2026-08-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi får hoppas det blir så men det krävs också att FAA ger tillstånd till denna plan. En Starship som havererar vid Starbase vore ju minst sagt olyckligt. Det går ju så klart att i osäkert läge styra ut Starship mot havet.
Jag såg i en rymdtidning att den version av Lunar Starship som skall docka med Orion i Artimes III bara blir en försöksversion, utan kabin. Besättningen stannar alltså kvar i Orion men tränar dockning med Lunar Starship. Det sägs nu planeras för slutet av 2027.

Frågan är väl också om Blue Origin hinner få upp sin version av månlandaren för motsvarande dockning vid samma uppdrag för Orion. New Glenn ligger just nu i träda medan man arbetar med att återställa en fungerande uppskjutningsplats.

xxxx) "Samordning av rymdinsatserna måste nu gå FORT----annar kastas möjligheterna BORT..... .....
Tydligen siktar man på att göra nästa uppskjut redan nu i augusti. En del spekulerar till och med i att det kan bli så tidigt som omkring den 20:e.

Är jag ensam om att känna en viss oro över problemen med att få Raptor 3-motorerna att starta? Man börjar fundera över hur stora marginalerna egentligen är.

Finns det utrymme för att låta Starship falla rakt ned mot Starbase och ändå kunna avbryta landningen, så att farkosten i stället hamnar i havet om återstarten eller den efterföljande manövreringen mot tornet misslyckas? Det känns som utgångspunkten är att den faller mot havet utanför Starbase och att man sedan förflyttar den in mot tornet i samband med återstart av Raptor 3 och landningen.

Har någon sett den frågan diskuteras i någon av de Youtube-program som täcker dessa frågor?

Frågan blir då, om motorerna väl tänder, hur stor lateral förflyttning kan Starship egentligen göra under landningen? En misslyckad start av Raptor 3 skulle innebära att farkosten fortsätter okontrollerat rakt ned mot tornet om man initialt föll i den riktningen?
Citera
2026-08-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Tydligen siktar man på att göra nästa uppskjut redan nu i augusti. En del spekulerar till och med i att det kan bli så tidigt som omkring den 20:e.

Är jag ensam om att känna en viss oro över problemen med att få Raptor 3-motorerna att starta? Man börjar fundera över hur stora marginalerna egentligen är.

Finns det utrymme för att låta Starship falla rakt ned mot Starbase och ändå kunna avbryta landningen, så att farkosten i stället hamnar i havet om återstarten eller den efterföljande manövreringen mot tornet misslyckas? Det känns som utgångspunkten är att den faller mot havet utanför Starbase och att man sedan förflyttar den in mot tornet i samband med återstart av Raptor 3 och landningen.

Har någon sett den frågan diskuteras i någon av de Youtube-program som täcker dessa frågor?

Frågan blir då, om motorerna väl tänder, hur stor lateral förflyttning kan Starship egentligen göra under landningen? En misslyckad start av Raptor 3 skulle innebära att farkosten fortsätter okontrollerat rakt ned mot tornet om man initialt föll i den riktningen?

Jag har inte sett något mera konkret på youtube, men det kommer nog snart att explodera information. Tydligen planerar man inte att landa boostern i tornet, det det blir "splish-splash, taking a bath", allså en helt kontrollerad landning i Mexikanska golfen.

Däremot försöker man en catch på själva skeppet. Det blir orbital men det är helt klart att FAA behöver ha uppgifter om "flight profile". Jag tror inte man drar in skeppet från havet i sista stund utan man påbörjar landning med sikte på tornet och om anomalier uppstår under nedfärd utlöser man ingen termination, man vet vid vilken tidpunkt man måste korrigera kursen mot en spash-down och havet är djupt och nära.
Detta blir mycket spännande. Vi får återkomma till detta.

xxxx) "Det åligger rymdbolagen att tillse att avkragningsmetoderna FÖRFINAS-----ingen vill ju att dom dömda skall PINAS"..... ......
Citera
2026-08-04, 04:56
Medlem
https://x.com/FelixSchlang/status/2084418696471028181?s=20

Tydligen så har man börjat bogserat/bärga ship40
Citera
2026-08-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte sett något mera konkret på youtube, men det kommer nog snart att explodera information. Tydligen planerar man inte att landa boostern i tornet, det det blir "splish-splash, taking a bath", allså en helt kontrollerad landning i Mexikanska golfen.

