2026-08-07, 23:05
Medlem
Man har mig veterligen aldrig tidigare försökt bärga en Starship men denna gång ser det ut som man har ett helt skepp. Det tyder på att flight 13 gick väldigt bra även om boostern krånglade en del.

Hoppas man kan lyfta upp skeppet utan att något bryts sönder.

xxxx) "Naturligtvis måste nya månastronauter uppfylla KRAVPROFILEN-----men fler och fler inser nu att det viktigaste blir KRAGPROFILEN..... ......
Citera
2026-08-08, 14:46
Medlem
Kryckmannens avatar
Oklart varför inlägget togs bort men jag provar igen, eftersom att det inte bryter mot några regler:

Elon Snusk twittrade [igår]:

"Unfortunately, ship recovery is not looking good right now."

Finns lite bilder och en filmsnutt på spektaklet också:

https://xcancel.com/elonmusk/status/2085797764194087277

---

De har fortfarande inte kommit någonstans utan ligger kvar där ute och guppar. Jag tror man gör ett sista försök att bogsera idag, får man inte stil på det lär de sänka skorven.
Citera
2026-08-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
En raket som sköts upp i förra året är beräknad att krasha in i månen imorgon, 5e Augusti, runt kl 8:34 vår tid

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/space-x-raket-pa-vag-att-krocka-med-manen

Den sydkoreanska månorbiteren Danuri tog bilder på kraschen, före och efter. Mycket sten och damm (inkl. natrium i gasform) som rördes upp och en rätt stor krater blev också resultatet:
https://apnews.com/article/spacex-rocket-moon-crash-61dc5c43f671623622960013e06aeeb1
Senast redigerad av polox 2026-08-10 kl. 13:14.
Citera
2026-08-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Tecknade du "Essential" för 100 dollars i månaden så borde du kunna se hennes position.

Som jag förstår det så ligger de och väntar på fartyget som ska ta ombord S40 för resan till USA, de tänker knappast bogsera hela vägen.

Läste någonstans att detta är en bra kandidat:
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9481788

Har du twitter så verkar exempelvis @mercoglianos (Whats going on with shipping) följa spektaklet.
Nej, jag valde den mer begränsade planen för 10 dollar. När jag tittar närmare på skillnaderna mellan abonnemangen verkar det vara just satellitspårningen som inte ingår i den billigare varianten.

Tydligen har de fortfarande inte kommit fram. Det verkar onekligen vara en betydligt större bedrift än man kunde tro att få S40 den där förhållandevis korta sträckan i hamn.
Citera
2026-08-12, 14:42
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Nej, jag valde den mer begränsade planen för 10 dollar. När jag tittar närmare på skillnaderna mellan abonnemangen verkar det vara just satellitspårningen som inte ingår i den billigare varianten.

Korrekt, och med den dyrare får du bara följa ett fartyg via satellit har jag för mig. För att följa alla inblandade fartyg behöver du ett betydligt dyrare abonnemang. På vesselfinder.com kan man betala 25 dollars per fartyg och månad har jag för mig.

Citat:
Tydligen har de fortfarande inte kommit fram. Det verkar onekligen vara en betydligt större bedrift än man kunde tro att få S40 den där förhållandevis korta sträckan i hamn.

De har praktiskt taget inte kommit någon vart över huvud taget. S40 driver med vinden och fartygen följer efter.

Man har fortfarande inte lyckats koppla någon bogserlina direkt till S40, utan vad de gjort är att de kopplat samman ett antal stora fendrar (s.k. Yokohama fenders) och lagt ungefär som ett nät runt S40. Dessa har man sen utan framgång försökt dra lite i för att på så sätt få med sig S40 till Australien.

Foto:
https://pbs.twimg.com/media/HPIygstWEAE6cXU.jpg?name=orig

Det är en mycket svårkontrollerad metod som är beroende av bra väderlek för att kunna lyckas. Ett annat stort problem är att oavsett om man drar S40 bak- eller framlänges så vill hon bara gräva ned sig i vattnet.

Den ledande teorin är väl att man nu ska försöka få flytelement under aktern på S40 och på så sätt kunna dra henne baklänges till hamn. Farhågan var att S40 skulle tas av det dåliga vädret som varit, men hon tycks flyta på bra och kan man nu få lite lugnare sjö så kanske det kan lyckas.

