2026-08-07, 20:01
Medlem
Från mitt inlägg kl 15.00 idag, se nedan, vill jag tillägga att då jag studera Aftonbladets bild på gården idag ser man tom att vedhögen där Tor troligen högg ved ligger precis där det är bäst att "gena" mellan de två vandringslederna för den troligtvis frekvente vandraren JJ. Studera en terrängkarta över Härnösandskommun med vandringsleder och betänk att JJ bodde i södra Härnösand mot Brattås till. Då lätt dra slutsatsen att JJ gick i området ned mot Brattås regelbundet för att bla "finna ro". JJ har ju tom uppgivit att han var ute på vandring den aktuella tiden, just det talar han nog sanning om.

"Studerar man hur Brattås fastigheten är belägen på en friluftskarta/terräng karta, ser man att 2 vandringsleder, en från Solumshamn och en från Solumssjön/Kallkällberget/Grönsvik möts vid gården och att gårdens tomt/gårdsplan också är närmaste genvägen om man vill gå den sträckningen. Enligt svensk allemansrätt får man inte gå direkt över tomten/gårdsplanen utan bör följa skogsbrynet istället, en bit från huset. Givet vad som är känt om Tor Öbergs personlighet så tror jag han stört sig, ev rätt mkt, på vandrare som genat över hans gård/fastighet. Samtidigt tror jag att en vandrande JJ kan ha tyckt att detta är hans rätt och i linje med allemansrätten att gå relativt nära gården. Här kan en konflikt med glåpord etc ha uppstått mellan Tor Öberg och JJ, då Tor huggit ved. Den kan också ha uppstått vid tidigare tillfällen med tillrättavisningar, ev upplevt kränkande, av Tor Öberg då JJ varit ute på långpromenad. En Aspergare glömmer inte alltid ngt sådant utan kan leda till en ”reaktion” senare….Tor Öberg kan ha gått in i ladugården med huggkubben, med samma syfte som GW Persson beskrivit det och en förorättad/kränkt JJ kan då ha sprungit efter drabbad av "Autistic Rage” och tagit hans klyvyxa med sig…

I efterhand efter mordet på Tor och det efterföljande mordet på Gerd i stress får han för sig att söka igenom huset och få det att se ut som ett rån som gått snett, förklarar det otypiska utseendet på genomsökningen. "
Citera
2026-08-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagaren
Både i Linköping och Brattås har man fått facit när gripande skett

Inte riktigt. För om DNA-släktforskningen utgör enda beviset, så hamnar man ju genast i cirkelresonemang. "han är skyldig för att metoden visar det, och det visar att metoden funkar"

Och finns det mycket annan bevisning som tyder på att han är skyldig, så småningom kanske t.o.m. ett erkännande, hur vet man att inte polisen bara använt sin nya metod här som ett "knep" för att lura fram just ett erkännande?

Så det som krävs, det enda som räknas, är riktig vetenskaplig validering. Men jag undrar verkligen om sådan faktiskt finns. Jag har själv försökt att leta en del, men jag kan inte hitta det.
Citera
2026-08-07, 20:07
Medlem
Sannolikheten att JJ, som säger sig gått på promenad och var obekant för Tor och Gerd, skulle ha sett när några främmande män dödade Gerd, själv fått panik och känt behov av att släpa in hennes kropp i ladan är så galen.

Så gör ingen. Klart han ljuger.
Citera
2026-08-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Inte riktigt. För om DNA-släktforskningen utgör enda beviset, så hamnar man ju genast i cirkelresonemang. "han är skyldig för att metoden visar det, och det visar att metoden funkar"

Och finns det mycket annan bevisning som tyder på att han är skyldig, så småningom kanske t.o.m. ett erkännande, hur vet man att inte polisen bara använt sin nya metod här som ett "knep" för att lura fram just ett erkännande?

Så det som krävs, det enda som räknas, är riktig vetenskaplig validering. Men jag undrar verkligen om sådan faktiskt finns. Jag har själv försökt att leta en del, men jag kan inte hitta det.

Släktforskningen är ju bara ett sätt att identifiera vem som kan ha lämnat ett DNA-spår. Det bekräftas sedan genom en matchning med individen. Ifrågasätter du alltså om DNA-teknik är vetenskapligt validerat?
Citera
2026-08-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kan vara personligt, men behöver inte vara det. Kan handla om nån bagatell eller tillfälligt möte som gärningsmannen pga personlighetsstörning inte har kunnat släppa. Det behöver inte handla om ett begripligt motiv för vanliga människor.

Det enda som stör mig är som sagt bristen på bevis och spår. För en person som aldrig har begått några brott tidigare, så har han sannerligen varit väldigt organiserad.

