2026-08-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Varför skyddar alla i branchen den kvinnliga djurplågaren? det måste finnas tusentals som vet hennes namn men ingen har kurage nog att komma med ett namn! skrämmande och mycket oroväckande.

Hennes namn är Is*be**e K*h*in
*=a
*= L

Det andra namnet som kommer upp är gamla skötarens namn. Den personen verkar inte jobba kvar enligt Facebook.
Citera
2026-08-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmakarlsson9810
Hennes namn är Is*be**e K*h*in
*=a
*= L

Det andra namnet som kommer upp är gamla skötarens namn. Den personen verkar inte jobba kvar enligt Facebook.
Stämmer nog bra. Bor i Fjärås.
Citera
2026-08-07, 19:52
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nu förstod du nog inte riktigt mitt inlägg. Jag tycker inte att det är OK. Däremot tycker majoriteten av de som är aktiva inom travsporten det. Många ser det tom som ett helt legalt sätt att "kuva" vissa typer av hästar. Förstår du bättre nu varför det är så tyst från etablerade travtränare? Om det kan vara någon tröst så var det än värre för några tiotal år sedan.
Ja om jag minns rätt var det debatter o anklagelser att travtränare hade el i körspöna när dom tränade travhästar o det tystades ner också ordentligt .
Citera
2026-08-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Stämmer nog bra. Bor i Fjärås.
Ser ingen vid det namnet på stallets hemsidan. Bland tävlings häst skötarna?
Citera
2026-08-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svca
Ser ingen vid det namnet på stallets hemsidan. Bland tävlings häst skötarna?

Hemsidan har inte varit uppdaterad på minst 2 år. Flera av dom som står som skötare jobbar inte där idag.
Citera
2026-08-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu

Så innan ni doppar någon i tjära, rullar denne i fjädrar och steglar kroppen efter avrättningen så kan det vara bra att i alla fall tänka igenom vilken sorts situation det är. Jag antar att det är lätt att anta, men jag vet att det är betydligt mer rättvist att veta.
Det är klart att han är i en beroendesituation eftersom han är privattränare. Men det har han ju valt helt själv.

Nu skulle jag tro att hans "karriär" är helt körd i botten, någon kusktalang är han ju inte heller.
Citera
2026-08-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Det finns aspekter som vi inte vet något om när det gäller detta. (Jag säger inte att det är rätt att slå en häst, men det kan finnas andra förklaringar än att det är en sadistisk person som gjort det.)

Tränaren är anställd av EN ägare. Det betyder att tränaren - trots att den gått med på den överenskommelsen själv - är i beroendeställning visavi ägaren. Det betyder att hästar som vanligtvis skulle skickas ur stallet, exempelvis för att de är farliga att hantera, kanske inte går att göra sig av med. Tränaren är helt enkelt bunden till att ägaren bestämmer mer än vad tränaren vill.

Någon kanske säger: "Men tränaren gick ju med på överenskommelsen från början!". Ja, förvisso, men tränaren var väldigt ung och ett erbjudande om ett fullt stall med en satsande ägare framstod som ett bättre alternativ till att traggla sig fram i tio, tjugo år och kanske aldrig riktig lyckas inom sporten.

Så innan ni doppar någon i tjära, rullar denne i fjädrar och steglar kroppen efter avrättningen så kan det vara bra att i alla fall tänka igenom vilken sorts situation det är. Jag antar att det är lätt att anta, men jag vet att det är betydligt mer rättvist att veta.

Jävlar vilket skitsnack du kommer med. Allt det du babblar om är irrelevant. Vi har på film hur en häst blir slagen ett antal gånger av Haapakangas. Att slå en häst på det viset är aldrig rimligt.
Citera
2026-08-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmakarlsson9810
Hemsidan har inte varit uppdaterad på minst 2 år. Flera av dom som står som skötare jobbar inte där idag.
Aha kollade inte när sidan var uppdaterad senast.
Citera
2026-08-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadfanhardugjortnu
Någon som vet vem den svenske travtränaren som ofta ses på V85 är, som misshandlade en häst i hästtransporten? Det finns ännu inga uppgifter om var det geografiskt skedde. Svensk Travsport har startat en utredning mot tränaren.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/gkJo3k/travtranare-utreds-efter-att-ha-slagit-hast
Helt sjukt! Jag hoppas att någon har gjort en "berättigad" orosanmälan?
Citera
2026-08-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulledentredje23r
Vart ser du att han skulle bli biten i axeln? När man tittar på klippet där de kliver av syns inget sådant. Det man ser är att hästen reagerar när den blir trängd under bandet och lyfter bort huvudet, vilket är en tydlig flyktreaktion. Jag ser inget tydligt utfall från hästen mot någon människa i den sekvensen.

