2026-07-31, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Apple TV är smörja, köp Google tv så får du obegränsad tillgång.

Har kört Apple TV länge men provade Google TV Streamer för någon månad sen.

Gränssnittet är skit och verkar mer påminna om vissa SmartTV med massa reklam som inte går att ta bort.

På Apple TV hamnar jag på min hemskärm direkt när jag startar den där alla mina appar finns - bara ett klick bort.

https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2023/12/appletvappgrid.jpg?quality=50&strip=all&w=1200

Vill jag kolla på vanlig tv så väljer jag Telia-appen, vill jag kolla på Netflix så väljer jag Netflix-appen, vill jag kolla på olagligt nerladdad film så väljer jag Plex-appen osv.

Jag vill inte få massa reklam rakt i ansiktet när jag bara vill kolla på något.
Citera
2026-07-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har kört Apple TV länge men provade Google TV Streamer för någon månad sen.

Gränssnittet är skit och verkar mer påminna om vissa SmartTV med massa reklam som inte går att ta bort.

På Apple TV hamnar jag på min hemskärm direkt när jag startar den där alla mina appar finns - bara ett klick bort.

https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2023/12/appletvappgrid.jpg?quality=50&strip=all&w=1200

Vill jag kolla på vanlig tv så väljer jag Telia-appen, vill jag kolla på Netflix så väljer jag Netflix-appen, vill jag kolla på olagligt nerladdad film så väljer jag Plex-appen osv.

Jag vill inte få massa reklam rakt i ansiktet när jag bara vill kolla på något.
Skaffa Jellyfin och streama helt eget material.
Citera
2026-07-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Läste lite här i tråden. Har ingen koll på Apple TV. Kollade på Applestore vad skiten kostar. Från 2795 kr. Den dyraste kostar 3495 kr. Fan vad töntigt att hålla på att klaga på att folk köper detta. Och fattigt inte minst. Många lägger garanterat mer än så på en utekväll.

Orka störa sig på att någon lägger småpengar på en apparat man kanske uppfattar som onödig.

Avundsjuka småfittor som ni brukar dessutom vara de som kommer med Starbuckskaffe eller liknande varje jävla dag till jobbet, och det är ungefär en Apple TV i månaden för jämförelse.
Folk kan inte räkna. Köpa lunch ute varje dag istället för att fixa egna nyttigare matlådor. Tänk vad mycket det kostar i längden, både ekonomiskt och för kroppens hälsa.

Med det sagt. Apple TV är skräp. Det är en pryl för tekniskt okunniga människor. Skaffa Jellyfin istället.
Citera
2026-08-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi

Plex (på Apple TV) och Plex Media Server (på datorn och NAS:en) har alltid funkat utan problem så jag ser ingen anledning att byta.

Men det är bra att veta att det finns alternativ om Plex försöker med någon fuling.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-08-01 kl. 09:54.
Citera
2026-08-01, 11:23
Medlem
Citat:
Folk kan inte räkna. Köpa lunch ute varje dag istället för att fixa egna nyttigare matlådor. Tänk vad mycket det kostar i längden, både ekonomiskt och för kroppens hälsa.

Med det sagt. Apple TV är skräp. Det är en pryl för tekniskt okunniga människor. Skaffa Jellyfin istället.

Apple TV är ett av de bästa produkterna i sin klass. Tycker man den inte passar i den egna smaken eller kraven så är det helt ok att välja vad var och en tycker är bättre för dem.

Att hela tiden se detta idiotiska argument att Apple’s prylar är för tekniskt okunniga är tröttsamt, för det visar att den som vräker ur sig det påståendet inte är så jäkla teknisk eller smart själv som denne tror.

I alla tider har människan kommit på och utvecklat saker som ska hjälpa oss att utföra saker, helst med så liten insats som möjligt från oss själva.

Att blanda in kostnader kan vara intressant, och visa på olika alternativ beroende på vad man har lust med. Att t ex betala för en tjänst är inte per automatik dumt, inte ens om man själv skulle kunna utföra det man betalar för. Därför att vi alla mer eller mindre dagligen väljer att betala för tjänster och produkter för vår bekvämlighets skull, istället för att laga/fixa det hela själva från scratch
Citera
2026-08-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Apple TV är ett av de bästa produkterna i sin klass. Tycker man den inte passar i den egna smaken eller kraven så är det helt ok att välja vad var och en tycker är bättre för dem.

Att hela tiden se detta idiotiska argument att Apple’s prylar är för tekniskt okunniga är tröttsamt, för det visar att den som vräker ur sig det påståendet inte är så jäkla teknisk eller smart själv som denne tror.

