2026-08-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Under kalla kriget så var det många som hade kaniner som "matreserv" barnen skötte dessa som "gosedjur" men förstod inte vad som skulle kunnat ske.

Trams... Att det fanns kaniner på många av de småbruk som fortfarande fanns fram till typ 1990 är dock sant. Men att ungarna inte skulle "förstå" är ju bara idiotiskt. Hur tror du lammungar behandlades? Grisar, kor?

Det har aldrig setts som konstigt att äta djur... Däremot att skapa fabriker i syfte att producera kött...
Citera
2026-08-05, 12:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tror du att kaninerna på Gotland är uppfödda av Sveriges kaninavelsförbund?

Hittar ingenting på deras hemsida www.skaf.info som handlar om matkaniner, där tycks det mest handla om utställningar och "rasparader".

Kaniner jaga man. Du får jaga kanin i princip året runt. I alla fall på Gotland
Citera
2026-08-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Inte berätta för döttrarna förrän efter de ätit upp....
Nej: Syrran berättade efter en utlandsvistelse att hon ätit kanin för första gången och tykte det var gott.
Jag fick förklara för henne att det inte alls var första gången, mormor serverade kanin rätt ofta(Hon hade en granne som födde upp kaniner som mina systrar gullade med).
Men de fick aldrig veta att de ätit upp dem senare. Det var faktiskt ganska vanligt i Sverige på landsbygden en bit in på 70talet.
Jag som pojk fick ju var med och slakta etc. var skillnad på könsrollerna på den tiden.
Men jag kan fortfarande tycka kanin kan vara gott, men det är nog drygt 40år sen jag åt det i Sverige, däremot ganska vanligt i Sydeuropa.
Citera
2026-08-05, 12:54
Medlem
norther1s avatar
Intressant. Jag var själv inne på att köpa en hel hare för att grilla nu under sommaren, men blev aldrig riktigt av. Förvånades hur bökigt det faktiskt var att få tag på en i första taget och priset för den låg inte i linje för vad jag trodde det skulle kosta. Hade inte haft några problem med att käka kanin om alternativet fanns lättillgängligt och att det var jämförelsebart med fläsk eller kyckling i pris. Högre pris än så blir nog svårt att motivera då jag hellre föredragit entrecóte t.ex.

Men det är bra att folk tar tag i dessa saker. Fler alternativ till hälsosamma köttkällor är ett stort plus och givetvis är det också ett stort plus att dessa är väldigt mycket grönare än nötkött.

Ställer mig också förövrigt fundersam till er som skulle avstå då ni tycker det är ett "husdjur", men samtidigt gurglar i er gris (som är mer intelligent än kaninen) eller kyckling som givetvis är framställd med fruktansvärt oetiska metoder. Fattar varför man skulle välja att avstå från kött över huvud taget, men att selektivt välja bort vissa djur är för mig galenskap....
Citera
2026-08-05, 12:55
Medlem
Fantens avatar
Kanin är ju supergott. Perfekt att göra gryta på.
Citera
2026-08-05, 12:57
Medlem
Ätit Cognac´s flamberad kaninnjure på ett värdshus i Tyskland. Riktigt gott.
Citera
2026-08-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Kaniner jaga man. Du får jaga kanin i princip året runt. I alla fall på Gotland

Tror du att det är kaninjakt tråden handlar om?
Citera
2026-08-05, 12:59
Medlem
Citat:
Trams... Att det fanns kaniner på många av de småbruk som fortfarande fanns fram till typ 1990 är dock sant. Men att ungarna inte skulle "förstå" är ju bara idiotiskt. Hur tror du lammungar behandlades? Grisar, kor?

Det har aldrig setts som konstigt att äta djur... Däremot att skapa fabriker i syfte att producera kött...
Du pratar "småbruk" jag syftar på villor, i min dåvarande omgivning hade i princip alla familjer det.
Man hade även odling av potatis, grönsaker, äpplen mm, mycket självhushållning.
Citera
2026-08-05, 13:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Tror du att det är kaninjakt tråden handlar om?

Läs trådstart:

" Vad säger Flashback, kaninkött på svenskarnas matbord framöver? "

Då är det väl skitsamma hur kaninjäveln hamnade i grytan.
Från Coop eller min bössa .............
Citera
2026-08-05, 13:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du pratar "småbruk" jag syftar på villor, i min dåvarande omgivning hade i princip alla familjer det.
Man hade även odling av potatis, grönsaker, äpplen mm, mycket självhushållning.

Korrekt. Känner till en stridspilot vars döttrar alltid hade kaniner, de trodde det var deras sällskapsdjur när de i själva verket var levande "konserver"
Citera
2026-08-05, 13:06
Medlem
Synd om kaninerna som slutar som kaninragu. Satsa på syntetiskt (odlat) kött i stället.
Citera
2026-08-05, 13:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Synd om kaninerna som slutar som kaninragu. Satsa på syntetiskt (odlat) kött i stället.
Fuck den skiten, Kaninkött är klart bättre för miljön och godare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in