Citat:
Ursprungligen postat av
PublicenemyNo2
Kanske inte idag, gissningsvis har han restriktioner. Men tänkte på en annan sak du skrev i tråden tidigare. Ifall den åtalade kanske fuskade lite som "lantmätare" , med tanke på utbildningen han avslutade efter 3 månader. Han kanske blev anlitad av Tor, som enligt tråden skulle sälja tomter, nåt gick fel där. Kunde förklara en hel del. Pengarna, kontakterna, som då Tor hade. Svarta pengar som den anhållne tänkte sig att få. På nåt sätt måste dom ha fått kontakt.
Den åtalade pluggade alltså mätteknik. Det är inte ett område jag känner till något vidare.
Konsulterade artikeln på Wikipedia:
Citat:
Mätteknik eller metrologi (av grekiska: metron, mått, och logos, lära, vetenskap) är läran om mätning, en vetenskapsgren, främst inom fysik och elektronik som handlar om hur olika fysikaliska storheter mäts.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mätteknik
På den beskrivningen låter det ju som att det är ganska väsensskilt från lantmäteri.
Men Wiki-artikeln kanske ger en felaktig bild.
Dessutom tror jag inte att den åtalade är så entreprenöriell, låt gå för att det vore svart, att han drar igång något sådant. Jag har också fortfarande svårt att se hur de skulle komma i kontakt med varandra. Annons? Den åtalade saknade nätverk, tror jag.
Och nej, GM och BO måste inte kommit i kontakt med varandra på något vis. Morden kan mycket väl vara första gången de träffades eller hade kontakt. Se exempelvis morden i Linköping eller Mantorp.