2026-08-09, 17:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jo jag hyser inga illusioner angående kvalitén på kvällstidningsjournalistik. Jag tänkte mest på artikelns ålder samt att den innehåller uppenbara felaktigheter.

Den som googlar litet hastigt kan snabbt få för sig att mordvapnet hittats, att förövarens fingeravtryck sannolikt är säkrade samt att Gerd mördades inne i huset.

Det kanske fanns ännu mer svammel i artikeln.
Om du är sugen på svammel rekommenderar jag faktiskt den här tråden.

Här i tråden har oskyldiga människor hängts ut som mördare i åratal och Tor blivt "bögrånmördad". (Vad annars då det här är FB.)
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-09 kl. 17:50.
Citera
2026-08-09, 17:44
Medlem
Ja och MGM har vitsordat att han drar henne bakifrån som jag minns det, i anklarna, med ansiktet nedåt, ev har ngt då fastnat under hennes naglar, om hon levt. En oerhörd sak att göra, mot stackars Gerd, och det har han, som sagt, medgett att han gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det känns lite makabert att spekulera om detta, men blodspåret blir inte svagare och svagare ju längre kroppen dras in i ladugården utan håller samma bredd hela vägen.

Det ser ut som "flödet" är konstant. Blodspåret är jämnbrett hela vägen. Något som kan tyda på att hjärtat slår.

Var cirkulationen helt borta och Gerd död gissar jag att blodspåret skulle bli som när man doppar en pensel i färg. Det blir tunnare och tunnare med färg ju längre man drar den. Så ser inte blodspåret på bilderna ut.
Citera
2026-08-09, 17:45
Medlem
Citat:
Det är väl uppenbart att MGM säger tillräckligt mycket för att förklara hans DNA på Gerd. Sedan säger han inte så mycket mer.

Det är därför upp till Åklagaren att presentera ett annat alternativ.

Kan åklagaren presentera underlag för att MGM kände Tor innan mordet tappar hans historia nästan all trovärdighet.

Hade MGM varit tidningsbud åt Tor? Bråk vid postlådan om att inte stänga locket när det regnar? Tor påpekade kanske att han fått fel tidning och något brann i huvudet på MGM som återvände på sin lediga dag och slog ihjäl Tor?

Själva mordet är nog löst, men det juridiska efterspelet kan nog bli lite av ett Västgötaklimax.

Som sagt var är det mina egna tankar och inte så mycket mer än så.
Ja, så kan det absolut vara. Jag tror det handlar om pengar, nåt ekonomiskt mellanhavande. Vet vi att den åtalade jobbade som tidningsbud i Härnösandstrakten?? Att det blev bråk om en postlåda. Det kan absolut vara så. En autistisk person kan brinna. Vet vi att han var tidningsbud i Härnösand ??
Citera
2026-08-09, 17:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det känns lite makabert att spekulera om detta, men blodspåret blir inte svagare och svagare ju längre kroppen dras in i ladugården utan håller samma bredd hela vägen.

Det ser ut som "flödet" är konstant. Blodspåret är jämnbrett hela vägen. Något som kan tyda på att hjärtat slår.

Var cirkulationen helt borta och Gerd död gissar jag att blodspåret skulle bli som när man doppar en pensel i färg. Det blir tunnare och tunnare med färg ju längre man drar den. Så ser inte blodspåret på bilderna ut.

Instämmer. Dessutom våld mot Gerd inne i ladans rum:

”Den tekniska undersökningen av fyndplatsen av Tor Öberg och Gerd Wiklund inne i ladugården tyder också på att Gerd utsatts för våld även där inne.

Något som den nu häktade mannen inte har någon förklaring till.”

Vem har utsatt Gerd för detta våld …efter att JJ panikslaget rusat iväg…Mållgan nr3?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas
Citera
2026-08-09, 17:48
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Om du är sugen på svammel rekommenderar jag faktiskt den här tråden.

Här i tråden har oskyldiga människor hängts ut som mördare i åratal och Tord blivt "bögrånmördad". (Vad annars då det här är FB.)

Jag är smärtsamt medveten om detta. Det är mer än en gång jag uppmanat folk att sluta läsa deckare. De är sällan bra för ens verklighetsuppfattning.
Citera
2026-08-09, 17:48
Medlem
Pandalina4s avatar
De båda BO hittades 2 dörrar in, dvs ladugårds dör som kan stått öppen sedan en grå dörr till nästan direkt till vänster.

Fanns det annan ingång till där de hittades en det man ser i filmen?

https://www.expressen.se/nyheter/krim/brattasmannens-mamma-berattar-om-sista-motena-med-sonen/
Citera
2026-08-09, 17:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Bra analys! Finns det nån läkare här som kan ge ett inspel?
Jag medger dock att det borde bidra med lite blod om man lyfter upp benen och hålet är i huvudet, lägsta punkten, även om hjärtat slutat slå.

Tittar man noga på bilderna blir de också lite smalare "inåt svängen" mot dörren.

Är det ett konstant flöde spelar också farten hon dragits med roll för bredden. Det är dock tydligt för mig "som blodspårsexpert" att kroppen dragits i en konstant rörelse utan uppehåll i första rummet.

