2026-08-05, 17:57
Medlem
Kaninnäringen är utan hopp i Sverige. Enbart Livsmedelsverkets veterinära avgifter uppgår till över 100 kronor kilot sen tillkommer ungefär oändliga mängder byråkratiskt jävelskap i varje led från gräset de äter till att få dem till slakteriet till att få ut dem i handeln.

Om du mot förmodan går i mål med byråkratin kommer djurrättsaktivisterna efter dig.

Jag ser en möjlig öppning och det är "mindre mängder" för lokal avsättning. Vilket är 10 eller 15 tusen djur någonting. Minns inte. Då slipper du besiktningstvång på varje slaktkropp och en massa andra påhitt.

Så skulle något snille kunna göra ett mobilt slakteri som kan köra ut till gårdarna och slakta i kampanjer där kan det finnas en möjlighet. Jag föreställer mig uppblåsbara tält som försvarets mobila sjukhus eller någonting. I allra bästa fall något som kan inrymmas i en vanlig skåpsläpvagn som får dras med vanligt hushållskörkort.

Då kan slaktarn ha sitt slakteri med sig, göra sitt jobb under några dagar och sedan schappa.
Citera
2026-08-05, 18:05
Medlem
Vem har råd med de priserna, inte jag ivf?
Citera
2026-08-05, 18:11
Medlem
Nej tack, har kaniner som husdjur så det blir ett stort nej på denna.
Citera
2026-08-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Anekdotisk bevisföring från din sida.

Det är ett faktum att det var vanligt att svenskar åt kanin förr i tiden.
Men visst, det är länge sen som det slutade vara vanligt. Det har varit ovanligt länge nu, så det är inte konstigt att det är som bortglömt.
De första domesticerade kaninerna planterades ut just i Skåne och Gotland på 1500-talet. Då ansågs kaniner vara en lyxvara.
Men det varade inte länge och ganska snart blev kaninkött klassat som fattigmansmat.

Förr i tiden användes kaniner i Sverige främst som mat och för sin päls, och de kom hit redan på 1500-talet.
De var vanliga i lagårdar och som nyttodjur vid kriser, men blev under 1900-talet också populära husdjur.

När större delen av vår matproduktion industrialiserades efter andra världskriget upphörde nästan all självhushållning av djur och grönsaker.
Våra matvanor förändrades – och kaninkött som förknippades med ransoneringstidernas torftiga tillvaro förpassades in i glömska.
https://whiteguide.com/se/sv/news/2289-fran-nodfoda-till-klimatmat
Den industriella revolutionen betydde att massvis med folk flyttade från landet till städerna, och de tog med sig sina kaniner.
Eftersom ett par kaniner kan producera upp till 90kg kött per år var de en viktig födokälla. Under 1800-talet ändrades dock den allmänna uppfattningen kring kaniner, och folk började föda upp dem för uppvisningar och tävlingar.
Sedan dess har vi i stort sett slutat äta kanin i norra Europa.
https://www.omlet.se/guide/kaniner/om_kaniner/historia/
Kaniner är bara fluff och beninga djur. Jag ser ingen fördel med det.
Citera
2026-08-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ser man på denna bild så är det typ lika mycket som på en kyckling, ska räcka till 4-6 personer och en kyckling räcker till två plus en liten skvätt.

https://stjarnhov-kanin.se/Produkter/grillad%20kanin
Genmodifierad kanin. Stackars djur
Citera
2026-08-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Märkligt, i vanliga villaområden hade tydligen var och varannan familj kaniner för födans skull..
Man använder gärna kaninspillning som gödsel
Citera
2026-08-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Fler borde bli veganer. Stackars oskyldiga små kaniner som inte har gjort oss någonting ont ska dödas för att några idioter inte har vett att käka växtbaserat.

Kanin är gött, du borde bli en riktig man och skippa "växtbaserat".
Citera
2026-08-05, 19:23
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Fler borde bli veganer. Stackars oskyldiga små kaniner som inte har gjort oss någonting ont ska dödas för att några idioter inte har vett att käka växtbaserat.
Jag är en av de "idioter" som aldrig någonsin kan tänka mig att bli vegetarian. För övrigt har jag med välbehag ätit kanin utomlands och även tillagat här hemma.
Vänligen
Citera
2026-08-05, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Saluhallar ca 375:-/kg
sen har jag sett fryst från Frankrike på Citygross för ca 240:-/kg.

Där försvann den poängen. Jag hade gärna provat kaninkött på frukostpizzan.
Citera
2026-08-05, 19:24
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Kaniner är bara fluff och beninga djur. Jag ser ingen fördel med det.
De smakar gott, och är lätta, snabba och billiga att föda upp.

Bara fördelar. Den enda nackdelen är att köttet är magert.
Citera
2026-08-05, 19:43
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Är ju inte mycket kött på en kanin?

Kaniner kan producera väldigt mycket kött förhållande till deras intag av näring.

Dessutom att kaniner kan utan problem tugga upp invasiva växtarter därmed kan man bygga upp en plats med liksom hönsnät runt om ett fält där det växer invasiva växter. Kaninerna tuggar upp allt, levererar kött som princip smakar som kyckling.

Varför man inte äter kaniner idag är för att folk uppfattar kaniner som gulliga djur.

Däremot är jag all in att sponsra pengar till den som vill utveckla höns eller ankor som primärt äter mördarsniglar. Jag vet att myskankor existerar men för dessa är mördarsniglar ett sistaalternativ, inte något dessa aktivt jagar efter.
Citera
2026-08-05, 20:00
Medlem
Jag är helt för att svenskar börjar äta mer kanin! Bra beredskapsdjur och utmärkt kött som kräver relativt litw skötsel.
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Däremot är jag all in att sponsra pengar till den som vill utveckla höns eller ankor som primärt äter mördarsniglar. Jag vet att myskankor existerar men för dessa är mördarsniglar ett sistaalternativ, inte något dessa aktivt jagar efter.
Att föda upp höns som käkar mördarsniglar i någon betydande omfattning är dessvärre knepigt. Myskankor är bättre, men inte heller något säkert kort utifrån min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in