2026-08-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kontamintion inne i väska från vem om inte JJ? Samtidigt fattas ett kreditkort så någon som befann sig på plats hanterade väskan och stal kreditkotet. Inte Tor, inte Gerd. Alltså JJ som dessutom lämnade sitt DNA.
Kontamination kan ha skett då man hanterade en strumpa och väskan samtidigt 2005.

Kontamination inebär att DNA oavsiktligt har överförts.

Liten mängd kan tyda på det enligt adv medans åkl hävdar att så inte är fallet.

Vi har inte tilläggs protokollet där man tydligen redovisar mängd och hanteringskedjan.
Citera
2026-08-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Sluta att ändra på skostorlekar

På FUP-sida 921
”Avtrycket jämfördes med olika storlekar av skor med detta sulmönster. Härvid iakttogs bäst överenstämmelse med en sko med europeisk storlek 44 och 45. [...]
Skonumret för skon som avsatt avtrycket bedömdes vara minst 44 och högst 45.”

SKL är väldigt exakt.

Vilken tur att du vet bättre. Här har vi skrivit 43-45 många gånger, innan fup släpptes.

Tror du på allvar att jag har något intresse av att ändra på folks skostolek -- speciellt i det här fallet?

Hur ser din teori ut nu när det alltså rör sig om 44/45-or istället? Jag är väldigt intresserad.
Citera
2026-08-28, 16:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Sluta att ändra på skostorlekar

På FUP-sida 921
”Avtrycket jämfördes med olika storlekar av skor med detta sulmönster. Härvid iakttogs bäst överenstämmelse med en sko med europeisk storlek 44 och 45. [...]
Skonumret för skon som avsatt avtrycket bedömdes vara minst 44 och högst 45.”

SKL är väldigt exakt.

Låter bättre. I tråden finns olika uppgifter. Jag sökte igenom hela tråden med "43-45" och det ser ut som om någon blandat ihop storleken på skospåren och JJs storlek, 43.
Citera
2026-08-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hur ser din teori ut nu när det alltså rör sig om 44/45-or istället? Jag är väldigt intresserad.
Min teori är det kan inte vara JJs skoavtryck.
Citera
2026-08-28, 17:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om de på intet vis är inblandade och SER (på håll antar jag att du menar) att någon yxmördar två personer, då, om någon gång, ringer man väl polisen istället för att traska dit, rota runt och sedan hålla käften om det.

Nja, normala människor gör ju det men det finns nog undantag.
De är ju lika rädda för att bli inblandade som JJ säger sig vara.

Kan det t.o.m vara så att JJ sett dessa två personer och tipsar om det.
Citera
2026-08-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill bara komma med ett tillägg som verkar ha missats här. Det Ångermanlands Tingsrätt meddelat är att domen meddelas den 9 september 2026 kl. 11.00 och att den tilltalade ska vara kvar i häkte till dess eller tills tingsrätten beslutar annat.

Precis som många är inne på här så är ju ett beslut om att den tilltalade skall kvarbli i häkte en fingervisning om att den kommer att dömas. Men den fingervisningen gäller ju främst när rätten både avkunnar beslut i häktningsfrågan och meddelar tid för domen. Men nu har man ju gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat". Det kan alltså betyda att rätten anser att man behöver mer tid att överlägga i skuldfrågan. Rent krasst kan det t.o.m vara så att den överläggningen är planerad nästa vecka. Det jag vill säga med detta är att om Tingsrätten endast meddelat att den tilltalade skall kvarbli i häkte, så hade jag sett det som en intäkt för att han kommer att dömas. Men nu när man gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat" så kan man inte vara lika säker på det.

Jag vill dock vara noga med att säga att det nyss nämnda inte betyder att jag säger att den tilltalade kommer att frias (utan endast att möjligheten fortfarande finns) så slipper jag få Maniac60 och FedorEmelianenko på mig om det!
Jag håller med.

