2026-08-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Är inte kanin negativa kalorier? Dvs kroppen bränner mer på att smälta kaninköttet än det ger energi.

Man äter kaninkött för proteinet, inte för energin. Det är en proteinkälla, ungefär som kyckling.
Citera
2026-08-06, 11:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Är inte kanin negativa kalorier? Dvs kroppen bränner mer på att smälta kaninköttet än det ger energi.

Har du några trovärdiga källor till att det överhuvudtaget finns "negativa kalorier"?
Citera
2026-08-06, 11:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Saluhallar ca 375:-/kg
sen har jag sett fryst från Frankrike på Citygross för ca 240:-/kg.

Kanin är således dyrare än importerat nötkött.
Det är med andra ord inte möjligt att sälja stora mängder kaninkött i Sverige.
Citera
2026-08-06, 11:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Det är bara pervon och barbarer som äter husdjur. Tar maten slut så äter ni oss.

Människan har ätit kaninkött sedan stenåldern långt innan det blev ett husdjur
Citera
2026-08-06, 11:58
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Som nämns i artikeln; Kaniner är inte bara trevliga som sällskapsdjur.

Ett känsligt ämne, många döttrar som nu kommer protestera o fullt förståeligt.

Kaninen används till avel, utställning, diverse tävlingar och som husdjur.

Många drar sig för att äta upp Stampe till lunch men å andra sidan, vi äter ju kyckling..får, ko å gris som också kan ha en viss ”husdjurs-stämpel” på sig..

När det gäller mindre barn så måste man ju inte berätta exakt vad som finns i grytan. Samma sak som när man river ner lök i köttfärsen för att lura ungarna att köttfärsen är lökfri.
Citera
2026-08-06, 12:00
Medlem
LuiLuis avatar
Hur blir köttet och priset om man jämför hare med kanin, tro?

Någon som vet?
Citera
2026-08-06, 12:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Hur blir köttet och priset om man jämför hare med kanin, tro?

Någon som vet?

Enligt andra i tråden smakar hare mer vilt, och priset är ohemult. Jag vet inte själv, ska sägas.
Citera
2026-08-06, 13:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Fast friterat kaninkött låter faktiskt riktigt gott

Eller griljerad kanin på julbordet med ett äpple i munnen ☺️

Skämt åsido, det finns en inbyggd motvilja hos mig och många andra att äta kanin, de är husdjur och de äter man inte upp.
Citera
2026-08-06, 13:18
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har aldrig hört talas om något sånt tokigt om kaniner, måste vara något i din närhet bara.
Eller möjligtvis ljugande vegetarianer/veganer.

Knappast det är något jag hört upprepade ggr av folk från olika bakgrund, det är en myt som lever sig eget liv där ute, möjligen påspädd av grönsaksfolket. Det finns t om en wikisida på ämnet och det är inget jag slängt ihop; https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsv%C3%A4lt
Citera
2026-08-06, 13:23
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Man äter kaninkött för proteinet, inte för energin. Det är en proteinkälla, ungefär som kyckling.

Hur får personer som bara äter kött sin energi då menar du? Ja just det, proteinet omvandlas till energi i brist på kolhydrater.
Citera
2026-08-06, 13:35
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Hur får personer som bara äter kött sin energi då menar du? Ja just det, proteinet omvandlas till energi i brist på kolhydrater.

Främst fettet i köttet, såklart. Kanin innehåller nästan inget fett.

Det sagt så får man bristsjukdomar av nästan allting om man bara äter en enda sak.
Citera
2026-08-06, 13:39
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du några trovärdiga källor till att det överhuvudtaget finns "negativa kalorier"?

Trovärdig vetefan men du kan få samma länk som jag la ut tidigare i tråden den förklarar lättbegripligt vad som händer.

I brist på fett på det smala köttet töms kroppen på vitaminer och mineraler vid ensidig kaninkost.

Är symptomen för detta trötthet så är det i direkt motsats till orsaken till varför man äter, för att få energi att orka göra något. Därför kallade jag det negativa kalorier, jag är inte i behov av någon vetenskapligt underbyggd studie för att kategorisera något som negativa kalorier, jag kunde lika väl skrivit kostar mer än det smakar om jag varit sugen på att använda gamla beprövade ordspråk, vilket jag sällan är.

Det sagt så är det i extremfall där man bara äter kanin men det funkar finfint som skrämselpropaganda ändå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsv%C3%A4lt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in