Igår, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadfanhardugjortnu
Någon som vet vem den svenske travtränaren som ofta ses på V85 är, som misshandlade en häst i hästtransporten? Det finns ännu inga uppgifter om var det geografiskt skedde. Svensk Travsport har startat en utredning mot tränaren.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/gkJo3k/travtranare-utreds-efter-att-ha-slagit-hast
Helt sjukt! Jag hoppas att någon har gjort en "berättigad" orosanmälan?
Citera
Igår, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulledentredje23r
Vart ser du att han skulle bli biten i axeln? När man tittar på klippet där de kliver av syns inget sådant. Det man ser är att hästen reagerar när den blir trängd under bandet och lyfter bort huvudet, vilket är en tydlig flyktreaktion. Jag ser inget tydligt utfall från hästen mot någon människa i den sekvensen.

Och även om hästen nu skulle ha levt rövare i transporten eller varit svår att hantera – hur kan det försvara agerandet efteråt? Är det verkligen okej att kliva av och slå en häst för att den gjort fel?

Det rimliga i en sådan situation borde vara att försöka lugna hästen och minska stressen, inte att skrämma den ännu mer. Det är inte konstigt att en häst försöker fly efter att ha blivit utsatt för något den upplever som hotfullt. Hästar är flyktdjur, och det vet alla som hanterar hästar.

Om hästen varit stressad eller farlig borde situationen ha hanterats lugnt, med fokus på säkerhet och att minimera ytterligare rädsla – inte med slag eller hårda bestraffningar.

Precis när han kliver under bandet så gör hästen ett tjuvnyp, knappt märkbart men det är därför han börjar slå.
Vem har försvarat något?
Citera
Idag, 00:38
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Precis när han kliver under bandet så gör hästen ett tjuvnyp, knappt märkbart men det är därför han börjar slå.
Vem har försvarat något?

Håll käften
Citera
Idag, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Håll käften

Detta är min observation av händelseförloppet utan inblandning av värderingar eller åsikter.

Att observera och försöka förstå händelseförloppet var min första tanke.

För att förstå måste man hitta svaren på varför.

Varför stannade dom?
Varför var hästen stressad?
Hade den trasslat sig?
Vad hade hänt om hästen faktiskt kom ut på vägen bland bilarna?
Slog dom av ren sadism eller gjorde dom allt i sin makt för att hästen inte skulle skena ut i trafiken och bli påkörd?

Jävligt relevanta frågor ändå.

Man slår inte hästar, absolut inte! Man slår inga djur.

Man låter dom heller inte vräka sig ut ur transporter på vältrafikerade vägar med fara för deras och trafikanters liv.

Vad gör man i en sån här situation, hästfolk?

Kan ni berätta hur man får stopp på 500 kgs uppstressat muskelpaket som bestämt sig för att ta sig UT?

Undrar av ren nyfikenhet.

Jag förstår att det finns någon form av mellanskiva att sätta in i transporten för att dom ska stå mer still, varför använder man inte det här för att förhindra att denna situation uppstår från början?

Är det svårare att få på hästen på transporten med en sån vägg eller varför skulle man välja att åka utan ?

Är det lättare att lasta hästen om det är större utrymme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in