Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag vill bara komma med ett tillägg som verkar ha missats här. Det Ångermanlands Tingsrätt meddelat är att domen meddelas den 9 september 2026 kl. 11.00 och att den tilltalade ska vara kvar i häkte till dess eller tills tingsrätten beslutar annat.
Precis som många är inne på här så är ju ett beslut om att den tilltalade skall kvarbli i häkte en fingervisning om att den kommer att dömas. Men den fingervisningen gäller ju främst när rätten både avkunnar beslut i häktningsfrågan och meddelar tid för domen. Men nu har man ju gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat". Det kan alltså betyda att rätten anser att man behöver mer tid att överlägga i skuldfrågan. Rent krasst kan det t.o.m vara så att den överläggningen är planerad nästa vecka. Det jag vill säga med detta är att om Tingsrätten endast meddelat att den tilltalade skall kvarbli i häkte, så hade jag sett det som en intäkt för att han kommer att dömas. Men nu när man gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat" så kan man inte vara lika säker på det.
Jag vill dock vara noga med att säga att det nyss nämnda inte betyder att jag säger att den tilltalade kommer att frias (utan endast att möjligheten fortfarande finns) så slipper jag få Maniac60 och FedorEmelianenko på mig om det!
Jag håller med.
Någon dom, vare sig fällande eller friande, kan vi inte med säkerhet utläsa av att JJ ska kvarstå i häkte.
Det är en signal om att rätten fortfarande bedömer honom som åtminstone på sannolika skäl misstänkt och att häktningsförutsättningarna är uppfyllda.
Men det är inte samma sak som att rätten därmed har beslutat att åtalet är styrkt bortom rimligt tvivel.
Vi vet inte om rätten redan har tagit slutlig ställning i skuldfrågan eller om överläggningen fortfarande pågår.
Vi vet inte heller om någon av rättens ledamöter har en avvikande uppfattning.
Att JJ kvarstår i häkte är naturligtvis ingen positiv signal för försvaret, men jag tycker att det är att gå för långt att därifrån dra slutsatsen att en fällande dom redan är given.