2026-08-07, 13:54
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avocado88
man är ju verkligen nyfiken på motiv, om han nu är den skyldige.
Jag gissar på att han haft nån slags affär med Tor och det blivit en dispyt om pengar, Tor kunde tydligen vara rätt grynig när det inte gick som han ville, den här tjommen har tappat alla spärrarna och angripit honom, tanten åkte med i farten när hon kom ned springandes.
Citera
2026-08-07, 13:55
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det gör han inte nej. Döms du för ett brott så får du påföljd utifrån de lagar som var gällande när lagbrottet skedde.
Är det så?? Konstigt i så fall.
Citera
2026-08-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Nej, var har du fått det ifrån. Han döms efter nuvarande lagstiftning givetvis.

Han skall dömas efter dåvarande lagar och praxis, eftersom att någonting annat hade varit att anse som retroaktiv rättstillämpning. Jag har utvecklat detta i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-07, 13:58
Medlem
Är det någon som har koll på FUP:en på 2000 sidor? När kan vi tänkas få tillgång till den?
Citera
2026-08-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Totalt nio förhör har hållits med MGM. Direkt efter första förhöret medgav att han var på brottsplatsen när dubbelmordet inträffade.

– Jag var ute på en långpromenad och så hörde någon skrek. Och så gick jag dit och kollade och såg något bråk.

Och så skrek jag åt honom att sluta. Och så slog de ihjäl en kvinna.

MGM berättar även att han mått ”väldigt dåligt” efter händelsen och att han ”hade dåligt samvete för att han inte hade gjort någonting vid aktuellt tillfälle”. På fråga om han sökt hjälp för sitt mående svarar han:

"Då blir jag misstänkt. Det är väl ganska uppenbart. Det låter ju inte speciellt bra."

Ja det är ju troligt att mördare skulle lämna kvar ett vittne... Gerd mördades just därför atr hon var på fel plats vid fel tidpunkt.

Nej bra kan han inte ha mått. Det är uppenbart att han inte.mått bra. Hoppas han berättar nu, inser att hans halvlögner är genomskinliga.
Citera
2026-08-07, 13:59
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avocado88
man är ju verkligen nyfiken på motiv, om han nu är den skyldige.

Precis, motivet är ju dolt i dunkel.

Inga pengar, 10000 i Tors byxor låg kvar.

Om jag inte missminner så hade ett bankomat används en bit från MGM bodde men misslyckade att ta ut något. Dessutom ingen kamera på nämnda bankomat.
Var det Tors kort?

Från Stämningsansökan:
•Anträffat gods i skogen och Gärds bankomatkort 884-893 och 894-918

https://imgur.com/a/dumpade-f-rem-l-sB8YBzw
Citera
2026-08-07, 14:00
Medlem
Mindbusinesss avatar
Har man hittat mordvapnet - yxan?
Citera
2026-08-07, 14:01
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Kanon att kredda fel personer?
Vad menar du? Jag tackar Greven för hans inlägg. Vem tycker du jag ska "kredda" för Grevens inlägg då?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han skall dömas efter dåvarande lagar och praxis, eftersom att någonting annat hade varit att anse som retroaktiv rättstillämpning. Jag har utvecklat detta i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Bra redogörelse, med tillägget att han kan få mer än tio års fängelse, eftersom det rör sig om mer än ett (1) mord. Jag är osäker på vad som är den maximala tidsbestämda påföljden här. Men mer än tio år i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Vad menar du? Jag tackar Greven för hans inlägg. Vem tycker du jag ska "kredda" för Grevens inlägg då?

Är less på att lägga ner tid och arbete på att ta fram dokument, och sedan kreddas någon annan för mitt jobb. Ca 57:e gången det händer.

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Tack till alla i tråden som bidragit med information! Kom gärna med förslag på tillägg eller korrigeringar!

Korrigera så fakta blir rätt. Som jag först bad om i PM, förgäves, för att slippa tjafs i tråden om dubbelmordet.

När du har valt att "kredda" och tagit på dig att göra "faktasammanställning" där du t o m uppmanar oss att komma med korrigeringar, behöver du tåla att vi andra svarar på din uppmaning om faktafel i sammanställningarna. Istället för att kalla oss ord och underlåta att korrigera. Du tål inte rättmätig kritik.

Du väljer ett kreddsystem. Jag har inte uttalat mig om kreddning som företeelse.

Utan jag reagerar på att andra kreddas för arbetet som jag lagt ner. Varannan vecka ungefär. År efter år. Det gör att jag lessnar på att hjälpa till och ta fram domstolsdokument

Källor är en seriös sak. De ska vara korrekta, om man använder källa. Annars kan du skippa det. Vilket vore mer seriöst än att felkälla.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-08-07 kl. 14:43.
Citera
2026-08-07, 14:02
Medlem
Efter att ha läst igenom bra sammanfattning om mgm känns det lite spontant som mgm troligen har nån diagnos på autismspektrat.

Inte så ovanligt, bland mordmisstänkta. Kan man reflektera. Om än bara en känsla, ej baserad på statistik.
Citera
2026-08-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Korrigera så fakta blir rätt.

Vilken fakta är fel?

Sluta sura över att du inte "creddats" tillräckligt. För det har du. Bete dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in