Däremot försöker man en catch på själva skeppet. Det blir orbital men det är helt klart att FAA behöver ha uppgifter om "flight profile". Jag tror inte man drar in skeppet från havet i sista stund utan man påbörjar landning med sikte på tornet och om anomalier uppstår under nedfärd utlöser man ingen termination, man vet vid vilken tidpunkt man måste korrigera kursen mot en spash-down och havet är djupt och nära.
Detta blir mycket spännande. Vi får återkomma till detta.

xxxx) "Det åligger rymdbolagen att tillse att avkragningsmetoderna FÖRFINAS-----ingen vill ju att dom dömda skall PINAS"..... ......
Oerhört spännande. Om man väljer att genomföra en orbital flygning innebär det alltså att motorerna måste omstartas två gånger. Det får mig att dra slutsatsen att SpaceX, efter sina analyser, anser sig ha identifierat och åtgärdat det problem som tidigare orsakade svårigheterna med omstartsproceduren.

Då infinner sig nästa fråga: vad var egentligen grundorsaken bakom den mindre fadäsen med boostern under senaste flygningen? Handlade det om ett mjukvarufel, ett problem i motorstyrningen eller någon annan teknisk begränsning?
Citera
2026-08-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
https://x.com/FelixSchlang/status/2084418696471028181?s=20

Tydligen så har man börjat bogserat/bärga ship40
Intressant, men det låter spontant osannolikt att Starship 12 skulle klara en bogsering över Indiska oceanen utan skador. Farkosten är, såvitt jag förstår, inte konstruerad för att utsättas för de återkommande böjmoment som uppstår när ett 50 meter långt skrov skall färdas genom grov sjö hela vägen till Texas?
Citera
2026-08-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Intressant, men det låter spontant osannolikt att Starship 12 skulle klara en bogsering över Indiska oceanen utan skador. Farkosten är, såvitt jag förstår, inte konstruerad för att utsättas för de återkommande böjmoment som uppstår när ett 50 meter långt skrov skall färdas genom grov sjö hela vägen till Texas?

Det mest logiska är att den bogseras till Australien, men förhoppningsvis dyker det upp mer information inom kort.

Edit :
Efter lite research så ska det vara ett norskt skepp som bogserar s40 , normand ranger. Går att tracka på marinetraffic
Senast redigerad av nwo123 2026-08-04 kl. 10:43.
Citera
2026-08-04, 11:14
Medlem
trickydicks avatar
30 Augusti skall Nancy Grace Roman teleskopet skjutas upp med Falcon Heavy. Den kommer att ligga vid L2 ungefär där James Webb(JWST) ligger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Grace_Roman_Space_Telescope
Citera
2026-08-04, 11:16
Medlem
En raket som sköts upp i förra året är beräknad att krasha in i månen imorgon, 5e Augusti, runt kl 8:34 vår tid

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/space-x-raket-pa-vag-att-krocka-med-manen
Citera
2026-08-04, 11:33
Medlem
Citat:
Det mest logiska är att den bogseras till Australien, men förhoppningsvis dyker det upp mer information inom kort.

Edit :
Efter lite research så ska det vara ett norskt skepp som bogserar s40 , normand ranger. Går att tracka på marinetraffic
Tack för upplysningarna! Jag borde naturligtvis ha räknat ut att man skulle välja att ta skeppet till Australien. Jag fastnade nog lite för de tidiga spekulationerna om att Starship skulle "komma hem", och hade därför inte tänkt riktigt rätt—endast färdigt—innan destinationen fastställdes.
Citera
2026-08-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
En raket som sköts upp i förra året är beräknad att krasha in i månen imorgon, 5e Augusti, runt kl 8:34 vår tid

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/space-x-raket-pa-vag-att-krocka-med-manen
Den kommer enligt beräkningar att landa vid kanten av Einstein-kratern. Jag googlade för attt ta reda på ifall den nya nedslagskratern skulle komma att få ett namn, men om den hamnar intill en redan existerande stor krater så verkar det kanske inte så... =
Citera
2026-08-04, 21:13
Medlem
SpaceX skulle ju, var det tänkt, att skjuta upp företaget VASTs första lilla rymdstation, HAVEN 1 under detta året.
Tyvärr har projektet försenats och uppskjutning kan ske tidigast första kvartalet nästa år. NASA tillskjuter inga pengar till denna försöks-station men man får rätt att använda en av NASA:s testanläggningar.

Den lilla rymdstationen väger bara 14 ton så Falcon 9 klarar med god marginal att sända upp den till low orbit.
Stationen kommer bara att bestå av en modul. Enligt planerna skall den kunna bemannas med 4 astronauter och det beräknas bli 3 bemannade färder till stationen. Man kan stanna i 30 dygn vardera bemanning. Crew Dragon kommer att föra upp besättningarna.
Om detta blir utfört blir det den första "kommersiella" stationen, men tyvärr bara en försöksstation. Men det kan vara ett sätt att öppna upp för rymdens kommersialisering.

xxxx) "Om den dömde är ung kan vi tillämpa en generös STRAFFRABATT----den styva kragen ersätts med en bekvämare KRAVATT"...... ......
Citera
2026-08-05, 00:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Edit :
Sett till storlek så borde den där norskbåten kunna lyfta upp raketen på däck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in