I alla tider har människan kommit på och utvecklat saker som ska hjälpa oss att utföra saker, helst med så liten insats som möjligt från oss själva.

Att blanda in kostnader kan vara intressant, och visa på olika alternativ beroende på vad man har lust med. Att t ex betala för en tjänst är inte per automatik dumt, inte ens om man själv skulle kunna utföra det man betalar för. Därför att vi alla mer eller mindre dagligen väljer att betala för tjänster och produkter för vår bekvämlighets skull, istället för att laga/fixa det hela själva från scratch
Hade du något motargument till det jag nyss påstod?

95% av befolkningen är tekniskt okunniga, så varför skulle Apple inte passa dom flesta. Jag ser inget konstigt med det. Du har som sagt inte kommit med något motargument till varför Apple TV skulle vara något för tekniknördar.

Se så, fram med något motargument, annars kan man tro att du bara trollar.
Senast redigerad av david-taxi 2026-08-01 kl. 23:21.
Citera
2026-08-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Plex (på Apple TV) och Plex Media Server (på datorn och NAS:en) har alltid funkat utan problem så jag ser ingen anledning att byta.

Men det är bra att veta att det finns alternativ om Plex försöker med någon fuling.
Du känner säkert redan till att Jellyfin är gratis, open-source och privat, till skillnad från Plex.
Citera
2026-08-02, 05:08
Medlem
Citat:
Hade du något motargument till det jag nyss påstod?

95% av befolkningen är tekniskt okunniga, så varför skulle Apple inte passa dom flesta. Jag ser inget konstigt med det. Du har som sagt inte kommit med något motargument till varför Apple TV skulle vara något för tekniknördar.

Se så, fram med något motargument, annars kan man tro att du bara trollar.

Det finns såklart tekniknördar som kör AppleTV eller andra Apple-grejor. Att vara tekniknörd är inte uniformt och Apples produkter används i miljontals av tekniknördar världen runt, samt av folk som inte är tekniknördar.

Det finns ingen allenarådande definition på vad som är en tekniknörd eller vem som är det.
Men det slängs oftast fram som nåt sätt att insinuera att (om man inte är tekniknörd på det sätt att man fipplar med allt med och runt sin dator mobil etc, ändrar allt vare sig behövs eller inte, och helst gör olagliga ting som att stjäla andras material och hacka sig från att slippa betala) så är man en sämre människa.

Massvis med tekniknördar inom t ex NASA eller annan forskning använder Apple, liksom inom film/media-industrin vilket kan vara nog så tekniskt krävande och innovativt. De gör det för de anser Apples produkter håller hög klass vad gäller kvalitet, prestanda på hårdvara och mjukvara, materialval etc jämfört med vad konkurrensen bjuder.

Du dök upp i tråden med dessa inlägg och påståenden

Citat:

Man kan streama helt eget material även med en Apple TV, visste du inte om det? Är inte du en tekniknörd…?

Citat:

Vad har matlådor med Apple TV att göra kan man undra. Vad Apple TV kan användas till har föga att gör med om vederbörande föder upp och slaktar svin själv för att göra sina köttbullar till lunchen, eller köper färdiga köttbullar eller hela matlådor på ICA.

Det finns många som hackar sina Apple TV, är det att vara tekniknörd?
En AppleTV kan knappast anses vara särskilt dyr sett till vad folk annars lägger pengar på utan att blinka.

Att påstå att Apple TV är skräp bara för att folk som inte lagar sina matdosor själv och därför skulle vara tekniskt okunniga känns bara som ett naivt okunnigt påstående endast för att provocera….

Apples produkter används världen runt till att t ex hålla igång och driften på avancerade anläggningar så tekniska att sannolikt det skulle få majoriteten av de på internetforum och liknande trådar som denna som påstår att Apple-grejor är för tekniska idioter att skita ner sig. Och vi har faktiskt några Apple TV här med…..
Citera
2026-08-02, 09:47
Medlem
Citat:
Du känner säkert redan till att Jellyfin är gratis, open-source och privat, till skillnad från Plex.

Ja - men för det jag använder det till så är Plex också gratis och funkar bra.
Citera
2026-08-02, 19:29
Medlem
Citat:
Det finns såklart tekniknördar som kör AppleTV eller andra Apple-grejor. Att vara tekniknörd är inte uniformt och Apples produkter används i miljontals av tekniknördar världen runt, samt av folk som inte är tekniknördar.
Du svarar fortfarande inte på frågan om VARFÖR man skulle använda Apple TV som "tekniknörd". Det finns proffskockar som köper mat på donken också. Försök besvara frågan om du nu ska besvara mina inlägg. Det var en enkel fråga.

