2016-12-31, 23:14
Medlem
Citat:
Folk som kanske sitter inne med intressanta uppgifter kan fortsätta att ringa följande nummer: Seppo Penttinen 070-312 35 08 eller Lotta Sjölander 070-312 04 15.

Förlåt för detta meningslösa inlägg. Men kunde inte låta bli att ta upp hans inblandning, även om den enligt podden varit ytterst liten
Citera
2017-01-01, 08:36
Medlem
Gärds fönsterputsning

Den röda volvon siktades ju hos Tor 0900 plus att Tor kom hem från någonstans 1000.
Så antagligen så berättar Tor detta för Gerd när hon kommer vid 1100, hon ser ju att han är upprörd.

Gerd hör sedan att bilen kommer och ser vem det är. Häftig konflikt hörs utifrån.
Det vore intressant att veta åt vilket håll fönstret Gerd putsade var.
Kanske tycker Gerd det är fult att stå och glo. Och börjar putsa fönstret för att ha en ursäkt.

Kanske vill hon att Tor ska se att hon ser vad som händer om det hettar till.
Kanske vill hon att gm ska se att Tor inte är ensam och lugna ner sig. Antingen ser de inte Gerd. Eller är så arg och struntar i henne. Inget är ju ändå planerat. Allra minst mord.

När de går in i ladan springer Gerd ut till undsättning för att lugna känslorna. Men då är det redan försent.
Citera
2017-01-01, 10:55
Medlem
Den städade vedbacken
Följande text saknar jag helt belägg för utan är bara teorier

Vedbacken där Tor högg ved är helt städad. (Vi vet att han högg ved, för någon ringde till Gerd vid 11 och då sa hon till denne, jag har glömt vem. Att Tor var ute och högg ved).

Ändå var vedbacken helt städad. Det tolkar jag som ingen klyven ved kvar ute. Och dessutom så var vedkubben för första gången någonsin inplacerad inne i ladan. GW sa ju att hans teori var att Tor ville visa hur stark han var genom att lyfta upp och köra in den tunga vedkubben för GM så han inte "skulle få för sig att försöka något" och att Tor fick yxan i huvudet när han tippade av kubben.

Visst, så kan det vara. Men hade han då först kört ett par vändor med den klyvna veden i skottkärran för att stapla den inne? Med flera GMs skrikande kring honom? För jag antar att de inte hjälptes åt iallafall.

GM har beskrivits som "Mannen har beskrivits av vittnet som en äldre sliten person med grått rufsigt hår. Han ska ha haft väldigt speciella ögon och sett " otäck" ut." "

Var han så sliten så kanske han inte orkade gå igenom skogen på onsdag morgon vid 6.30 när den blåa volvon syntes. Det kanske var kompisarna som var lite oroliga och ville gå igenom skogen.
Han visste ju dessutom att ingen upptäckt mordet vid 3 tiden. Så varför skulle någon ha upptäckt mordet vid 5-6 ? Bättre å ta bilen då. Å ställa den vid infarten. Så om någon skulle komma så skulle de komma till fots och han ha tid att springa undan. Bilen får han väl stöldanmäla om det skulle ha hettat till.

Gerd mördades ju så vitt jag vet mitt framför huset med en yxa i huvudet. Ändå märker Barbro inget när hon kommer till huset? Utan går in och letar? Passade M*x på att städa lite där ute? Kanske spolade han bort blodet med en vattenslang. På bilderna verkar ju blodspåren börja tvärt innanför ladudörren. Kanske parkerade han om Tors bil över värsta blodpölen där Gerd låg.

Kanske han också passar på att städa undan alla spår efter vedhantering. Så om någon ytligt bekant kommer så ska de inte gå och leta i ladan efter Tor utan bara tro att han är ute ett snabbt ärende?
Citera
2017-01-01, 10:58
Medlem
Citat:
Redan första dagarna efter att fantombilden publicerades strömmade tipsen in och nu efter drygt två veckor har man alltså fått flera tips som man bedömer som väldigt intressanta. Ett av de hetaste tipsen kommer från en man i Strömsund, som berättat han kände någon som liknar fantombilden. Den mannen ska ha bott i Härnösand när mordet skedde.

