tex betala 800kr på Ginza, varav två av filmerna endast har engelsk text? Visserligen skulle jag spara lite plats hemma, men så viktigt är det inte för mig.
Och det med boxar och en kombination av svensk text och engelsk text förekommer på fler ställen. Tex Mighty Ducks-triologin. Engelsk text på första filmen, svensk text på de andra. Jag vill ju helst ha svensk text på allt.
Det har hänt vid enstaka tillfällen att jag har köpt dubbletter. Hade tex ett fodral med Jurassic Park-triologin. När jag ville köpa tre av Jurassic World-filmerna, så skulle det bli billigare att köpa en box med 6 filmer (Park + World-filmer) än att köpa de tre World-filmerna separat. Rebirth köpte jag nyligen på nedsatt pris. Och Jurassic Park-triologin skänkte jag bort till loppis.
Men jag vill inte göra så med allt, ersätta de fristående filmer jag redan har med en box. Bara för att box verkar vara det enda alternativet när jag vill komplettera en filmserie med det som jag saknar.
Sen Indiana Jones, köpte en box med de första tre filmerna och med en skiva med bonusmaterial. Vet att det finns en box med 4 filmer. Men jag valde hellre tre filmer och bonusmaterial.
Tv-serier har jag gärna alla säsonger i en box. Om alla finns tillgängliga med svensk text. Annars det som finns tillgängligt. Med ett undantag, en box med 8 säsonger av Greys anatomy. Tappade ändå intresset strax därefter, och slutade helt efter säsong 10.