2025-04-16, 19:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
O´Neills koncept verkar idag ingen satsa på.

Mitt intresse för Månen är måttligt. Vi måste vilja mer.
Det är trist, men utan satsningar på skepp som från Nemesis (Asimov) eller giganter från Rama (Clarke) - kommer vi sitta här på vår enda jord och sakta dö ut, då vi förbrukar allt den har att ge allt tidigare år efter år. Nu senast var det i *mars* .. och vi har 10 månader att gå.

Vi måste ut där och då menar jag inte skit nere på mars, som inte har en chans att vara självförsörjande. Utan UT där. Där vi kan hitta lätta grundämnen, odla skit, och ta nytta av solenergi iaf tills vi lär oss nåt vettigare.

Att häcka HÄR på jorden och citera kända kommunister - we're past that. Det kommer inte längre rädda nån mänsklighet.
Citera
2025-04-18, 19:59
Medlem
"Slipping Through my Fingers all the Time---I try to capture every Minute---the Feeling in it"...

Det ser ut som fördröjning av Starship flight 9. "Rocket launch live, schedule" sätter nu att färden går i maj. Det verkar trovärdigt.

Båda youtuberna "the Launch Pad" och "the World Camp" har schemalagt till den 28 april vilket tyvärr inte håller.
Citera
2025-04-27, 13:34
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Muskoviter! Det verkar vara rätt dött, har tillstånd givits för färd 9?
Citera
2025-04-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Muskoviter! Det verkar vara rätt dött, har tillstånd givits för färd 9?

Nej, tillståndet medges i takt med att SpaceX sänder in vilka åtgärder som vidtagits för att förhindra nya haverier. Såvitt jag vet har ingen utrullning ännu skett av Starship 35.

Men enligt youtubers har Starship 36 däremot rullats ut för cryo test.

Starship 35 står så vitt jag kan se ännu i hangaren.

Initierade youtubers påstår att uppskjutning skall ske om 20 dagar och 4 timmar.

FAA-tjänstemännen kan inte förhindra Starship----om dom är rädda om sitt skinn...
Citera
2025-04-28, 18:49
Medlem
Två olika bud idag.

1) Youtubern "the Launch Pad" schemalägger Starship flight 9 till den 12 maj, alltså uppskjutning om 14 dygn.

2) Youtubern "World Cam" anger i sin nedräkning att uppskjutning sker den 17 maj, alltså om 19 dygn.

Inga officiella tidpunkter, men jag tror mer på alternativ 2.

Bilder ifrån Boca Chica Starbase visar inga utrullningar av booster och skepp. Vi får ge oss till tåls.
Citera
2025-05-01, 11:09
Medlem
1) Enligt youtubern "NASASPACEFLIGHT" eller "NSF" skall man i natt ha genomfört en static fire på skeppet 35.
Något datum för flight 9 har inte angetts men en annan youtuber, "World Cam" räknar ned och det skulle vara drygt 16 dagar till start.

2) Flera youtubers har rapporterat om en incident i Blue Origins fabrik, där en bränsletank avsedd för New Glenn inte har klarat ett tryckprov.

Blue Origin har inte gått ut med någon nyhet om detta.

Om ryktena är sanna ligger företaget mycket illa till. Det är planerat för att New Glenn i juni månad sänder iväg två små satelliter mot Mars.
Citera
2025-05-02, 00:15
Medlem
Det har väl aldrig varit så svårt och rörigt när det gäller att följa rymdverksamheten.

Vapd gäller kommersialiseringen så är det just nu ingen framgångssaga precis.

Firefly Space raket Alpha havererade för två dagar sedan. Detta är en mindre raket men man bygger tillsammans med Northrop Grumman också en modern mediumraket. Alpha kommer eventuellt att skjutas upp även från Esrange, Sverige.

Blue Origin har problem som måste lösas, i annat fall halkar dom efter och Artimes V blir lidande på detta.

Vad gäller SpaceX går Crew Dragon enligt Rocket Launch Schedule upp den 29 maj enligt det kommersiella programmet Axiom 4. Det blir en internationell besättning på 4 personer från USA, Indien, Polen och Ungern. Eventuellt 14 dagars vistelse på ISS.
Crew Dragon går också upp med Crew 11 i juli månad.

I slutet av maj förväntar vi oss också ett nytt försök med Starship, flight 9. Tester pågår för fullt.

Youtubern "World Cam" säger fortfarande att uppskjutning sker den 17 maj.

Beträffande Sierra Space är det lite negativt nu. Nu verkar Dream Chaser debutera först i höst och det är över ett års försening.

Jared Isaacman svarar diplomatiskt på alla frågor och att Artimes fortsätter är ingen lögn. Inriktningen är fortfarande först månen och sedan Mars.

Jag tror ändå man tvingas förändra på så sätt att SLS får ett slutdatum och efter det tar SpaceX över med sin Starship-flotta. Jag tror vi kan förvänta oss förseningar även vad beträffar Lunar Gateway och jag tror inte det blir någon permanent bas på själva månen. Basen får vara Lunar Gateway i omlopp.

