2026-08-10, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Kan JJ ha inspirerats och triggats av dubbelmordet i Linköping 2004?
Intressant
Citera
2026-08-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Yxa eller yxliknande föremål pratas det om, ingenting om storlek som ger anledning att antaga att den var stor, otymplig och skulle dra till sig uppmärksamhet om gm bar den med sig.

Mordvapnet kan ha varit en yxa av relativt mindre och kortare modell. Med tanke på vad GW säger om takhöjd på mordplatsen och en försiktig tanke om gm:s längd talar det emot långt skaft och för kort skaft, gm kan dessutom vara en lång person.

I övrigt läser jag dina inlägg med behållning.

Som sagt, man kan givetvis inte säga någonting säkert. Men jag antar!

Den yxan GW använder i klippet utgår jag ifrån är relativt överensstämmande, och det var ju i vart en ganska stor yxa. Beträffande T.Ö längd, och yxans potentiella storlek, så hävdar jag motsatsen. T.Ö har behövt yxor storlek större/längre. Takhöjden är en ickefråga eftersom han nämligen aldrig högg ved inomhus. Oavsett vad så behöver du inte hänga upp dig på ordet "otymplig", för vi kan väl enas om att ingen normal yxa är särskilt lätt att "gömma i fickan"?

"Med behållning" som är ironiskt eller med välmening? :-)
Citera
2026-08-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Är väl advokaten som visar innehållet i FUP.

För att förtydliga: Advokaten och den misstänkte har ju alltid tillgång till exakt samma information. Så advokaten har knappast haft tillgång till FUP:en "före" sin klient...
Citera
2026-08-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Då vet du väl att diffen mellan vad maskinerna visar och vad man krängt skogen för inte kan diffa för mycket.
Ja, du kanske tänker på vad som skördare på datorn visar och vad som sen blir inmätt från SDC. Så kan det vara. Men om nu Tor hade sålt av en avverkning genom ett rotspostförfarannde. Han har ju då fått betalt för rotposten. Så vad tänker du på??
Citera
2026-08-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vet inte om det tagits upp tidigare men i gårdagens pappersupplaga av SvD står det angående tuggummipapperet "På gårdsplanen hittades även ett tuggummipapper med kvinnligt DNA. Det har jämförts med DNA mot kvinnliga släktningar till brottsoffren, samt från en kvinna som vid tillfället bodde i samma hus som den nu åtalade mannen utan träff"

Det behöver naturligtvis inte betyda att JJ hade ett förhållande med denna kvinna men det borde rimligtvis ha bott flera kvinnor i samma ingång som hans. Slutsats blir då att just den här kvinnan var intressant av något okänt skäl.

Det står också i artikeln att inga av de skospår som säkrats på brottsplatsen har kunnat knytas till JJ.

Den misstänktes mamma har ju berättat att han haft några få, korta relationer med kvinnor. Så troligen är det väl en kvinna han haft någon form av relation med...
Citera
2026-08-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Absolut, det är just det jag skriver. Att den åtalade ändrar sina uppgifter ska egentligen inte påverka en rättegång. Men givetvis kommer det att göra så. Men i vilken utsträckning att påvisa polisförhör... Givetvis, men den åtalade kommer ju att säga att han var under press då, och inget vad han sa vid tillfället ska tas under beaktande. Det är förhöret med den anhållne vid rättegången som man då kommer att utfärda domslutet ifrån.

Den "anhållne"? Den häktade/åtalade menar du väl?
Citera
2026-08-10, 18:13
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Den misstänktes mamma har ju berättat att han haft några få, korta relationer med kvinnor. Så troligen är det väl en kvinna han haft någon form av relation med...

Exakt. Han är knepig men inte hundraprocentigt sluten. Det här försvårar spekulerandet åtminstone för mig eftersom det hela tiden kan finnas en liten dörr öppen till det normala.
Citera
2026-08-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tänkte snarast på eventuell betalning under bordet, sådant registreras inte vid fastighetsaffärer och 10.000 kronor i kontanter i plånboken talar starkt för att det kan ha ingått ljusskygga delar i avtalet som inte skulle komma till någons kännedom för att köparen avsåg att inte leva upp till sin del av avtalet.
Tveksamt. Men visst skulle sånt kunna förekomma. Vid ett fastighetsköp. Kanske om då köparen får med nåt mer, en stuga eller så. Om Tor skulle sälja en sån ändå. Skatteregler sånt man får titta på. Ah, låter inget som man skulle slå ihjäl folk för.
Citera
2026-08-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Den "anhållne"? Den häktade/åtalade menar du väl?
Läs mitt inlägg, jag skrev väl den åtalade??
Citera
2026-08-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Absolut. Brevet verkar även innehålla en variant på tjafset runt priset på skogen.

Undrar om polisen i dessa typer av kalla fall får plantera den typen av uppgifter via "tips". Vore rätt smart i så fall.

Alltså i allt som den misstänkte anför under denna rättsprocess så skall ju rätten ha i beaktande att det är uppgifter han kunnat få till sig under dessa 20 år (samt givetvis även efter att FUP:en offentliggjorts) men det faktum att det gått så lång tid är aldrig någonting som skall ligga den misstänkte till last eller vara till nackdel. M.a.o kan man inte per automatik avfärda allting han säger med motiveringen att det är information han fått under resans gång. En oerhört viktig del i detta man inte får glömma är att han ö.h.t aldrig (fram tills april 2026) förhörts i denna utredningen. Rätten måste därför ha i beaktande att allt han säger idag, likaväl hade kunnat sagts 2005 om han då förhörts.
Citera
2026-08-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ja, du kanske tänker på vad som skördare på datorn visar och vad som sen blir inmätt från SDC. Så kan det vara. Men om nu Tor hade sålt av en avverkning genom ett rotspostförfarannde. Han har ju då fått betalt för rotposten. Så vad tänker du på??

Han har fått betalt. Men när man kollat så har mängden skog som maskinerna hanterat varit 15-20% mer. Och det normala verkar va en avvikelse på under 5%. Det har alltså funnits en konflikt runt mängden skog. Inte priset.
Citera
2026-08-10, 18:23
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg, jag skrev väl den åtalade??

"Det är förhöret med den anhållne vid rättegången som man då kommer att utfärda domslutet ifrån" (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas (näst sista raden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in