Konstigt, enligt mina släktforskningar så grenas ju M*x släkt upp även dit upp. Samt att strömsund inte är så hiskeligt långt från Östersund där M*x är uppväxt. Gällde detta tips också M*x ?

Man kan ju undra hur många som tipsat polisen om M*x. Och de bara tittat i materialet och sett "topsad" och kastat tipset i soptunnan. Trots att de hittat 2 olika skoavtryck på platsen men bara 1 dna?

Man ser ju framför sig att de öppnar tipsbreven "Jasså, nu har någon tipsat om den där stackars M*x igen. Stackars gubbe å vara dubbelgångare med mördaren. Släng det dära."
Citera
2017-01-01, 11:13
Medlem
Tramsinlägg

Sorry för trams, men kan inte hålla mig..
http://www.st.nu/vasternorrland/harnosand/nytt-vittne-trader-fram-har-burit-pa-hemlighet-om-brattasmorden-i-tio-ar

Enligt texten så:
Citat:
Eva Jagebo berättar att polisens inte haft samma fokus på fantombilden sedan den förra spaningsgruppen vid länskrim i Sundsvall tog över fallet 2012.

Var anledningen till att de slutade fokusera på fantombilden att alla tips ändå bara ledde till den där stackars grannen som höll på att måla med falu rödfärg? Och det hade han ju tröjan som alibi för att han gjorde?
Citera
2017-01-01, 14:10
Medlem
Skulle den röda volvon inte tillhöra M*x kan ju en teori så gott som någon vara att M*x är alkoholiserad och behöver skjuts överallt. Därför är de två. Samt att det skulle förklara överreaktionen om han fyllnat till rejält framåt eftermiddagen.
Samt att Tor säkert inte orkade lyssna på en fylltratt och visade det extra tydligt.
Citera
2017-01-01, 16:58
Medlem
Mordet är planerad? Motiv=familjearkiv,pärm?
Citera
2017-01-01, 17:47
Medlem
Nä, jag tror bara de fick kontakt med varandra pga att grannintyg behövdes. Ev kan det ju ha nämnts redan i brevet M*x skrev när han ville köpa mark tidigare på året. Men istället så får diskussionen över på båthuset piren.
Tor blir förbannad och berättar att nu jäklar ska han till lantmäteriet och be dem bedömma på vems mark skiten står.

M*x åker hem till honom för att hindra honom men Tor vägrar ändra sig.
M*x är rädd att kopplas till nånting med markfejd och tar med sig alla papper som rör tomten för han tror det finns papper från Lantmäteriet där.

Det är min gissning.
Pengarna hade Tor hemma redan han vet att det kostar max 10000 i stöten. Så han är förberedd om de vill ha cash direkt.
Citera
2017-01-01, 18:08
Medlem
Anledningen bakom mordet är nog mera heta känslor och bristande impulskontroll än direkt begripliga motiv.
Kanske gjorde M*x ett misstag när han byggde delvis på Tors mark. Och vill lösa detta mellan dem.

Men Tor är ursinnig och säger att nog är nog. Jag året på lantmäteriet idag. Sen när det är utrett får det bli en polissak.
Citera
2017-01-01, 18:13
Medlem
De tiotusen och mer därtill fanns säkert hemma. Huset är ju betalt sen länge och huset värmer han med sin egen ved.
Ville inte lantmäteriet ha pengarna i näven räknar han väl att åka till banken efteråt och betala fakturan.
Citera
2017-01-01, 18:18
Medlem
Kanske vågar de inte tända lyset pga grannar. Kanske är det för stressade. Så de sorterar ut allt uppe i skogen istället.
Men med sig tog de allt de hittade rörande huset. Kanske hade gw rätt i att de trodde ett papper som inte fanns existerade.
Citera
2017-01-01, 18:44
Medlem
För en bonde är marken hans lilla älskling. Och båthuset var ju onekligen snyggt. Så det har nog fått mycket kärlek nedlagt under semesterdagar när det byggdes. Så som sagt mer känslor än andra motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in