Ja detta är en väldig röra men jag hoppas att Starship får ett genombrott i år.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2025-05-02 kl. 00:20.
Citera
2025-05-02, 00:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det har väl aldrig varit så svårt och rörigt när det gäller att följa rymdverksamheten.

Vaochd gäller kommersialiseringen så är det just nu ingen framgångssaga precis.

Firefly Space raket Alpha havererade för två dagar sedan. Detta är en mindre raket men man bygger tillsammans med Northrop Grumman också en modern mediumraket. Alpha kommer eventuellt att skjutas upp även från Esrange, Sverige.

Blue Origin har problem som måste lösas, i annat fall halkar dom efter och Artimes V blir lidande på detta.

Vad gäller SpaceX går Crew Dragon enligt Rocket Launch Schedule upp den 29 maj enligt det kommersiella programmet Axiom 4. Det blir en internationell besättning på 4 personer från USA, Indien, Polen och Ungern. Eventuellt 14 dagars vistelse på ISS.
Crew Dragon går också upp med Crew 11 i juli månad.

I slutet av maj förväntar vi oss också ett nytt försök med Starship, flight 9. Tester pågår för fullt.

Youtubern "World Cam" säger fortfarande att uppskjutning sker den 17 maj.

Beträffande Sierra Space är det lite negativt nu. Nu verkar Dream Chaser debutera först i höst och det är över ett års försening.

Jared Isaacman svarar diplomatiskt på alla frågor och att Artimes fortsätter är ingen lögn. Inriktningen är fortfarande först månen och sedan Mars.

Jag tror ändå man tvingas förändra på så sätt att SLS får ett slutdatum och efter det tar SpaceX över med sin Starship-flotta. Jag tror vi kan förvänta oss förseningar även vad beträffar Lunar Gateway och jag tror inte det blir någon bas på själva månen. Basen får vara Lunar Gateway i omlopp.

SpaceX har inte ens lämnat low earth orbit än?

Nej, det ser inte ut att bli någon måne på ett bra tag ...

Det är så illa att jag till och med börjat fundera på om månlandningarna hände.

Kan de skicka upp en sond som tar lite bilder på landningsplatserna?
Citera
2025-05-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SpaceX har inte ens lämnat low earth orbit än?

Nej, det ser inte ut att bli någon måne på ett bra tag ...

Det är så illa att jag till och med börjat fundera på om månlandningarna hände.

Kan de skicka upp en sond som tar lite bilder på landningsplatserna?

Det finns bilder på landningsplatserna, Lunar Lander var ju som en tvåstegsraket och man lämnade det sista steget kvar på månen samt viss utrustning.
Men SpaceX går väldigt bra egentligen. Dom underhåller ISS och dominerar med sin Falcon 9 och Crew Dragon. Man har också Falcon Heavy i bakfickan. Den sänder upp första delen till Lunar Gateway nästa år.
Det är utvecklingen av Starship som tar lite längre tid än beräknat. Men man tar det steg för steg och snart är version 3 framme.

Just nu har jag inte så mycket mer men jag följer utvecklingen varje dag.
Citera
2025-05-02, 00:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det finns bilder på landningsplatserna, Lunar Lander var ju som en tvåstegsraket och man lämnade det sista steget kvar på månen samt viss utrustning.
Men SpaceX går väldigt bra egentligen. Dom underhåller ISS och dominerar med sin Falcon 9 och Crew Dragon. Man har också Falcon Heavy i bakfickan. Den sänder upp första delen till Lunar Gateway nästa år.
Det är utvecklingen av Starship som tar lite längre tid än beräknat. Men man tar det steg för steg och snart är version 3 framme.

Just nu har jag inte så mycket mer men jag följer utvecklingen varje dag.

Ok. Tack för informationen! Fortsätt gärna avlägga rapporter om det du ser.

Vore hemskt spännande om en mån- eller mars-resa blev av. Om så bara att de går runt himlakroppen.
Citera
2025-05-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Tack för informationen! Fortsätt gärna avlägga rapporter om det du ser.

Vore hemskt spännande om en mån- eller mars-resa blev av. Om så bara att de går runt himlakroppen.

Enligt planerna genomföres Artimes II i april nästa år. SLS sänder upp Orion med 4 astronauter runt månen. Just nu ligger man väl framme med stacking och processing men självklart kan problem tillstöta.

Denna tur är inte så hissnande om vi betänker att Saturnus 5 och Apollo 8 gjorde samma rundtur redan 1968 med 3 astronauter, då var det en färd ut i det okända.

Men jovisst denna rundtur med Orion är bättre än ingen alls. Den kan entusiasmera.

Jag tror den nye NASA-chefen också ser krasst på läget, han måste använda SLS och Orion eftersom dom finns och fungerar medan Starship-systemet behöver ytterligare ett par års utvecklingsarbete.
Citera
2025-05-02, 21:23
Medlem
Doctors avatar
Nu går yxan hos NASA. Budgetförslaget för 2026 från Trumpadministrationen innebär nedskärningar med 25%.

SLS och Orion läggs ned, vilket väl innebär att det bara blir Starship kvar för mån- och Marsresor. Man vill även dra ned på engagemanget i ISS.

https://spacenews.com/white-house-budget-proposal-would-phase-out-sls-and-orion-scale-back-iss-operations/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in