2026-08-07, 22:21
Medlem
israelisinnocents avatar
Finns det nån gm profil att läsa? över eller under 100 iq?
Måste vara rätt iskall för att hålla tyst hela sommaren

Och varför berätta nu och inte bara fortsätta knipa, det skadar ju bara det "juridiska förtroendet" för honom?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-08-07 kl. 22:23.
Citera
2026-08-07, 22:29
Medlem
Personer med hans profil har inga medhjälpare. Han kände troligen ingen i hela Härnösand, tragiskt nog.
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag sa aldrig att det var fel GM, men att det iaf i detta skede teoretiskt sett inte helt kan uteslutas att han bara är en medhjälpare.
Citera
2026-08-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det enda som behövs är följande:

1. Samla in prover, blod eller saliv eller vad som helst från ett antal personer.

2. Överlämna dessa prover till DNA-släktforskningsdetektiverna, och förse dem med precis 0 information om vilka som proverna kommer ifrån, utan låt dem enbart tillämpa sin metod för att hitta dessa personer.

Har en studie genomförts där denna metod sätts på prov ungefär som jag beskriver? Och hur klarade man sig?

Finns inga riktiga svar på dessa frågor, om ingen känner till någon vetenskaplig validering, är det faktiskt rätt oroväckande.

DNA från en brottsplats har lett via genetiska släktingar fram till en konkret misstänkt person.
Den personen har sedan bekräftats genom ett DNA-test mot brottsplatsens DNA.

Golden State Killer togs så. Likaså mördaren i Linköping.

DNA är väldigt beprövat och validerat.

Du får fram en misstänkt genom släktforskningen. Däremot måste det såklart kontrolleras med ett DNA-test från den misstänkte. Misstanken räcker såklart inte.
Citera
2026-08-07, 22:55
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det hjälper ju inte när automaten strimlade kortet efter ett antal misslyckade försök. Det märkliga är ju att man ens försökte.

Bankomater strimlar inte kort. Bara behåller det om man gör fler än tre felaktiga försök eller om det är spärrat.
Citera
2026-08-07, 23:04
Medlem
Om "de två männen" verkligen existerade, så borde han ju kunna beskriva hur de såg ut. Men nöjer de sig med hans förklaring att de såg ut som "vanliga människor?".
Citera
2026-08-07, 23:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Kanske inte idag, gissningsvis har han restriktioner. Men tänkte på en annan sak du skrev i tråden tidigare. Ifall den åtalade kanske fuskade lite som "lantmätare" , med tanke på utbildningen han avslutade efter 3 månader. Han kanske blev anlitad av Tor, som enligt tråden skulle sälja tomter, nåt gick fel där. Kunde förklara en hel del. Pengarna, kontakterna, som då Tor hade. Svarta pengar som den anhållne tänkte sig att få. På nåt sätt måste dom ha fått kontakt.

Den åtalade pluggade alltså mätteknik. Det är inte ett område jag känner till något vidare.
Konsulterade artikeln på Wikipedia:

Citat:
Mätteknik eller metrologi (av grekiska: metron, mått, och logos, lära, vetenskap) är läran om mätning, en vetenskapsgren, främst inom fysik och elektronik som handlar om hur olika fysikaliska storheter mäts.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mätteknik

På den beskrivningen låter det ju som att det är ganska väsensskilt från lantmäteri.
Men Wiki-artikeln kanske ger en felaktig bild.

Dessutom tror jag inte att den åtalade är så entreprenöriell, låt gå för att det vore svart, att han drar igång något sådant. Jag har också fortfarande svårt att se hur de skulle komma i kontakt med varandra. Annons? Den åtalade saknade nätverk, tror jag.

Och nej, GM och BO måste inte kommit i kontakt med varandra på något vis. Morden kan mycket väl vara första gången de träffades eller hade kontakt. Se exempelvis morden i Linköping eller Mantorp.
Senast redigerad av Troian 2026-08-07 kl. 23:12.
Citera
2026-08-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Förstod jag rätt att det på brottsplatsen fanns skoavtryck från två okända personer i storlek 45 resp. 38?

Och ändå söker man två manliga MGM?

Kille med skostorlek 38 låter ovanligt litet.

Det ena skospåret tillhör nog den som har mest intresse av att se Tor (och kanske även Gerd) död.
Citera
2026-08-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Hade JJ ingen flickvän eller kvinnlig kumpan?
Det kan man verkligen undra. Eller om JJ var kvinnans huvudman och han själva redskapet.
Citera
2026-08-07, 23:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Personer med hans profil har inga medhjälpare. Han kände troligen ingen i hela Härnösand, tragiskt nog.

Exakt. Att han i sin isolering ska ha träffat någon att göra något sånt här med är väldigt osannolikt.
Citera
2026-08-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Känns lite som han varit i nån utpressarsituation eller liknande under dessa år
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Han följde antagligen med som "medhjälpare" själv... eller muskelkraft för att skrämmas lite i en dispyt. Hans historia i övrigt stämmer antagligen i stort med verkligheten men han var inte där av en slump utan följde med en bekant i en röd volvo som skulle reda ut affärer efter en dispyt. Det kan eventuellt ha varit en kvinna (skostorlek 38) som tog med två medhjäpare, en narkotikapåverkad person med stort våldskapital (skostorlek 44-45) och så den autistiske Johan Jacobsson där det sedan spårade ur helt och det enda han gjorde själv var att hålla utkik medan de sökte efter skuldbrevet eller liknande och sedan lojalt nog hjälpte till att flytta den ena kroppen. Vad har man för val när man befinner sig i den situationen och inte kan ta sig från platsen utan att bli sedd längst med landsvägen? Sedan har han säkerligen blivit mordhotad av den andra medhjälparen... om det är han med den röda volvon så mordhotade han ju t o m någon som bara lämnat ett tips till polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Citera
2026-08-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Med reservation för att min förmåga att skumma text inte är optimal: var någonstans i grevens sammanfattningar hittar du dessa två män?
Blev rörigt nu. Det var nog något tidigare inlägg som jag inte hittar nu, i dokumentet som länkades fanns bl.a. foton på likadana skor som de kunnat knyta till avtrycken. Det var nånstans där jag fick för mig att det stod något om två personer.

Men hur som helst:
Tors dotter Barbro uttalar sig: Men det har ju varit en till där, så de måste väl få tag på den personen också
vilket framgår här: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Sättet Barbro uttrycker det verkar det fastställt att det var två personer.
Citera
2026-08-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Blev rörigt nu. Det var nog något tidigare inlägg som jag inte hittar nu, i dokumentet som länkades fanns bl.a. foton på likadana skor som de kunnat knyta till avtrycken. Det var nånstans där jag fick för mig att det stod något om två personer.

Men hur som helst:
Tors dotter Barbro uttalar sig: Men det har ju varit en till där, så de måste väl få tag på den personen också
vilket framgår här: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Sättet Barbro uttrycker det verkar det fastställt att det var två personer.
Minst två personer, det finns fastställda skoavtryck av två personer, storlek 38 och storlek 44-45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in