Någon dom, vare sig fällande eller friande, kan vi inte med säkerhet utläsa av att JJ ska kvarstå i häkte.

Det är en signal om att rätten fortfarande bedömer honom som åtminstone på sannolika skäl misstänkt och att häktningsförutsättningarna är uppfyllda.

Men det är inte samma sak som att rätten därmed har beslutat att åtalet är styrkt bortom rimligt tvivel.

Vi vet inte om rätten redan har tagit slutlig ställning i skuldfrågan eller om överläggningen fortfarande pågår.
Vi vet inte heller om någon av rättens ledamöter har en avvikande uppfattning.

Att JJ kvarstår i häkte är naturligtvis ingen positiv signal för försvaret, men jag tycker att det är att gå för långt att därifrån dra slutsatsen att en fällande dom redan är given.
Citera
2026-08-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Min teori är det kan inte vara JJs skoavtryck.

Precis.
Citera
2026-08-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är väl inte bevisat att skospår i ladan tillhörde JJ. När blev det bevisat?
Man får nog kalla det som indisium. Skoavtryck efter den som drog in Gärd i ladan, dessutom avsatt i blod.
Citera
2026-08-28, 17:29
Medlem
Citat:
Jag håller med.

Någon dom, vare sig fällande eller friande, kan vi inte med säkerhet utläsa av att JJ ska kvarstå i häkte.

Det är en signal om att rätten fortfarande bedömer honom som åtminstone på sannolika skäl misstänkt och att häktningsförutsättningarna är uppfyllda.

Men det är inte samma sak som att rätten därmed har beslutat att åtalet är styrkt bortom rimligt tvivel.

Vi vet inte om rätten redan har tagit slutlig ställning i skuldfrågan eller om överläggningen fortfarande pågår.
Vi vet inte heller om någon av rättens ledamöter har en avvikande uppfattning.

Att JJ kvarstår i häkte är naturligtvis ingen positiv signal för försvaret, men jag tycker att det är att gå för långt att därifrån dra slutsatsen att en fällande dom redan är given.

Finns ju ett extremt exempel från hovrättsförhandlingen i Vår Krog och Bar-målet. Där meddelades att samtliga tilltalade skulle kvarbli i häkte. Domen skulle sedan avkunnas 22 december, varav en av de tilltalade släpptes på fri fot 20 december.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-28 kl. 17:34.
Citera
2026-08-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nja, Tors bil står ju på tomten så man går nog inte in på tomten.

Liten modifiering av hypotesen:
Två personer, med skostorlekarna 44-45 och 38 ser vad JJ håller på med. Efter att JJ dragit så går de in i huset. Möjligtvis är det deras bil som setts på platsen.
Den timingen får väl anses som ytters minimal
Citera
2026-08-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Finns ju ett extremt exempel från hovrättsförhandlingen i Vår Krog och Bar-målet. Där meddelades att samtliga tilltalade skulle kvarbli i häkte. Domen skulle sedan avkunnas 21 december, varav en av de tilltalade släpptes på fri fot 20 december.

Det där är ett fall som folk pekar på att KV ibland håller kvar folk som de egentligen ska släppa direkt. Även om alla inblandade är överens så får man inte hålla kvar folk oavsett orsak vad jag vet.
Citera
2026-08-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det där är ett fall som folk pekar på att KV ibland håller kvar folk som de egentligen ska släppa direkt. Även om alla inblandade är överens så får man inte hålla kvar folk oavsett orsak vad jag vet.

Märks att du inte läste ursprungsinlägget. Börja där: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

För du tror väl inte att KV gör något sådant med den extrema platsbrist som finns?..och du tror väl inte att KV gör detta obemärkt utan att advokater, JO eller JK skulle agera?

Det var alltså Hovrätten som släppte vederbörande på fri fot två dagar innan domen skulle avkunnas: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-av-de-misstankta-efter-var-krog-och-bar-slappt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in