Precis Linköpingsmördaren strössla ju verkligen spår omkring sig, men klarade sig turligt nog av att ingen kände igen han och levde helt anonymt efter dådet. Det här dådet är verkligen nåt som både känns planerat och nåt som skett helt tillfälligt i raseri?
Citera
2026-08-07, 20:18
Medlem
iakttagarens avatar
Citat:

Jag menade att man hittade den person DNA-sökningen resulterat i
Citera
2026-08-07, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det kan nog inte varit Gärds kort vid bankomaten eftersom det låg ju i väskan.
Det var nog Tors kort.

Jag hittade ett äldre inlägg:
tygväskan finns även Gerds plånbok, i plånboken saknas ett bankomatkort. Bankomatkortet återfinns senare spärrat i en bankomat. Den aktuella bankomaten som användes låg vid polishuset i Härnösand.

Märkligt, då man misstänker att GM har försökt få ut pengar ur en bankomat med Tors bankomatkort.
Orsaken att GM missat plånboken kan bero på många saker.

Jag gjorde en sökning här inne.
https://www.flashback.org/sok/?so=pd&query=bankomat&t=916157&sp=1
Tack för att du kollade upp! Super
(Där borde polisen varit tydligare)
Citera
2026-08-07, 20:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Om vi tänker oss ett experiment, där DNA-släkforskningsdetektiverna som utför denna metod, tilldelas blod eller saliv från X antal för dem helt okända personer, och sen ska de med hjälp av metoden hitta dessa personer.. hur framgångsrika kommer de att vara?

Har sådana experiment/studier genomförts, kan man fråga sig? Och vad blev resultatet?

Det beror ju inte på detektiverna utan på hur många som har testat sig på den siten.
Den här killen hade lite otur att kom från en släkt som troligen är väl utforskad.

Jag släktforskade och hittade hans förfader:

Citat:
Elbert I van Palandt (även känd som Elbert I van Zelhem) var en nederländsk adelsman som levde från 1475 till 1550. Han föddes i Issum, Nordrhein-Westfalen, Tyskland, och avled där före den 24 november 1550, sannolikt död i strid.

Har man hittat en urgubbe forskar man fram hans ättlingar och kan som i linköpinsfallet hitta ett begränsat antal möjliga.

I Sverige har man ju hållit reda på födslar och dödslar sen 1600-talet i kyrkböckerna. Adel, präster, kungligheter, smeder och skogsfinnar finns det annan litteratur om.

Företagens datorer jämför de inlämnade DNA-testerna med varandra och även kundernas inmatade släktträd. Mycket av jobbet är liksom redan gjort av vanliga människor intresserade av släktforskning.

Idag fick jag en matchning med min 13:de kusin med anor från 1500-talet. Ponera att jag lämnat mitt DNA på brottsplatsen så hittar man ju mig och min 13:de kusin genom att kolla urgubbens ättlingar.

Bonusinfo:

Polisens DNA-tester kan jämföra DNA med 15-20 testpunkter för att avgöra om fyndet är från provtagen person.

Släktforskningföretagen testar 700000+ testpunkter.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-07 kl. 20:34.
Citera
2026-08-07, 20:27
Avstängd
Något jag tänkt på
Om Gerd inte var död när hon släpades in
Så borde det vara mord eftersom man lämnar nån att dö.
Alltså inte griftefrid (vilket antikt ord förresten) som ändå är preskiberat
Citera
2026-08-07, 20:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ungefär som mördaren i Linköping som också gick under radarn 16 år.
De liknar varandra
Väldigt mycket!
Citera
2026-08-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stereonucleosis
Släktforskningen är ju bara ett sätt att identifiera vem som kan ha lämnat ett DNA-spår. Det bekräftas sedan genom en matchning med individen. Ifrågasätter du alltså om DNA-teknik är vetenskapligt validerat?

Det enda som behövs är följande:

1. Samla in prover, blod eller saliv eller vad som helst från ett antal personer.

2. Överlämna dessa prover till DNA-släktforskningsdetektiverna, och förse dem med precis 0 information om vilka som proverna kommer ifrån, utan låt dem enbart tillämpa sin metod för att hitta dessa personer.

Har en studie genomförts där denna metod sätts på prov ungefär som jag beskriver? Och hur klarade man sig?

Finns inga riktiga svar på dessa frågor, om ingen känner till någon vetenskaplig validering, är det faktiskt rätt oroväckande.
Citera
2026-08-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Även om hans story rent teoretiskt skulle stämma så är han nog en frekvent läsare av tråden.
Kanske inte idag, gissningsvis har han restriktioner. Men tänkte på en annan sak du skrev i tråden tidigare. Ifall den åtalade kanske fuskade lite som "lantmätare" , med tanke på utbildningen han avslutade efter 3 månader. Han kanske blev anlitad av Tor, som enligt tråden skulle sälja tomter, nåt gick fel där. Kunde förklara en hel del. Pengarna, kontakterna, som då Tor hade. Svarta pengar som den anhållne tänkte sig att få. På nåt sätt måste dom ha fått kontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in