2026-04-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivlar
Hundföraren som sökte av området har skrivit bok, han har nämnt det här jobbet i boken.

Citat:
Sen, drygt tio år senare så ville man från Grova brott att jag skulle visa ut platsen där hunden hittat föremålen, visade sig att snacket gått att väskan och arkivet i princip hade legat efter stora vägen och att vem som helst hade kunnat hittat föremålen.
Vet inte om jag hade varit så djävla dålig på att skriva i mitt
anträffande Promemoria vart föremålen legat eller om det var så att den som tagit emot det slarvat bort uppgifterna, surt kändes det i alla fall.
Den som vistats i skog vet att det inte är lätt att komma ihåg en speciell plats där folk inte rör sig i vanliga fall för växtligheten ökar enormt då, men så mycket vet jag att det inte låg efter någon djävla väg

Mustig prosa.
Citera
2026-04-15, 23:42
Medlem
Detta är en teori och en känsla jag fick efter att ha tittat på Svenska fall för FBI nu ikväll.

Tittar man på vad GM ville åt så var det något papper som antingen fanns i pärmen med papper eller i Gerds väska. Inga ”värdesaker” var av intresse. Tror GM jobbade på uppdrag från någon/några som visste att Gerd befann sig på gården och att de ville åt detta dokument. Kanske är det också där de andra skoavtrycken kommer in i bilden, tror ena eller båda systrarna är inblandade.

Om man googlar kan man konstatera att Tor några månader före mordet ändrat i sitt testamente. Oklart vilka ändringar som gjordes dock, men alltid ett känsligt ämne med arv, biologiska barn och en ny kärlek. Kanske var det fler ändringar på gång som ännu bara fanns på papper.
Citera
2026-04-15, 23:43
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Enligt Troian är det inkomst av tjänst.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Och han drar in en del pengar även åren där omkring. Det finns luckor i historiken men inget så här långt tyder på att han varit ett socialfall sedan Brattås. Man kan tänka att han dragit ihop en del deg under perioder och haft en buffert när han knegat mindre.
Ja jobbar man som ett as ett år, dubbla pass och mycket OB så kanske.
Men jag undrar om man kan lita på uppgifterna helt.
Om jag slår på en persons inkomst för ett år via en nättjänst, ingår inte då kapital från aktieförsäljning?
Citera
2026-04-15, 23:50
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ygger
Detta är en teori och en känsla jag fick efter att ha tittat på Svenska fall för FBI nu ikväll.

Tittar man på vad GM ville åt så var det något papper som antingen fanns i pärmen med papper eller i Gerds väska. Inga ”värdesaker” var av intresse. Tror GM jobbade på uppdrag från någon/några som visste att Gerd befann sig på gården och att de ville åt detta dokument. Kanske är det också där de andra skoavtrycken kommer in i bilden, tror ena eller båda systrarna är inblandade.

Om man googlar kan man konstatera att Tor några månader före mordet ändrat i sitt testamente. Oklart vilka ändringar som gjordes dock, men alltid ett känsligt ämne med arv, biologiska barn och en ny kärlek. Kanske var det fler ändringar på gång som ännu bara fanns på papper.

Ja JJ lär ju knappast ha blivit kontrakterad som hit-man.
Hans DNA blir ju knepigt att reda ut då, men man kanske får något svar snart...
Vi vet väl inte ens vad som har givit DNA-spåret?
Just ned tanke på arv, Tors "vresighet" och testamentet gör ju att man hellre vill misstänka en närstående.
Antar att polisen har kollat upp Tors familjemedlemmar....
Citera
2026-04-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivlar
Hundföraren som sökte av området har skrivit bok, han har nämnt det här jobbet i boken.

Utdrag ur boken:

haha men för helvete, så man vet alltså inte riktigt var grejerna hittades?
Citera
2026-04-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja jobbar man som ett as ett år, dubbla pass och mycket OB så kanske.
Men jag undrar om man kan lita på uppgifterna helt.
Om jag slår på en persons inkomst för ett år via en nättjänst, ingår inte då kapital från aktieförsäljning?

Misstänker att Troian begärde ut uppgifterna från Skatteverket. Förvärvsinkomst är offentlig handling. Där ska inte kapitalinkomster ingå. Däremot räknas eventuell A-kassa med.

Killen kan ju har varit lika ombytlig med jobb som bostad. Kört på ett tag, sagt upp sig, pillat sig i naveln en tid och sen hoppat på nåt nytt.

Toppade han de där summorna han drog in under några år med ett saftigt arv kan det förklara varför han inte tjänat många nickel på senare år. Har kunnat porrsurfa och kolla manga på heltid.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-16 kl. 00:11.
Citera
2026-04-16, 00:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det står i flera media att det var baksidan av yxan.

Det framgår även i Tv4-dokumentären. Att det var trubbsidan och de säger ”blunt force trauma”. Bosse och nån annan polis/utredare (?) tittar på en blurrad bild på en laptop, som ser ut att kanske vara från obduktionen.
Citera
2026-04-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja JJ lär ju knappast ha blivit kontrakterad som hit-man.
Hans DNA blir ju knepigt att reda ut då, men man kanske får något svar snart...
Vi vet väl inte ens vad som har givit DNA-spåret?
Just ned tanke på arv, Tors "vresighet" och testamentet gör ju att man hellre vill misstänka en närstående.
Antar att polisen har kollat upp Tors familjemedlemmar....

Ja fast stör mig på att inget sades i programmet om testamente öht. Var det första som slog mig när man såg vad de tagit, därav googlingen.

Nej, dna-spåret kan ju vara att han hjälpt gubben hugga ved någon annan dag eller vad som helst. Men det kommer väl fram…
Citera
2026-04-16, 00:14
Medlem
atts avatar
Min reflektion: Av alla konstigheter i fallet är det mest obegripliga att dottern valde att bosätta sig på platsen där hon hittat sin far och hans sambo brutalt yxmördade.
Citera
2026-04-16, 00:21
Medlem
T34Panzers avatar
Kansle lite off topic men hoppas mod tycker det är ok.Vilka andra ouppklarade mord har det nämnts att kallafallgruppen vill/avser jobba med och försöka lösa?
Citera
2026-04-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Min reflektion: Av alla konstigheter i fallet är det mest obegripliga att dottern valde att bosätta sig på platsen där hon hittat sin far och hans sambo brutalt yxmördade.

Ja, och sen går dubbelmördare fri. Hon kan ju inte veta om han kommer tillbaka.
Citera
2026-04-16, 00:56
Medlem
Nivlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
haha men för helvete, så man vet alltså inte riktigt var grejerna hittades?

Verkar lite oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in