Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Nej, jag valde den mer begränsade planen för 10 dollar. När jag tittar närmare på skillnaderna mellan abonnemangen verkar det vara just satellitspårningen som inte ingår i den billigare varianten.
Korrekt, och med den dyrare får du bara följa ett fartyg via satellit har jag för mig. För att följa alla inblandade fartyg behöver du ett betydligt dyrare abonnemang. På vesselfinder.com kan man betala 25 dollars per fartyg och månad har jag för mig.
Citat:
Tydligen har de fortfarande inte kommit fram. Det verkar onekligen vara en betydligt större bedrift än man kunde tro att få S40 den där förhållandevis korta sträckan i hamn.
De har praktiskt taget inte kommit någon vart över huvud taget. S40 driver med vinden och fartygen följer efter.
Man har fortfarande inte lyckats koppla någon bogserlina direkt till S40, utan vad de gjort är att de kopplat samman ett antal stora fendrar (s.k. Yokohama fenders) och lagt ungefär som ett nät runt S40. Dessa har man sen utan framgång försökt dra lite i för att på så sätt få med sig S40 till Australien.
Foto:
https://pbs.twimg.com/media/HPIygstWEAE6cXU.jpg?name=orig
Det är en mycket svårkontrollerad metod som är beroende av bra väderlek för att kunna lyckas. Ett annat stort problem är att oavsett om man drar S40 bak- eller framlänges så vill hon bara gräva ned sig i vattnet.
Den ledande teorin är väl att man nu ska försöka få flytelement under aktern på S40 och på så sätt kunna dra henne baklänges till hamn. Farhågan var att S40 skulle tas av det dåliga vädret som varit, men hon tycks flyta på bra och kan man nu få lite lugnare sjö så kanske det kan lyckas.
Betydligt mer komplicerat än man kan tro detta.