2026-08-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Väntar ff på det jag med.
Finns 2 tänkbara. Googla på hästar och stall och skötare. Nån på fb hävdade att denne tidigare varit anställd hos MT
Citera
2026-08-07, 16:50
Medlem
exoticspices avatar
Hästen vänder bort huvudet när hon öppnar dörren. Ett tecken på att hästen är van vid att bli slagen. Annars hade den vänt sig mot henne som hästar gör av nyfikenhet när människor närmar sig.

Hästen var fast i trailern hade ingen chans att komma undan slagen mot huvud och hals.
Citera
2026-08-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hästen vänder bort huvudet när hon öppnar dörren. Ett tecken på att hästen är van vid att bli slagen. Annars hade den vänt sig mot henne som hästar gör av nyfikenhet när människor närmar sig.

Hästen var fast i trailern hade ingen chans att komma undan slagen mot huvud och hals.
Det kan man inte veta säkert men absolut mest troligt är det som du säger
Citera
2026-08-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Det är Leon, Sandra och Emma i studion idag. Slog på sändningen nyss, har de sagt något? Det går ju inte att vara tysta om det här.

Varför skulle dom prata om detta i studion? De hade väl fullt upp med lunchtravet från Fornaboda och intervjuer inför V85 på Östersund. Folk som är insatta i sporten tycker nog inte liknande händelser vare sig är så allvarligt eller speciellt ovanligt.
Citera
2026-08-07, 18:10
Medlem
Baptistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Ok ! Namnet kommer nog fram….

Varför skyddar alla i branchen den kvinnliga djurplågaren? det måste finnas tusentals som vet hennes namn men ingen har kurage nog att komma med ett namn! skrämmande och mycket oroväckande.
Citera
2026-08-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Varför skyddar alla i branchen den kvinnliga djurplågaren? det måste finnas tusentals som vet hennes namn men ingen har kurage nog att komma med ett namn! skrämmande och mycket oroväckande.
Relevant fråga. Vi har ju här sökt efter namnet. Blir olika namn . Jag sökte på Chat Gtp , någon har varit på FB och fått ett annat namn. Någon har sökt på ställen jag inte har koll på. Läs i tråden. Men som sagt rätt namn ramlar nog fram snart.
Citera
2026-08-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste

Undrar jag med ,fega människor är det som inte vågar stå upp för djuren , dom blir lika delaktiga då 😡
Citera
2026-08-07, 18:25
Medlem
Drujnasus avatar
Det finns aspekter som vi inte vet något om när det gäller detta. (Jag säger inte att det är rätt att slå en häst, men det kan finnas andra förklaringar än att det är en sadistisk person som gjort det.)

Tränaren är anställd av EN ägare. Det betyder att tränaren - trots att den gått med på den överenskommelsen själv - är i beroendeställning visavi ägaren. Det betyder att hästar som vanligtvis skulle skickas ur stallet, exempelvis för att de är farliga att hantera, kanske inte går att göra sig av med. Tränaren är helt enkelt bunden till att ägaren bestämmer mer än vad tränaren vill.

Någon kanske säger: "Men tränaren gick ju med på överenskommelsen från början!". Ja, förvisso, men tränaren var väldigt ung och ett erbjudande om ett fullt stall med en satsande ägare framstod som ett bättre alternativ till att traggla sig fram i tio, tjugo år och kanske aldrig riktig lyckas inom sporten.

Så innan ni doppar någon i tjära, rullar denne i fjädrar och steglar kroppen efter avrättningen så kan det vara bra att i alla fall tänka igenom vilken sorts situation det är. Jag antar att det är lätt att anta, men jag vet att det är betydligt mer rättvist att veta.
Citera
2026-08-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Varför skulle dom prata om detta i studion? De hade väl fullt upp med lunchtravet från Fornaboda och intervjuer inför V85 på Östersund. Folk som är insatta i sporten tycker nog inte liknande händelser vare sig är så allvarligt eller speciellt ovanligt.

Skrämmande att läsa ditt inlägg ,du tycker alltså att det är helt ok och bete sig som dom 2? Man förstår ju med din inställning att det är inte konstigt att ingen inom travet uttalar sig och att det anses som normalt och ok att ge sig på en häst med knytnävar . Travet har ju inte direkt ett bra rykte sedan innan och det lär ju knappast bli bättre av detta fallet och Törnqvist på det.
Tror inte travet har råd till detta och det är under all kritik att ingen uttalar sig , fega jävlar är det. Fy fanken vilka små människor ...
Citera
2026-08-07, 18:33
Medlem
Baptistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Tränaren är helt enkelt bunden till att ägaren bestämmer mer än vad tränaren vill.

Då får man faktiskt ha kurage att säga upp sig. I detta fall så räcker det att se videon.
Citera
2026-08-07, 18:38
Medlem
Så sent som i onsdags hade Veikko Happagangas tre hästar till start på Mantorps travbana. Kollade programmet och plötsligt berättar programledarna om vad som hänt och att det snackas på stallbacken. Hästarna fick väl en mer stryk på vägen hem och om det blir en fortsättning för hans del så lär han ju inte parkera vid en övervakningskamera. Men kräket ska väck ifrån allt vad hästar heter.
Citera
2026-08-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Skrämmande att läsa ditt inlägg ,du tycker alltså att det är helt ok och bete sig som dom 2? Man förstår ju med din inställning att det är inte konstigt att ingen inom travet uttalar sig och att det anses som normalt och ok att ge sig på en häst med knytnävar . Travet har ju inte direkt ett bra rykte sedan innan och det lär ju knappast bli bättre av detta fallet och Törnqvist på det.
Tror inte travet har råd till detta och det är under all kritik att ingen uttalar sig , fega jävlar är det. Fy fanken vilka små människor ...

Nu förstod du nog inte riktigt mitt inlägg. Jag tycker inte att det är OK. Däremot tycker majoriteten av de som är aktiva inom travsporten det. Många ser det tom som ett helt legalt sätt att "kuva" vissa typer av hästar. Förstår du bättre nu varför det är så tyst från etablerade travtränare? Om det kan vara någon tröst så var det än värre för några tiotal år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in