2026-08-06, 13:43
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hej Foliekavaj

Om man svarar sig själv får man de svaren man vill ha.

Köttet i kaniner innehåller inte tillräckligt med fett för att det ska fungera som det gör med annat fetare kött. Jag har inga problem med att fatta detta, tveksamt att du kommer att landa där oavsett hur många ggr det skrivs.
Citera
2026-08-06, 15:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Knappast det är något jag hört upprepade ggr av folk från olika bakgrund, det är en myt som lever sig eget liv där ute, möjligen påspädd av grönsaksfolket. Det finns t om en wikisida på ämnet och det är inget jag slängt ihop; https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsv%C3%A4lt
Ensidig kost är inte att rekommendera på de flesta saker vi äter.
Men nej, detta är inget som förekommit i kaninkretsarna jag varit i, och det innefattar många uppfödare.
Citera
2026-08-06, 18:24
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Kaniner kan producera väldigt mycket kött förhållande till deras intag av näring.

Dessutom att kaniner kan utan problem tugga upp invasiva växtarter därmed kan man bygga upp en plats med liksom hönsnät runt om ett fält där det växer invasiva växter. Kaninerna tuggar upp allt, levererar kött som princip smakar som kyckling.

Varför man inte äter kaniner idag är för att folk uppfattar kaniner som gulliga djur.

Däremot är jag all in att sponsra pengar till den som vill utveckla höns eller ankor som primärt äter mördarsniglar. Jag vet att myskankor existerar men för dessa är mördarsniglar ett sistaalternativ, inte något dessa aktivt jagar efter.
Ok bara att bli en uppfödare nu då 😁
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Beror på vilken ras.

Det finns stora, snabbväxande, speciella köttkaniner, tex Belgiskjätte eller ännu mer snabbväxande New Zealand White.
Dessa kaniner kan väga omkring 10kg.

Vikt vid slakt är ca a 4,0 – 6,0 kg, när de är knappt halvåret gamla.

Slaktvikt , köttet som blir efter den tagits ur, flåtts osv är ca 2–5 kg, eller omkring 50% av vikten.
Ok 😊
Citera
2026-08-07, 07:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vad skulle det kosta i jämförelse med kyckling och fläsk?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lite dyrare ser det ut att vara men kanske inte heller någon industriuppfödning.
https://stjarnhov-kanin.se/Produkter/

Hel Kanin 245:- per kilo.

Dubbla priset jämfört med kyckling och fläsk. Ibland säljer tex £idl svensk fläskkarré för 80:- kilot kotlettrad utan ben ungefär samma, kyckling kan man köpa billigt överallt.
Kanin kommer aldrig att bli en storsäljare med det priset.

Att ha några kaninburar på tomten i händelse av kris kan vara en bra beredskapsåtgärd.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-07 kl. 07:26.
Citera
2026-08-07, 07:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Dubbla priset jämfört med kyckling och fläsk. Ibland säljer tex £idl svensk fläskkarré för 80:- kilot kotlettrad utan ben ungefär samma, kyckling kan man köpa billigt överallt.

Att ha några kaninburar på tomten i händelse av kris kan vara en bra beredskapsåtgärd.

Man kan inte jämföra priset på Lidl eller direkt från gården.
Citera
2026-08-07, 07:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man kan inte jämföra priset på Lidl eller direkt från gården.

Vilken prisjämförelse föreslår du i detta fall?
Citera
2026-08-07, 13:40
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Det är väl inte frågan om att det ska bli en storsäljare, mer bara att fler ska få upp ögonen för att äta kanin som jag förstår det.
Citera
2026-08-07, 15:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vilken prisjämförelse föreslår du i detta fall?

Du får väl titta om du har någon gård omkring dig som säljer kött direkt till dig som kund och se vad priset på någon köttdetalj kostar där mot vad du då får betala för kaninen.
Sen är det också helt upp till dig om du tycker priset är rätt eller fel.
Vissa köper flintastek för 39kr/kg och tycker det är supergott medans andra köper wagubiff för 2500kr/kg och tycker det är gott. Upp till dig att bestämma.
Citera
2026-08-07, 16:07
Avslutad
Kaninbao på Naturaj.
Den var jävligt bra.
Citera
2026-08-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
– Jag hoppas att fler får upp ögonen för kaninkött, säger kaninuppfödaren Anna Elfvén.
Bör säljas till både privatpersoner och företag först vid beställning.
Hittills är det en restaurang i Sundsvall som hon har som kontinuerlig kund.
– Kanin är ett milt, magert och väldigt fint kött.
Och dessutom gör kaniner ett litet klimatavtryck och är väldigt bra för miljön, säger Anna Elfvén.

Fler borde födas upp i större skala och gå till köttproduktion.
Det menar Svenska kaninavelsföreningars riksförbund ...
https://www.tv4.se/artikel/2cQQ7mkMnrJ9TUnYjl2ivU/uppfoedarna-fler-borde-aeta-kanin

Vad säger Flashback, kaninkött på svenskarnas matbord framöver?
Och lite tips om goda rätter med kaninkött ...

Kanin (og hare) servert på en seng av grønnsaker med poteter og sjysaus er godt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in