2026-08-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den kommer enligt beräkningar att landa vid kanten av Einstein-kratern. Jag googlade för attt ta reda på ifall den nya nedslagskratern skulle komma att få ett namn, men om den hamnar intill en redan existerande stor krater så verkar det kanske inte så... =
Synd att spacex inte bjuder på fler filmsnuttar från sina steg-2:s sista tid inom radioräckvidd från starlink-svärmen.

I detta fall hade det nog inte behövts så mycket sändarstyrka ifall de orkade köra alla 10000+ som en arrayantenn med jordens diameter. Och sedan signal-/bildbehandlat hela rasket som skryt-PR för sin AI-kapacitet...
Citera
2026-08-05, 09:23
Medlem
Jag börjar misstänka att jag blivit för gammal för att förstå hur MarineTraffic fungerar. Normand Ranger verkar inte ha rapporterat någon ny position sedan den 29 juli. Är det jag som gör något fel, eller är det helt enkelt åldern som börjar göra sig påmind?
Citera
2026-08-05, 13:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
En raket som sköts upp i förra året är beräknad att krasha in i månen imorgon, 5e Augusti, runt kl 8:34 vår tid

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/space-x-raket-pa-vag-att-krocka-med-manen

Aftonbladet bekräftar:

Citat:
Elon Musk-ägda Space X tros ha kraschat på månen, rapporterar BBC.
Enligt experter som BBC har pratat med ska det inte någon fara för jorden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1485140

Det var ju skönt att höra.
Citera
2026-08-05, 19:02
Medlem
Citat:
Elon Musk-ägda Space X tros ha kraschat på månen, rapporterar BBC.
Enligt experter som BBC har pratat med ska det inte vara någon fara för jorden.

Ha ha, här har Mr Musk fram tills nu sprängt upp en helvetes massa raketer i Jordens atmosfär MEN nu när Elon Musks raketdelar kraschar in i månen så måste vi Jordbor bli tröstade av experter(tycker BBC) som försäkrar oss att det inte är någon fara för Jorden!

Vad är värre, att de lierade mediehusen där ute är så här blåsta eller att de bara låtsas?
Det är precis samma tanke man får som när Johan "kukhuvudet" Kücükaslan lät munnen glappa för fullt på förrädarna, är han så där dum eller låtsas han bara,, och vilket är i så fall värre?
Citera
2026-08-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Jag börjar misstänka att jag blivit för gammal för att förstå hur MarineTraffic fungerar. Normand Ranger verkar inte ha rapporterat någon ny position sedan den 29 juli. Är det jag som gör något fel, eller är det helt enkelt åldern som börjar göra sig påmind?
Jag får samma resultat - Plus meddelandet:
Citat:
Available Satellite positions are not displayed because you do not have access. Upgrade for full access.
Vilket då kan tänkas antyda att Normand Ranger rapporterat nyare positioner via satellit (Som alltså Marine.T INTE PUBLICERAR för de av oss som INTE betalar för premiumversioner).
Citera
2026-08-05, 19:46
Medlem
Från spacex första kvartalsrapport till externa aktieägare och presumtiva spekulanter:
Citat:
- Completed two successful Starship V3 flight tests in the past 90 days, advancing towards full and rapid reusability
Citera
2026-08-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag får samma resultat - Plus meddelandet: Vilket då kan tänkas antyda att Normand Ranger rapporterat nyare positioner via satellit (Som alltså Marine.T INTE PUBLICERAR för de av oss som INTE betalar för premiumversioner).
Enligt en diskussion på Reddit kan avsaknaden av uppdateringar bero på att fartyget medvetet har stängt av sina AIS-transpondrar. Det skulle i så fall förklara varför samtliga tjänster som visar fartygspositioner redovisar samma datum för den senaste positionsuppdateringen?
Citera
2026-08-07, 00:34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Enligt en diskussion på Reddit kan avsaknaden av uppdateringar bero på att fartyget medvetet har stängt av sina AIS-transpondrar. Det skulle i så fall förklara varför samtliga tjänster som visar fartygspositioner redovisar samma datum för den senaste positionsuppdateringen?
Med risk för faktafel...

AIS använder/använde(?) VHF för att på ett decentraliserat sätt meddela position mm. Tanken var inte att det skulle publiceras på nätet utan bara göra det lättare att se/identifiera fartygen i närområdet.
VHF når ungefär till horisonten, så är man långt från land syns man inte heller från land. Vilket inte gör något eftersom land är långt bort.
Citera
2026-08-07, 01:07
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Med risk för faktafel...

AIS använder/använde(?) VHF för att på ett decentraliserat sätt meddela position mm. Tanken var inte att det skulle publiceras på nätet utan bara göra det lättare att se/identifiera fartygen i närområdet.
VHF når ungefär till horisonten, så är man långt från land syns man inte heller från land. Vilket inte gör något eftersom land är långt bort.

Det är korrekt. Men det finns också mottagare i rymden som lyssnar på samma frekvenser och vidarebefodrar datan. Senaste position togs emot för drygt en timme sedan -- men det kostar lite att få se den, här exempelvis:

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9413432
Citera
2026-08-07, 09:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Det är korrekt. Men det finns också mottagare i rymden som lyssnar på samma frekvenser och vidarebefodrar datan. Senaste position togs emot för drygt en timme sedan -- men det kostar lite att få se den, här exempelvis:

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9413432
Jo, vem som helst som har en radio, på land, till sjöss, i luften eller i rymden, kan lyssna gratis. Sedan kan man sprida informationen gratis eller mot betalning. Så att olika tjänster har olika täckning är inget konstigt.
Citera
2026-08-07, 11:29
Medlem
Prövade att teckna ett abonnemang hos MarineTraffic i hopp om att få tillgång till nyare positionsdata, men utan resultat. Det är förstås möjligt att den abonnemangsnivå jag valde inte ger tillgång till de senaste uppdateringarna. Det hade varit intressant att kunna följa resan över havet. Dock, enligt uppgift bogserades Starship 13 med en hastighet på omkring 3 knop och med den farten borde man ha anlänt Dampier för länge sedan?
Citera
2026-08-07, 19:58
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Prövade att teckna ett abonnemang hos MarineTraffic i hopp om att få tillgång till nyare positionsdata, men utan resultat. Det är förstås möjligt att den abonnemangsnivå jag valde inte ger tillgång till de senaste uppdateringarna. Det hade varit intressant att kunna följa resan över havet. Dock, enligt uppgift bogserades Starship 13 med en hastighet på omkring 3 knop och med den farten borde man ha anlänt Dampier för länge sedan?

Tecknade du "Essential" för 100 dollars i månaden så borde du kunna se hennes position.

Som jag förstår det så ligger de och väntar på fartyget som ska ta ombord S40 för resan till USA, de tänker knappast bogsera hela vägen.

Läste någonstans att detta är en bra kandidat:
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9481788

Har du twitter så verkar exempelvis @mercoglianos (Whats going on with shipping) följa spektaklet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in