Citat:
Det finns ingen allenarådande definition på vad som är en tekniknörd eller vem som är det.
Men det slängs oftast fram som nåt sätt att insinuera att (om man inte är tekniknörd på det sätt att man fipplar med allt med och runt sin dator mobil etc, ändrar allt vare sig behövs eller inte, och helst gör olagliga ting som att stjäla andras material och hacka sig från att slippa betala) så är man en sämre människa.
Vem har sagt att man är sämre människa? Brukar du alltid anta saker från luften? Du lyckas verkligen byta ämne helt.

Citat:
Massvis med tekniknördar inom t ex NASA eller annan forskning använder Apple, liksom inom film/media-industrin vilket kan vara nog så tekniskt krävande och innovativt. De gör det för de anser Apples produkter håller hög klass vad gäller kvalitet, prestanda på hårdvara och mjukvara, materialval etc jämfört med vad konkurrensen bjuder.
Ämnet är Apple TV, inte Apple. Och återigen behöver jag be dig att hålla dig till ämnet så gör inte en lång lista på massa högt uppsatta personer som använder Apples produkter. Helt ointressant.

Citat:
Man kan streama helt eget material även med en Apple TV, visste du inte om det? Är inte du en tekniknörd…?
Och? Som tekniknörd så vet jag att Apple TV är betydligt mer begränsad i det anseendet än t.ex. Jellyfin. Pinsamt att du försöker framhäva Apple TV som att erbjuda en tjänst som erbjuder frihet.

Citat:
Det finns många som hackar sina Apple TV, är det att vara tekniknörd?
En AppleTV kan knappast anses vara särskilt dyr sett till vad folk annars lägger pengar på utan att blinka.
Man ska inte behöva hacka en produkt för att kunna använda den fullt ut. Det finns aspekter som dessa nördar gillar men för att få ut mer behöver dom hacka den. Det finns 1000 anledningar till varför man hackar. Det skulle jag knappast använda som argument för att Apple TV är bra produkt.

Citat:
Att påstå att Apple TV är skräp bara för att folk som inte lagar sina matdosor själv och därför skulle vara tekniskt okunniga känns bara som ett naivt okunnigt påstående endast för att provocera….
Jag vet inte hur du kan dra den udda slutsatsen från det jag skrev. Om du inte fattade så var det ett argument för att Apple TV INTE är dyr jämfört med vad folk annars lägger pengarna på. Herregud.

Citat:
Apples produkter används världen runt till att t ex hålla igång och driften på avancerade anläggningar så tekniska att sannolikt det skulle få majoriteten av de på internetforum och liknande trådar som denna som påstår att Apple-grejor är för tekniska idioter att skita ner sig. Och vi har faktiskt några Apple TV här med…..
Jag tror inte Apple TV används världen runt för att hålla igång driften på avancerade anläggningar. Du får gärna hänvisa till källa på det.
Citera
2026-08-03, 17:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du svarar fortfarande inte på frågan om VARFÖR man skulle använda Apple TV som "tekniknörd". Det finns proffskockar som köper mat på donken också. Försök besvara frågan om du nu ska besvara mina inlägg. Det var en enkel fråga.
Kontrollfråga: Har du haft en egen AppleTV så att du har provat enheten på riktigt?
Citera
2026-08-03, 20:43
Medlem
Citat:

Säg att du inte fattar teknik utan att säga att du inte fattar teknik. På vilket sätt har Jellyfin ett skit med Apple TV att göra? Det förra är mjukvara, Apple TV en enhet du använder med din TV för att använda sagda mjukvara.

Jag har en Apple TV jag är sjukt nöjd med. Jag tittar mycket på film och tv. För en relativt liten peng får jag ett rappt och grymt gränssnitt med en store som innehåller all mjukvara jag kan behöva - bland annat en Jellyfin-klient som går mot min Jellyfinserver - samt en mängd andra mjukvarufinesser den är helt ensam om i branschen.

Alla andra alternativ - google TV, amazon, roku etc. - suger alla frallan med risiga UI's, reaktionstid som sniglar, reklam och annat jag själv gärna slipper.

Apple TV är i en *helt* egen liga när det gäller användarupplevelsen. Det är bara att kolla recensionerna på vilken tekniksajt som helst.

Men det är klart, är man snål finns det som tur är skit också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in