Betydligt mer komplicerat än man kan tro detta.
Citera
2026-08-14, 17:26
Medlem
Enligt ännu obekräftade uppgifter ska SpaceX i sin ansökan för Flight 14 ha angett att BÅDE boostern och Starship ska återvända till Starbase efter flygningen. Om uppgifterna stämmer skulle det alltså innebära att man planerar att försöka ig på en catch av både Super Heavy och Starship med tornet under samma flygning. Det låter fullständigt vansinnigt. Och vansinnigt spännande.
Citera
2026-08-14, 21:55
Medlem
Citat:
Enligt ännu obekräftade uppgifter ska SpaceX i sin ansökan för Flight 14 ha angett att BÅDE boostern och Starship ska återvända till Starbase efter flygningen. Om uppgifterna stämmer skulle det alltså innebära att man planerar att försöka ig på en catch av både Super Heavy och Starship med tornet under samma flygning. Det låter fullständigt vansinnigt. Och vansinnigt spännande.

Youtubern Marcus House som har kanalen "What about it" har också uppfattat detta. Det är väl frågan om FAA ger tillstånd för catch av boostern eftersom den inte fungerade felfritt vid flight 13.

Det finns dock alltid en möjlighet att man kan styra undan vid minsta tecken på malfunction.

Det talas fortfarande om att färden kan utföras i slutet av augusti men man måste först genomföra static fire, dra tillbaka boostern och Starship för ytterligare processing och sedan rulla ut igen för start.

Ja detta är spännande, mycket spännande!

xxxx) I framtiden kan man starta Starship i regn och RUSK-----men i kabinen blir musikutbudet magert, man väljer mellan ABBA och fröken SNUSK...... .....
Citera
2026-08-15, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern Marcus House som har kanalen "What about it" har också uppfattat detta. Det är väl frågan om FAA ger tillstånd för catch av boostern eftersom den inte fungerade felfritt vid flight 13.

Det finns dock alltid en möjlighet att man kan styra undan vid minsta tecken på malfunction.

Det talas fortfarande om att färden kan utföras i slutet av augusti men man måste först genomföra static fire, dra tillbaka boostern och Starship för ytterligare processing och sedan rulla ut igen för start.

xxxx) I framtiden kan man starta Starship i regn och RUSK-----men i kabinen blir musikutbudet magert, man väljer mellan ABBA och fröken SNUSK...... .....

Liten rättelse bara , Det är Felix Schlang som driver What about it, inte Marcus House
Citera
2026-08-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Liten rättelse bara , Det är Felix Schlang som driver What about it, inte Marcus House

Jag får lära mig skilja på herrarna Felix och Marcus. Den sistnämnde är lite jobbig att lyssna på.

Nu hoppas jag att utrullning sker snart för static fire på Starship och Super Heavy, tiden springer iväg.

xxxx) "Som passagerare får vi acceptera TVÅNGSBLANDNING-----mycket större problem blir att få en säker LANDNING"...... ........
Citera
2026-08-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Jag kände inte till What About It (som verkade bra, tack för tipset), men prenumererar sedan länge med stor förtjusning på det Scott Manley producerar. NASA Spaceflight, som jag brukar följa med inriktning på SpaceX, har haft Scott Manley som gäst under sina livesändningar, men även bjudit in andra oerhört kunniga personer med verklig spetskompetens och djupa kunskaper inom området raketmotorer och kryo-teknik. Den typen av inslag är alltid lika välkomna.
Citera
2026-08-18, 11:29
Medlem
Citat:
Jag kände inte till What About It (som verkade bra, tack för tipset), men prenumererar sedan länge med stor förtjusning på det Scott Manley producerar. NASA Spaceflight, som jag brukar följa med inriktning på SpaceX, har haft Scott Manley som gäst under sina livesändningar, men även bjudit in andra oerhört kunniga personer med verklig spetskompetens och djupa kunskaper inom området raketmotorer och kryo-teknik. Den typen av inslag är alltid lika välkomna.

Jag tror den bästa youtube-kanalen, åtminstone för mig, är Nasaspaceflight där dom idag säger att skeppet 40 fortfarande flyter. Problemet med dessa youtubers är att det tränger in fler "Nasaspaceflights" men man lär sig att sovra.

Kanalen "Great SpaceX" brukar också ha aktuella uppgifter.

Det verkar som om flight 14 blir i början av september. NASA-chefen har blivit uppdaterad om detta. SpaceX har börjat bli försiktigare och vill inte chansa för nu är varje flight superviktig inför Artimes III.

xxxx) "Två astronauter stiger ned på Mars yta exakt samtidigt, en neger och en VIT------för vi vill ju inte så onödig SPLIT"...... .....
Citera
2026-08-21, 00:33
Medlem
Enligt youtubekanalen "Nasaspaceflight" skall Starship 41 idag ha genomfört en static fire på Masseys testfält. Då är det på gång med flight 14.

Andra kanaler har informerat om att Starship 40 har bogserats till "Christmas Island" som ligger väster om Australien.

Vi får säkert fler nyheter i morgon kväll.

xxxx) "När Storinkvisitorn träder in i rättsalen iförd den röda KRAGEN-----förstår vi att allvarliga överträdelser skett mot den stränga multiplanetära LAGEN..... .......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in