2026-08-11, 10:24
Medlem
Därför man inte går på trav, zoo, cirkus m.m
Stackars djur..
Citera
2026-08-11, 13:04
Medlem
Jag fattar inte hur man kan stå passiv och filma
Jag hade fått fram och dragit på gubbjäveln på samma sätt han slår hästen😡
Det där är vardagsmat inom hästeriet på alla nivåer dock filmas inte alla
Citera
2026-08-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Vet du om sådana här liknande handlingar inom trav- galoppvärlden är vanligt förekommande?
Vissa skryter om att vi har en fantastisk hästvälfärd i detta land men hur är det, egentligen med den saken?
Jag tycker även att man får uppfattningen om att tystnaden är mer eller mindre total. Några tränare/ägare tex Almhede (eloge till henne!) har tagit avstånd öppet, varför gör inte fler detta?
Inom travet är detta inget ovanligt
Men mycket sker i det dolda
Höll på med trav några år
Allt handlar om pengar
Några grejer jag sett med egna ögon
Hästar i Örebro travet går utan mat och vatten från dom släpps ut till dess dom kommer in alla åldrar alla årstider
Bara att åka förbi på.vögen ett par ggr under en dag så ser man anmält så många gånger men det fortgår
Hästarna står inne från fredag till måndag och får inte lockat dom står alltså i sin egen skit och piss hela helgen för personal är dyrt ingen mockar mat och vatten får dom men hur många gånger är frågan
Lyder inte häst åker dom på en knytnäve i huvudet
Folk har stora kättingar runt karleder på hästar när dom åker transport om dom inte står still
Inom travet verkar man fortfarande blod för det anses vara bra för hovarna
Dessutom så har travhästar mycket längre hovar än vad som är bra för travfolk tror dom travar bättre då. Det enda som sker är att dom får skador i senor och ligament.
Det matas med så mycket kraftfoder att dom får kors förlamning
Utevistelse är minimal
Dom flesta står på box 23 timmar om dygnet för att inte skada sig
Jag kan skriva ännu mer...
Citera
2026-08-11, 13:16
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Talande tystnad från såväl de flesta aktiva samt från poddare och övrig travmedia.

Tydligt när sänt här händer att svenskt trav är en ankdamm, folk är livrädda att säga något och stöta sig med uppdragsgivare och bekanta i sporten.

Ska bli intressant att ta del av nästa podd med Neves och Skoglund, vore helt sjukt om de väljer att ignorera eller tona ned.

Några har uttalat sig men VAR är TRAVELITEN???

HALLOJ
Goop, Ö Kihlström, fam Djuse, Gocciadoro, Jepson, Daniel Rede’n, Jorma K, Svedberg, Skoglund, Östre, Lennartsson, Sjöström, Dwight m.fl. ….

Varför är alla NI så TYSTA❓????❓??❓
Citera
2026-08-11, 13:34
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Inom travet är detta inget ovanligt
Men mycket sker i det dolda
Höll på med trav några år
Allt handlar om pengar
Några grejer jag sett med egna ögon
Hästar i Örebro travet går utan mat och vatten från dom släpps ut till dess dom kommer in alla åldrar alla årstider
Bara att åka förbi på.vögen ett par ggr under en dag så ser man anmält så många gånger men det fortgår
Hästarna står inne från fredag till måndag och får inte lockat dom står alltså i sin egen skit och piss hela helgen för personal är dyrt ingen mockar mat och vatten får dom men hur många gånger är frågan
Lyder inte häst åker dom på en knytnäve i huvudet
Folk har stora kättingar runt karleder på hästar när dom åker transport om dom inte står still
Inom travet verkar man fortfarande blod för det anses vara bra för hovarna
Dessutom så har travhästar mycket längre hovar än vad som är bra för travfolk tror dom travar bättre då. Det enda som sker är att dom får skador i senor och ligament.
Det matas med så mycket kraftfoder att dom får kors förlamning
Utevistelse är minimal
Dom flesta står på box 23 timmar om dygnet för att inte skada sig
Jag kan skriva ännu mer...

GÖR DET! SKRIV NER OCH SPRID!!

För det är nämligen så här; att trav- och galoppsporten kan ENDAST fortsätta OM allmänheten TILLÅTER detta.

I Travronden har P. Engblom skrivet en VARNANDE parallell till racing-tävlingarna med greyhounds som hölls i Florida.

”Efter omfattande kritik mot förhållande inom sporten FÖRLORADE hundkapplöpningen till slut samhällets acceptans och FÖRBJÖDS. Sporten FÖRLORADE i praktiken sin SOCIAL LICENSE TO OPERATE”

Engblom menar att det finns här en läxa som vore OKLOKT att ignorera.