Det känns lite makabert att spekulera om detta, men något ska tydligen rättsläkaren bidra med i förhandlingen verkar det som.
Citera
2026-08-09, 17:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Ja, så kan det absolut vara. Jag tror det handlar om pengar, nåt ekonomiskt mellanhavande. Vet vi att den åtalade jobbade som tidningsbud i Härnösandstrakten?? Att det blev bråk om en postlåda. Det kan absolut vara så. En autistisk person kan brinna. Vet vi att han var tidningsbud i Härnösand ??
Nej. Jag tror att jag läst att han jobbat som tidningsbud, men det var nog inte i Härnösand.
Citera
2026-08-09, 17:59
Medlem
Tycker det även ser ut som att på första bilden utanför ladan så har hon dragits en längre bit från gårdsplanen också innan man kommer till dörren. Så mängden blod är helt klart väldigt viktigt att reda ut samt det du är inne på: tyder mängden blod på en levande person eller död.

Jag tror och hoppas att åklagaren kan pressa JJ tydligt på dessa punkter och det jag resonerar kring och förhoppningvis få honom att tappa fasaden.

Citat:
Jag medger dock att det borde bidra med lite blod om man lyfter upp benen och hålet är i huvudet, lägsta punkten, även om hjärtat slutat slå.

Tittar man noga på bilderna blir de också lite smalare "inåt svängen" mot dörren.

Är det ett konstant flöde spelar också farten hon dragits med roll för bredden. Det är dock tydligt för mig "som blodspårsexpert" att kroppen dragits i en konstant rörelse utan uppehåll i första rummet.

Det känns lite makabert att spekulera om detta, men något ska tydligen rättsläkaren bidra med i förhandlingen verkar det som.
Citera
2026-08-09, 17:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Instämmer. Dessutom våld mot Gerd inne i ladans rum:

”Den tekniska undersökningen av fyndplatsen av Tor Öberg och Gerd Wiklund inne i ladugården tyder också på att Gerd utsatts för våld även där inne.

Något som den nu häktade mannen inte har någon förklaring till.”

Vem har utsatt Gerd för detta våld …efter att JJ panikslaget rusat iväg…Mållgan nr3?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas
Finns det bevis på våld mot Gerd inne i rummet borde det väl vara kört för MGM?

Där inne finns så klart blodspår som vi inte sett i tråden än, men som kan tala sitt tydliga språk.

För övrigt tvivlar jag inte en sekund på att han är skyldig, men om han fälls är en juridisk fråga.
Citera
2026-08-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men vad jag TROR och du TROR är ju inte fakta. Vad du och jag personligen tycker om bevisläget är heller inte fakta. Detta är heller inte särskilt mycket "juridik" eftersom att det snarare bygger på "värdering" och "bedömning". Så detta är ju varken någonting att vara upprörd över, eller att gå i polemik om. Vi tycker olika helt enkelt - och det är okej!

Det jag söker svar/argument kring är ju din övertygelse om att mitt påstående, kring skillnaden mellan "en bristfällig förklaring som kan motstyrkas av bevisningen" och "bara en i största allmänhet bristfällig berättelse" med slutsatsen att skuldfrågor inte avgörs på om domstolen i största allmänhet tror på den misstänktes berättelse eller inte, inte skulle stämma. För den frågan är ju både grundläggande och binär. Den har ju ett facit, vilket jag uppgett.

Nej, jag har inte läst FUP - liksom inte någon här gjort. Så reservation för det. Men i övrigt är jag säker på att det inte kommer tillkomma särskilt mycket mer matnyttigt. Någonting sådant har ju inte framkommit av rapporterande media, som ju fått ta del av FUP redan. Jag kan också konstatera att åklagaren i intervju med P3 Krim sagt att det inte finns någon mer "särskilt stark/avgörande bevisning än DNA-spåret" och heller inte att det finns någon teknisk bevisning från mannens bostad eller datorer/mobiler.
Ja vi tycker olika och åklagaren som är mera insatt än dig och mig tycker som jag.

Självklart måste du lämna trovärdiga beskrivningar på hur saker gått till, tänk om åklagaren kan visa på det inte gått till så som MGM säger, då sjunker ju hans trovärdighet något enormt.

Det här är ju ett mordfall och då görs ju en väldigt ordentlig utredning för inte ge utrymme åt något annat scenario kan ha uppstått det är nog det enda som kan rädda honom.
Citera
2026-08-09, 18:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Tycker det även ser ut som att på första bilden utanför ladan så har hon dragits en längre bit från gårdsplanen också innan man kommer till dörren. Så mängden blod är helt klart väldigt viktigt att reda ut samt det du är inne på: tyder mängden blod på en levande person eller död.

Jag tror och hoppas att åklagaren kan pressa JJ tydligt på dessa punkter och det jag resonerar kring och förhoppningvis få honom att tappa fasaden.
Nu låter det som om jag är en ärrad yxmördare, men allt för mycket true crime har fått mig att tro att de som får krosskador i huvudet kan ha agonal andning ganska länge.

Gerd kan ha rosslat till inne i det inre rummet och då blir det återigen lite makabert. Yxan borde ligga kvar på gårdsplanen om MGM drog in henne i båda benen. Går han då ut och hämtar in yxan för att fortsätta slå Gerd i skallen, eller är det andra skador som tillfogas i det inre rummet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in