2026-08-08, 17:27
Avstängd
vichy6s avatar
T.N och Å.Å är de topp tre sökta på Ratsit nu
Citera
2026-08-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Även om det enbart varit en son som bott där, är en sådan hyresrätt mycket eftertraktad för framtida byten. Sonen kan ju också i framtiden flytta ihop med någon annan i lägenheten, ex. sin bror officiellt.

Det är mycket svårt för fastighetsvärden att vägra ett framtida byte med motivering att ett barn på 19 år visserligen varit skriven fullt ut där, men inte bott där, under tre år. Fodras omfattande underlag som bevis. Tonåringar förutsetts bo med föräldern de sedan några år är skrivna hos.
Det är det äldre barnet som har bott där i 3 år, det yngre barnet har bott där endast under ett års tid. Men märkligt att det äldre barnet folkbokfört sig på annan adress nu. Ett alternativ skulle kunna vara att han har varit ärlig med att han inte bott stadigt i lägenheten trots folkbokföringen. Eller så har han det men vill inget ha att göra med lägenheten.
Citera
2026-08-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Enligt chatgpt borde han få behålla lägenheten så länge hyran betalas i tid och inga störningar förekommer eller andra problem.
"Nej, du blir inte vräkt enbart för att du sitter i fängelse så länge hyran betalas i tid och du inte bryter mot hyresavtalet på något annat sätt.Det finns dock undantag där hyresrätten kan förverkas trots att hyran betalas: Olovlig andrahandsuthyrning: Om du hyr ut lägenheten i andra hand utan hyresvärdens tillstånd medan du sitter inne. Brottslig verksamhet: Om lägenheten har använts för att begära grova brott eller om brottslighet utgår från bostaden. Störningar: Om det har förekommit allvarliga störningar för grannarna innan eller under fängelsetiden."
Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen som Chatgpt hämtat svar ifrån.
OK, tror det länkats redan. Det var ju någon kändis som blev av med lägenheten för att hon bodde i den för lite (bodde mest utomlands). Och Google AI tycker att man visst kan bli av med en lägenhet man inte bor i men att det beror på hur kontraktet är skrivet osv.

Sedan kan man ju undra om han vill ha kvar den.

Räkna lågt och säg att han kommer ut om 15 år. Då är han alltså typ 72 år och barnen medelålders. Dvs han behöver inte en 4:a. Lägg därtill att alla i trapphuset och kvarteret vet att han är en mördare.

Jag tänker sedan att han bör ha en hyra på kanske 15 000:- vilket gör 180 000:- per år. Skiter vi i inflationen så gör det 2,7 miljoner totalt. Varför betala de pengarna när han istället kan peta in motsvarande månadspeng i någon enkel och säker fond och då ha en bra summa pengar när han blir fri. Pengar att köpa en lite lägenhet i någon förort för och ändå ha en slant över.
Citera
2026-08-08, 17:29
Avstängd
vichy6s avatar
Varit ett ”par” 8 månader, låter som gemensamma vänner sammanfört dem. Ingen orkar dejta i december. Kanske en nyårsfest? Har de gemensamma vänner på FB?
Citera
2026-08-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Inte alls långsökt. Jag brukar tänka att ’folk beter sig i ny kontext, som de gjort i äldre kontext. Han har tillskansat sig saker förr, mönstret finns där.

Exakt, håller med. Det finns i alla fall linjer till tidigare händelser, mer än så har vi ju inte just nu så givet det är det ju i alla fall inte helt osannolikt att det finns ekonomiska skäl.

Gillar det någon annan skrev igår också. BO är vän med alla sina kända ex på Facebook. Både pappan till barnen och mannen som hon ägde huset med, om jag förstod rätt.

MGM däremot är varken vän med barnens mamma eller den flickvännen han drevade bort lägenheten ifrån.

Det är troligare att han haft stormiga förhållanden som avslutats i ilska/konflikt, än att hon har haft det (behöver inte ge hela bilden, men är en av få indicier som finns).

Därtill har @to.ivrig gett relevant info kring uppbrotten från båda de tidigare nämnda kvinnorna. ”Balsam” har objektivt sett gått vinnande ur båda bodelningarna, med stor marginal. Om det är en slump är såklart svårt att svara på, men jag väljer att tro att det inte är det givet hur han drevade i två år mot en kvinna som han bott med i 1.5 år för att få något han inte borde haft moraliskt rätt till. Det lämnar för mig ett vittnesmål om hans karaktär som i alla fall inte helt går att bortse från.
Citera
2026-08-08, 17:31
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Är nog inne lite på samma spår ...
Håller med. Han kanske friade eller vad som och hon var tvungen att tala om att hon såg på dem på ett helt annat sätt än vad han gjorde.
Citera
2026-08-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vet inte vad du pratar om nu. Ratsit är offentliga uppgifter.

Det går att hämta information från t ex Krafman också. Det betyder inte att det är lagligt. Det betyder bara att man har möjlighet att göra det om kontexten enligt lagens bokstav tillåter det. Misstanke om brott är inte ett undantag för när man får göra kreditupplysning på någon som jag förstår det.
Citera
2026-08-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Exakt, håller med. Det finns i alla fall linjer till tidigare händelser, mer än så har vi ju inte just nu så givet det är det ju i alla fall inte helt osannolikt att det finns ekonomiska skäl.

Gillar det någon annan skrev igår också. BO är vän med alla sina kända ex på Facebook. Både pappan till barnen och mannen som hon ägde huset med, om jag förstod rätt.

MGM däremot är varken vän med barnens mamma eller den flickvännen han drevade bort lägenheten ifrån.

Det är troligare att han haft stormiga förhållanden som avslutats i ilska/konflikt, än att hon har haft det (behöver inte ge hela bilden, men är en av få indicier som finns).

Därtill har @to.ivrig gett relevant info kring uppbrotten från båda de tidigare nämnda kvinnorna. ”Balsam” har objektivt sett gått vinnande ur båda bodelningarna, med stor marginal. Om det är en slump är såklart svårt att svara på, men jag väljer att tro att det inte är det givet hur han drevade i två år mot en kvinna som han bott med i 1.5 år för att få något han inte borde haft moraliskt rätt till. Det lämnar för mig ett vittnesmål om hans karaktär som i alla fall inte helt går att bortse från.

Du har helt rätt, enig på alla punkter.
Citera
2026-08-08, 17:37
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Det går att hämta information från t ex Krafman också. Det betyder inte att det är lagligt. Det betyder bara att man har möjlighet att göra det om kontexten enligt lagens bokstav tillåter det. Misstanke om brott är inte ett undantag för när man får göra kreditupplysning på någon som jag förstår det.

Ok.

Personligen tror jag det har noll med ekonomi att göra.

De var helt enkelt inte så inblandade med varandra. Ser noll motiv där.

En deklaration får du ut på måndag.
Citera
2026-08-08, 17:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
T.N och Å.Å är de topp tre sökta på Ratsit nu

De rusar även i Sverigetoppen på Mr Koll. Tätt följda av en gädda på Dumpen.

Ack, vilket öde, det här med det digitala, om det händer nåt.
Citera
2026-08-08, 17:38
Medlem
Såg på MGMs facebook att en utav hans vänner skrivit AS på en utav hans bilder. Skönt att se ändå.
Citera
2026-08-08, 17:38
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Såg på MGMs facebook att en utav hans vänner skrivit AS på en utav hans bilder. Skönt att se ändå.
Åhh?? Heja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in