Läs hela inlägget nedan

https://www.travronden.se/asikter/insandare/vilket-ansvar-har-hastagarna
Citera
2026-08-11, 14:04
Medlem
Citat:
GÖR DET! SKRIV NER OCH SPRID!!

För det är nämligen så här; att trav- och galoppsporten kan ENDAST fortsätta OM allmänheten TILLÅTER detta.

I Travronden har P. Engblom skrivet en VARNANDE parallell till racing-tävlingarna med greyhounds som hölls i Florida.

”Efter omfattande kritik mot förhållande inom sporten FÖRLORADE hundkapplöpningen till slut samhällets acceptans och FÖRBJÖDS. Sporten FÖRLORADE i praktiken sin SOCIAL LICENSE TO OPERATE”

Engblom menar att det finns här en läxa som vore OKLOKT att ignorera.

Läs hela inlägget nedan

https://www.travronden.se/asikter/insandare/vilket-ansvar-har-hastagarna
Jag har anmält allt som jag sett
Jag har aldrig varit anonym
Men myndigheterna är så jävla flata
Citera
2026-08-11, 14:28
Avslutad
Travtränaren polisanmäls –
efter video där häst blir slagen.

Fångades av en övervakningskamera.
Varning för obehagliga bilder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/travtranare-mister-licensen-efter-video-dar-hast-misshandlas
Citera
2026-08-11, 15:18
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Några har uttalat sig men VAR är TRAVELITEN???

HALLOJ
Goop, Ö Kihlström, fam Djuse, Gocciadoro, Jepson, Daniel Rede’n, Jorma K, Svedberg, Skoglund, Östre, Lennartsson, Sjöström, Dwight m.fl. ….

Varför är alla NI så TYSTA❓????❓??❓
Pengakåta ynkryggar som visar tysnadskulturen i travet.
Citera
2026-08-11, 15:50
Medlem
Citat:
Så du ser ingen skillnad på att tex använda ett stängsel för att skydda hästen från (att springa ut i vägen/ner i något kärr) eller att sätta en grimma och leda hästen till ren och skär misshandel?
För mig är det skillnad att använda ett dragdjur till tex arbete (att dra timmer) än att piska dem för att den ska springa på ett speciellt sätt för oss människors höga nöje.

Ett dragdjur är ju för människors skull och man vill ju att de ska göra på ett visst sätt för att den ska kunna dra likaväl när man leder den. Å grimma är ju för att kunna kontrollera hästen. Du verkar ju inte ha speciellt höga tankar om att hästen inte skulle veta var den ska gå. Stängslet är ju till för att kontrollera hästen och skrämma den från att rymma med hjälp av el som gör ont när den kommer åt inge större skillnad mot att piska eller slå den de har ju samma syfte att kontrollera hästen genom obehag
Citera
2026-08-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Talande tystnad från såväl de flesta aktiva samt från poddare och övrig travmedia.

Jag tycker att Travronden får godkänt i det här fallet. De har skrivit en del om händelsen.
Till exempel följande:

https://www.travronden.se/asikter/ledare/handlingar-skapar-fortroende-inte-bortforklaringar

Citat:
Misshandeln sker öppet och ogenerat, i dagsljus, intill en väg där bilar passerar förbi. När den är över slås dörren igen och hästen lämnas ensam kvar. Det som avslöjades är inte bara en skamfläck för de inblandade – det är en ödesfråga för hela travsporten.
Citera
2026-08-11, 20:19
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Ett dragdjur är ju för människors skull och man vill ju att de ska göra på ett visst sätt för att den ska kunna dra likaväl när man leder den. Å grimma är ju för att kunna kontrollera hästen. Du verkar ju inte ha speciellt höga tankar om att hästen inte skulle veta var den ska gå. Stängslet är ju till för att kontrollera hästen och skrämma den från att rymma med hjälp av el som gör ont när den kommer åt inge större skillnad mot att piska eller slå den de har ju samma syfte att kontrollera hästen genom obehag

Har jag förstått dig rätt om du menar att endast vildhästar skulle få förekomma? Som springer lösa som älg å rådjur tex?
Citera
2026-08-11, 20:44
Medlem
Citat:
Har jag förstått dig rätt om du menar att endast vildhästar skulle få förekomma? Som springer lösa som älg å rådjur tex?

Säg mig var någonstans har jag skrivit de? De jag menar är att detta är en del av att ha tamdjur jag tror att de förekommer många gånger där människor tar till metoder som är oetisk för att hantera djur. Dock är ju djurplågeri något som avgörs av människor och etik påhittat av människor inte djuren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in