Och även om hästen nu skulle ha levt rövare i transporten eller varit svår att hantera – hur kan det försvara agerandet efteråt? Är det verkligen okej att kliva av och slå en häst för att den gjort fel?

Det rimliga i en sådan situation borde vara att försöka lugna hästen och minska stressen, inte att skrämma den ännu mer. Det är inte konstigt att en häst försöker fly efter att ha blivit utsatt för något den upplever som hotfullt. Hästar är flyktdjur, och det vet alla som hanterar hästar.

Om hästen varit stressad eller farlig borde situationen ha hanterats lugnt, med fokus på säkerhet och att minimera ytterligare rädsla – inte med slag eller hårda bestraffningar.

Precis när han kliver under bandet så gör hästen ett tjuvnyp, knappt märkbart men det är därför han börjar slå.
Vem har försvarat något?
Citera
2026-08-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Håll käften

Detta är min observation av händelseförloppet utan inblandning av värderingar eller åsikter.

Att observera och försöka förstå händelseförloppet var min första tanke.

För att förstå måste man hitta svaren på varför.

Varför stannade dom?
Varför var hästen stressad?
Hade den trasslat sig?
Vad hade hänt om hästen faktiskt kom ut på vägen bland bilarna?
Slog dom av ren sadism eller gjorde dom allt i sin makt för att hästen inte skulle skena ut i trafiken och bli påkörd?

Jävligt relevanta frågor ändå.

Man slår inte hästar, absolut inte! Man slår inga djur.

Man låter dom heller inte vräka sig ut ur transporter på vältrafikerade vägar med fara för deras och trafikanters liv.

Vad gör man i en sån här situation, hästfolk?

Kan ni berätta hur man får stopp på 500 kgs uppstressat muskelpaket som bestämt sig för att ta sig UT?

Undrar av ren nyfikenhet.

Jag förstår att det finns någon form av mellanskiva att sätta in i transporten för att dom ska stå mer still, varför använder man inte det här för att förhindra att denna situation uppstår från början?

Är det svårare att få på hästen på transporten med en sån vägg eller varför skulle man välja att åka utan ?

Är det lättare att lasta hästen om det är större utrymme?
Citera
2026-08-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Detta är min observation av händelseförloppet utan inblandning av värderingar eller åsikter.

Att observera och försöka förstå händelseförloppet var min första tanke.

För att förstå måste man hitta svaren på varför.

Varför stannade dom?
Varför var hästen stressad?
Hade den trasslat sig?
Vad hade hänt om hästen faktiskt kom ut på vägen bland bilarna?
Slog dom av ren sadism eller gjorde dom allt i sin makt för att hästen inte skulle skena ut i trafiken och bli påkörd?

Jävligt relevanta frågor ändå.

Man slår inte hästar, absolut inte! Man slår inga djur.

Man låter dom heller inte vräka sig ut ur transporter på vältrafikerade vägar med fara för deras och trafikanters liv.

Vad gör man i en sån här situation, hästfolk?

Kan ni berätta hur man får stopp på 500 kgs uppstressat muskelpaket som bestämt sig för att ta sig UT?

Undrar av ren nyfikenhet.

Jag förstår att det finns någon form av mellanskiva att sätta in i transporten för att dom ska stå mer still, varför använder man inte det här för att förhindra att denna situation uppstår från början?

Är det svårare att få på hästen på transporten med en sån vägg eller varför skulle man välja att åka utan ?

Är det lättare att lasta hästen om det är större utrymme?

Äntligen någon som tänker till lite innan man spyr ur sig alla kritik mot VH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in